اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در هفته اول شهریور 98

 

مهمترین اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در فاصله زمانی هفته اول شهریور ماه 1398 به شرح زیر می‌باشد :

ثبت 32 مورد معامله در هفته گذشته در بازار بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان

هفته گذشته 32 مورد معامله در بازار بورس دولتی کالاهای مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسید. به ارز خارجی ، تجاری از افغانستان گاز مایع و سوخت جت تولید شده توسط پالایشگاه ترکمن باشی و تجاری از ترکیه، کلرید پتاسیم دانه ریز را از کنسرن دولتی ترکمن شیمی خریداری کردند.

علاوه براین، شیشه بی رنگ، سیمان پرتلند، نخ پنبه نیز توسط تجاری از امارات، گرجستان، قرقیزستان، ازبکستان خریداری شد. مبلغ کل معاملات 6  میلیون 196 هزار دلار آمریکا بود.

به پول ملی، تجاری از روسیه ، انگلیس، کانادا، امارات، ترکیه، پاکستان و چین پارچه‌های نخی و نخ پنبه را به مبلغ 11 میلیون و 827 هزار منات در بازار بورس دولتی کالاهای مواد اولیه ترکمنستان خریداری کردند.

 

مذاکرات ترکمنستان و ایران درباره توسعه روابط حمل و نقل و ترانزیت

خبرگزاری دولتی ترکمنستان با اشاره به سخنان محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، در نشست وزرای حمل و نقل کشورهای ساحلی دریای خزر در آوازه که برای حضور در اولین همایش اقتصادی خزر به ترکمنستان سفر کرده بود، اعلام کرد که دو کشور در خصوص انجام ترانزیت دریائی در مسیر مستقیم دریایی به توافق رسیده اند. به گفته وزیر راه و شهرسازی ایران، توافقنامه در این مورد در ماه اکتبر هنگام برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی، تجاری وفنی بین دو کشور در عشق آباد به طور رسمی‌به امضاء خواهد رسید.

محمد اسلامی همچنین در دیدار با معاون کابینه وزرا در امور حمل و نقل و ارتباطات ترکمنستان، در خصوص توسعه روابط دو جانبه در مورد گسترش حمل و نقل و روابط تجاری به مذاکره پرداخت. در این ملاقات طرفین همچنین در مورد تسهیل رژیم ویزا، مدیریت آب و حفاظت از محیط زیست دریایی گفتگو کردند. به گفته اسلامی، توسعه ارتباطات دریایی، برقراری خط حمل و نقل بین بنادر ترکمنستان و ایران ، عملکرد کریدور حمل و نقل شمال - جنوب و رفع موانع در این رابطه از مهمترین موضوعاتی بود که مورد بحث قرار گرفت

 

تاکید رئیس جمهورترکمنستان  بر ارائه تسهیلات جهت توسعه صنعت نساجی کشور

در جلسه هفته جاری هیات دولت ترکمنستان ، رئیس جمهور با توجه به موضوع اولویت صنعت نساجی، پتانسیل قابل توجه از جمله تهیه مواد لازم و زیرساختهای تولید مدرن، گسترش سرمایه گذاری جهت توسعه پویای این صنعت را مورد تاکید قرار داد. رئیس جمهور خاطر نشان کرد نوسازی صنایع نساجی موجود و افتتاح مراکز تولیدی جدید مبتنی بر فناوریهای پیشرفته، افزایش حجم تولید کیفی و کمی، سازگاری این صنایع با محیط زیست، ایجاد رقابت، گسترش مسیرهای تنوع صادراتی و جذب سرمایه گذاری از جمله اهداف مهم در این صنعت است. همچنین مقررگردید که نسبت به افزایش مزارع زیر کشت پنبه تصمیمات لازم اتخاذ شود.

رئیس دولت تأکید کرد که باید کلیه تولیدات پنبه باید در کشور فرآوری شده و صادرات کالاهای نساجی شامل لباس دوخته شده و پارچه به بازارهای جهانی صادر شود.

 

خصوصی سازی صنعت نساجی ترکمنستان

وزارت صنایع نساجی ترکمنستان اعلام کرد که در راه خصوصی سازی صنعت نساجی این کشور، بزودی دو شرکت خصوصی سهامی عام (PJSC) در بخش نساجی در این کشور تشکیل خواهد شد. این دو مجموعه شامل کارخانه پارچه بافی واقع در قیچاک و کارخانه فرآوری ضایعات پنبه بوزمیین است که در استان آخال قرار دارند.

مجتمع نساجی در قیچاک یکی از بزرگترین کارخانجات نساجی این کشور است. این کارخانه توسط شرکت نورسل ترکیه ساخته شده و در سال 1997 مورد  بهره برداری قرار گرفته است. این مجتمع تولید کننده نخ پنبه، انواع پارچه و لباس دوختنی می‌باشد و حدود 95 درصد از تولیدات آن به کشورهای آمریکا، کانادا، آلمان، ترکیه و روسیه صادر می‌شود. ظرفیت تولید سالانه این مجموعه به شرح زیر می‌باشد :

نخ پنبه 4250 تن؛ پارچه کشباف ساده4050 تن؛ پارچه کشباف رنگی3850 تن و پوشاک دوخته شده و آماده  15 میلیون دست؛.

کارخانه بوزمیین در سال 2005 مورد بهره برداری قرار گرفته است. این کارخانه ضایعات پنبه را به نخ ریس خالص تبدیل می‌کند. ظرفیت سالانه تولید این کارخانه 2500 تن است. ساخت این کارخانه و تجهیزات آن توسط شرکت بالکان ترکیه انجام شده است.

در ترکمنستان سالانه بیش از یک میلیون تن پنبه تولید می‌شود که این میزان پنبه تولیدی، ماده اولیه مورد نیاز صنعت نساجی کشور است. صنعت نساجی ترکمنستان ، 85 شرکت نساجی و دوخت پوشاک را تحت پوشش دارد که نیمی از آنها دارای فناوری پیشرفته هستند. بخش قابل توجهی از محصولات صادر شده از ترکمنستان شامل منسوجات خانگی، لباس ورزشی و شلوار جین است که با مارک های معروف جهانی مانند IKEA، پوما، وال مارت، لیدل، برشکا ، پاول و هرس، ریور آیلند و Costco در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

 

 رئیس جمهور ترکمنستان: سنگاپور شریک تجاری مطمئن و دائمی ترکمنستان

رئیس جمهور ترکمنستان در نشست با جامعه تجاری سنگاپور گفت که کشورش سنگاپور را به عنوان یک شریک تجاری مطمئن و دائمی خود می داند و همکاریهای فعلی پتانسیل کامل و متقابل بین دو کشور نیست.

در این نشست که در هتل شانگریلا سنگاپور برگزار شد، درباره چشم انداز همکاری آینده بین دو کشور در حوزه‌های صنعت نفت و گاز ، صنایع پتروشیمی، پولی و مالی، حمل و نقل ، کشاورزی و مدیریت آب بحث و تبادل نظر به عمل آمد. نمایندگان شرکت های سنگاپوری از جمله مدیران چند شرکت تولید کننده محصولات پیشرفته ، پیشنهادات خود را برای توسعه همکاری در بلند مدت با ترکمنستان ارائه دادند.

لازم به ذکر است که مبادلات تجاری سال 2018 بین ترکمنستان و سنگاپور 102.8 میلیون دلار بوده است. از اول ژوئیه 2019، شش پروژه سرمایه گذاری با مشارکت شرکت های سنگاپوری و پنج مورد سرمایه گذاری با مشارکت سرمایه گذاران سنگاپوری در ترکمنستان به ثبت رسیده است.

 

برگزاری نمایشگاه محصولات صنعتی ترکمنستان در سنگاپور

همزمان با سفر رسمی رئیس جمهور ترکمنستان به سنگاپور، نمایشگاه محصولات صنعتی و کالاهای صادراتی این کشور در هتل شانگریلا سنگاپور برگزار شد. در این نمایشگاه محصولات نساجی، نخ ، پارچه و لباس های دوخته شده از جمله شلوار جین، ست کامل ملحفه، محصولات ابریشمی و فرشهای زینتی ارائه شد. همچنین نمونه محصولات تولیدی شرکتهای صنایع شیمیایی، نفت و گاز ، کشاورزی و صنایع غذایی نیز در این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت. غرفه جداگانه ای در نمایشگاه به بندر بین المللی ترکمن باشی اختصاص داشت که اطلاعاتی در مورد قابلیت های این بندر برای حمل و نقل کالا و کشتی سازی ارائه شده بود.

محصولات متنوعی از قبیل منسوجات خانگی، پوشاک ، مواد شوینده ، کفش چرمی ، مواد غذایی ، آب میوه‌های طبیعی و شیرینی پزی توسط تجار ترکمنی در سنگاپور به نمایش گذاشته می‌شود. علاوه بر این، شرکتهای گردشگری خصوصی نیز خدمات خود را ارائه داده اند و از بازدید کنندگان دعوت می‌کنند تا با سفر به ترکمنستان، از بناهای تاریخی و زیبایی‌های معماری این کشور دیدن نمایند.

 

 دیدار هیئت اقتصادی و فنی ژاپنی با هیئت ترکمنی در وزارت امورخارجه ترکمنستان

هیئت اقتصادی و فنی ژاپن به سرپرستی یاسوهیرو کاسایی رئیس گروه توسعه پروژه‌های بین المللی در زمینه زیرساخت سیستم و مدیریت آب وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن (METI) که جهت انجام یک سفر کاری به عشق آباد سفر کرده است، در وزارت امور خارجه ترکمنستان با هیئت ترکمنی دیدار و گفتگو کرد.

            در طی این جلسه، طرفین در مورد جهات اصلی همکاری تجاری و اقتصادی بین ترکمنستان و ژاپن بحث و گفتگو کردند. روند اجرای پروژه‌های حال و آینده در ترکمنستان با مشارکت شرکت های ژاپنی از جمله شرکت میتسوبیشی، کاوازاکی، ایتوچو و سومیتومو مورد بحث و بررسی قرار گرفت. طرفین همچنین به سازنده بودن همکاری بین دولت ترکمنستان و شرکت های ژاپنی در زمینه‌هایی از جمله صنایع پتروشیمی، نفت و گاز ، حمل و نقل، کشاورزی و مدیریت آب اشاره نمودند.

علاوه بر این، طرفین درباره ضرورت ایجاد شرایط مطلوب برای همکاری در سطح بنگاههای اقتصادی دو کشور، جستجوی اشکال جدید فعالیتهای تجاری مشترک، اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های مشترک و همچنین گسترش همکاری بین دو کشور در چشم انداز آینده به بحث و گفتگو پرداختند.

تصمیم ترکمنستان بر ارائه پیش نویس قطعنامه ای به مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره ترانزیت پایدار انرژی

وزارت امور خارجه ترکمنستان اعلام کرد که این کشور در نظر دارد، پیش نویس قطعنامه ای را با هدف توسعه مشارکت بین المللی در ترانزیت پایدار انرژی به 74 جلسه مجمع عمومی سازمان ملل ارائه نماید.

این قطعنامه با عنوان "انتقال قابل اعتماد و پایدار انرژی و نقش آن در تضمین توسعه پایدار و همکاریهای بین المللی" به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد شد. پیشنهاد ترکمنستان این است که با حضور کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی ذینفع نسبت به تشکیل گروه کارشناسی بین المللی برای طراحی و تدوین ابزارهای حقوقی مدرن بین المللی سازمان ملل جهت اطمینان از رعایت اصول کلی تجارت در فضای انرژی جهانی اقدام شود. پیشنهادی از سوی ترکمنستان در مورد قابلیت اطمینان و ثبات منابع انرژی قبلا مطرح گردیده که از سوی جامعه جهانی مورد حمایت قرار گرفته است.

براساس برنامه توسعه صنعت نفت و گاز در ترکمنستان، قرار است، تولید سالانه گاز این کشور تا سال 2030 به 250 میلیارد متر مکعب در سال برسد، که بیشتر آن به صادرات اختصاص می یابد. این کشور در حال حاضر به چین و روسیه گاز صادر می نماید.

دو پروژه مهم از جمله پروژه خط لوله گاز ترکمنستان - افغانستان- پاکستان- هند (TAPI) که بنابه گفته مقامات ترکمنی، عملیات اجرائی آن در دسامبر 2015 آغاز شد. علاوه بر این ، بروکسل و عشق آباد در تلاشند تا پیش نویس طرح چارچوب قانونی در مورد تأمین گاز آینده از ترکمنستان به اروپا را تهیه کنند. اساس کار مربوطه بیانیه توسعه همکاری در زمینه انرژی در بین ترکمنستان ، جمهوری آذربایجان ، ترکیه و اتحادیه اروپا است که در تاریخ 1 مه 2015 به امضا رسیده است.

 گسترش همکاری اقتصادی و تجاری بین روسیه و ترکمنستان

هیاتی از فدراسیون روسیه به عنوان بزرگترین هیئت در بین کشورهای حوزه دریای خزر در اولین همایش اقتصادی خزر شرکت نمود. این هیئت در کلیه از برنامه‌های این همایش از جمله نمایشگاههای فناوریهای نوین و خودرو با تمام توان شرکت کرد.

آندره سلیپنف، مدیر کل گروه مرکز صادرات روسیه و عضو گروه RF Vnesheconombank شرکت توسعه دولتی روسیه در مصاحبه با خبرگزاریها در خصوص روابط اقتصادی و تجاری بین روسیه و ترکمنستان گفت: ترکمنستان و روسیه روابط اقتصادی و سیاسی طولانی و نزدیک دارند و در حال حاضر، آنها انگیزه بیشتری برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری دارند و قبل از هرچیز با برگزاری جلسات و مذاکرات منظم در بالاترین سطح در تلاش برای ارتقاء روابط خود در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و مهندسی هستند. علاوه بر این روسیه یکی از شرکای مهم تجاری ترکمنستان است و کالاهائی از جمله مواد غذایی، متالورژی و مواد شیمیایی و همچنین صنایع چوبی را به این کشور صادر می‌کند.

وی گفت در هر حال، در سالهای اخیر، مبادلات تجاری بین دو کشور بطور چشمگیری افزایش یافته است و این نشاندهنده پویائی توسعه صادرات بین دو کشور بوده و با تکیه بر پتانسیل همکاریهای تجاری و اقتصادی به سوی تحقق کامل تحقق اهداف تجاری به پیش می رویم است و باید دو کشور در این راستا روابط  مشترک تجاری را تقویت نموده و سرعت بخشیم.

مدیر کل گروه مرکز صادرات روسیه افزود:"در سال 2018 گردش مالی تجارت بین روسیه و ترکمنستان 412 میلیون دلار بود. در همین حال، دو سوم از کل صادرات روسیه، کالاهای غیر نفتی بوده است. مبادلات تجاری بین دو کشور در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، 36 درصد افزایش یافته و به 134 میلیون دلار رسیده است.

آندره سلیپنف گفت که این ارقام نشان می دهد که دو کشورهای هنوز هم برای گسترش و تقویت همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی، آموزش و علوم، دیجیتالی شدن اقتصاد و همکاریهای بین منطقه ای ظرفیتهای خالی را دارند و در حال تلاش هستند تا از این ظرفیتها استفاده شود.

تأمین تولیدات مورد نیاز در حوزه فنی و مهندسی عمران، کشاورزی، متالورژی، محصولات صنایع چوب و شیمیایی و همچنین دارو و داروسازی نمونه‌های خوب دیگر همکاری است. علاوه بر این، همکاری روابط بین بانکهای دو کشورهای در حال گسترش است. بانک خارجه امور اقتصادی خارجی ترکمنستان و بانک روسی ROSEXIMBANK (بخشی از گروه REC) به توافق رسیده اند تا از منات ترکمنستان برای قراردادهای صادرات و واردات استفاده کنند و در این زمینه چند معامله در دست بررسی است.

چندین شرکت در نمایشگاه فناوریهای نوین خزر از گروه REC روسیه شرکت داشتند از جمله تولید کنندگان مجتمع های هوایی پهپاد ، ماشین‌های تست الکترومکانیکی و تجهیزات کنترل آزمایش، تجهیزات تولید مصالح ساختمانی نسل جدید ، تجهیزات الکتریکی ضد انفجار که از بروز اضطراری جلوگیری می‌کند از جمله این موارد بودند. به عنوان مثال ، شرکت فینکو ، یکی از شرکت کنندگان در نمایشگاه که وسیله هواپیمای بدون سرنشین تولید می‌کند. این هواپیمای بدون سرنشین قادر به پرواز در بیش از 9000 متر از سطح دریا یعنی بالاتر از کوه اورست است.

TestSystems شرکت دیگری بود که چرخه کامل در زمینه طراحی، ساخت، مونتاژ ، راه اندازی و تجهیزات آزمایش مواد را که با الزامات و استانداردهای بین المللی مدرن  هم از نظر کیفیت و هم از نظر فناوری مطابقت دارد، فراهم می‌کند. این شرکت تجهیزات منحصر به فرد ویژه ای را برای آزمایش در خلاء عمیق تحت دمای بالا، در محیط رادیواکتیو و محیط گازهای بی اثر ارائه می دهد.

کارخانه  اتومبیل سازی AvtoVAZ که اتومبیل LADA را تولید میکند با رونمائی مدل های به روز کراس و  کارخانه اتومبیل سازی گورکی طیف گسترده ای از محصولات را از وسایل نقلیه تجاری و مسافری گرفته تا وسایل نقلیه ویژه ارائه در سالن‌های نمایشگاه خودرو با اتومبیل های AURUS حضور داشت.

          جلسات تجاری B2B با فرمت MatchMaking (یک سیستم تعاملی برای تعیین جلسات تجاری) از طریق سیستم RussCom IT Systems  برای مذاکره بین تجار دو کشور برگزار گردید.

 

 

 

 

 

منابع:     

 www.turkmenistan.gov.tm

www.turkmenistan.ru

 www.mfa.gov.tm

www.trend.az

www.Tdh.gov.tm

www.orient.tm

بالا