اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان هفته آخر مرداد ماه

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان که ازتاریخ  25 مرداد لغایت اول شهریور ماه 1398 در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح ذیل بوده است :

انعقاد 10 قرارداد عمده سفارش صادرات محصولات کشاورزی ترکمنستان با دیگر کشورها

ترکمنستان 10 قرارداد صادرات محصولات کشاورزی تولیدی خود به قیمت 251 میلیون 371 هزار دلار را امضا کرده است. این کشور چغندر قند، گندم، پنبه، برنج و شکر تولید می‌کند. هر ساله یک نمایشگاه تجاری با عنوان "تجارت و خدمات" در عشق آباد برگزار می‌شود که هدف آن شناساندن محصولات کشاورزی ، غذایی و سایر محصولات صنعتی ترکمنستان است. در این نمایشگاه بیش از 50 شرکت و موسسه تولیدی محصولات کشاورزی ، غذایی و سایر محصولات وابسته را در مرکز نمایشگاهی عرضه می‌کنند.

در سالهای اخیر نمایندگی‌های تجاری ترکمنستان در چین، ترکیه ،روسیه ،بلاروس ،قرقیزستان، گرجستان و دبی افتتاح شده است. علاوه بر این ، در سال 2018 ، موافقتنامه  همکاری در زمینه کشاورزی بین روسیه و ترکمنستان در مورد توسعه همکاریهای دوجانبه در این حوزه به تصویب رسید. بر اساس این موافقتنامه، برنامه ریزی شده است است پروژه‌هائی در مناطق مختلف ترکمنستان جهت توسعه همکاری در بخش کشاورزی از جمله دامپروری، دامپزشکی، اصلاح نژاد، تولید بذر اصلاح شده، احیای اراضی، آبیاری، فرآوری و تجارت محصولات کشاورزی، مهندسی کشاورزی و تحقیقات کشاورزی به مرحله اجرا درآید.

صنعت نساجی ترکمنستان در راه افزایش تولید و رشد صادرات

شرکتهای وابسته به وزارت صنایع نساجی ترکمنستان از افزایش مداوم تولید برخوردار هستند. براساس اعلام این وزارتخانه، در شش ماهه اول سالجاری (ژانویه تا ژوئیه 2019) ، حجم محصولات نساجی در مقایسه با مدت مشابه سال 2018 به شرح ذیل افزایش یافته است :

نخ پنبه 9.35 درصد، پارچه‌های نخی 6.75 درصد، ابریشم خام  8.91  درصد، در این دوره رشد تولید لباس دوخته از پارچه 9.47 درصد و فرش بیش از 16 درصد بوده است. رشد این میزان تولید و بازاریابی فعال باعث افزایش حجم گردش مالی کالاهای خرده فروشی در صنعت نساجی شده و در شش ماهه اول سال 2019 ، در مقایسه با مدت مشابه سال 2018 حجم گردش مالی 6.14 درصد افزایش یافته است.

در همین حال، افزایش ارزش صادرات محصولات نساجی در این مدت نسبت به مدت مشابه سال 2018 به میزان 8.38  درصد بوده و افزایش ابریشم خام  6.101 درصد، فرش و اقلام فرش  8.53 درصد بوده  است. این افزایش نشان دهنده پیشرفت پایدار صادرات تولید پارچه‌های ترکمنی در بازارهای خارجی است.

در شش ماهه اول سال 2019، ترکمنستان 3.39 هزار تن نخ پنبه به مبلغ 114 میلیون دلار آمریکا با رشد 3.24 درصد، حدود 60 میلیون متر مربع پارچه‌های نخی به مبلغ 8.61 میلیون دلار آمریکا با رشد 8.37 درصد، لباس و سایر محصولات منسوجات نساجی به مبلغ 1.38  میلیون دلار آمریکا با رشد 8.16  درصد نسبت به مدت مشابه سال 2018 صادر نموده است.

آیا تحویل مبادله گاز ترکمنستان از طریق روسیه به بلغارستان امکان پذیر است؟

ایستگاه رادیویی دویچه وله گزارش داد که وزیر توسعه منطقه ای بلغارستان گفت که صوفیه مذاکرات رسمی  مربوط به خرید گاز از ترکمنستان را از طریق معاملات مبادله ای با روسیه انجام داده است. وی تاکید کرد که این مبادله یک نوع تجارت مناسب است که طبق یک برنامه جایگزینی خاص انجام می‌شود و این روش در بسیاری از مناطق جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در عین حال برابر گزارشهای واصله، بلغارستان در مذاکرات در این مورد با روسیه نتیجه مثبتی نداشته باشد. روسیه معتقد است که انجام چنین معامله ای با بلغارستان در خصوص صدور گاز ترکمنستان از طریق این کشور به بلغارستان شاید منافع این کشور را تامین نکند.

می توان حدس زد که این موضوع برای مسکو چندان قابل تحمل نیست، زیرا بسیاری از کشورهای اروپایی تمایل دارند برای دریافت گاز این مسیر را طی کنند و اوکراین اولین کشوری خواهد بود که تمایل به این نوع معامله دارد. لازم به ذکر است که تا سال 2006 ، کی اف سالانه تا 36 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ترکمنستان دریافت می‌کرد.

بنابراین، گازپروم معتقد است که اگر بلغارها به نوعی این برنامه‌های خود را عملی کنند، ممکن است فردا خط لوله دیگری از یک کشور دیگر غیر از روسیه گاز ترکمنستان را به اروپا منتقل نماید و گاز طبیعی ترکمنستان به انرژی مورد نیاز اروپا تبدیل شود. شایان ذکر است که عشق آباد رسما به این اصل که گاز طبیعی در مرز ترکمنستان به روسیه فروخته می‌شود، پایبند است.

ثبت9 مورد معامله در هفته گذشته در بازار بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان

در هفته گذشته 9 مورد معامله در بازار بورس دولتی و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسید. به ارز خارجی، تجاری از قرقیزستان و ازبکستان ورق بدون رنگ، شیشه و نخ پنبه را به مبلغ 93 هزار دلار آمریکا خریداری کردند. به پول ملی ، تجاری از چین، امارات متحده عربی و روسیه نخ پنبه را به مبلغ 2 میلیون منات خریداری کردند.

تصویب آیین نامه تشکیل آژانس حمایت از خطرات اقتصادی توسط رئیس جمهور ترکمنستان

رئیس جمهور ترکمنستان این قطعنامه ای را امضا کرد که بر اساس آن، آژانس حمایت از خطرات اقتصادی تحت نظارت وزارت دارایی و اقتصاد تشکیل شد و اجازه داده شد تا امورات مربوط به تحلیل در زمینه عملیات کالاهای صادراتی و وارداتی در فعالیت اقتصادی خارجی ترکمنستان را انجام دهد و با تجزیه و تحلیل بازار، وضعیت ارائه  خدمات در بازار جهانی و همچنین پیشنهادهایی برای بهبود فعالیت اقتصادی خارجی ارائه دهد.

بر اساس این سند ساختار این آژانس نیز تصویب شد. کمیته امور آماری خارجی گمرک کشور و بازار بورس ومواد اولیه دولتی موظف شدند، ماهانه اطلاعات مربوط به صادرات و واردات کالا را به آژانس ارائه دهند و آژانس مجاز است تا اطلاعات مربوط به اشخاص و اشخاص حقوقی را که در فعالیت های اقتصادی خارجی مشغول فعالیت هستند جمع آوری کند.

وزارت دارایی و اقتصادی به طور مشترک با وزارت دادگستری موظف شدند که ضمن اصلاح قوانین ترکمنستان در این خصوص، آیین نامه اجرائی این آژانس را تهیه نموده  ظرف یک ماه به هیئت وزیران جهت تصویب نهائی ارسال نمایند.

حضور شرکت های قزاقی در نمایشگاه بین المللی خزر و امضاء قرارداد با طرف ترکمنی

دوازده شرکت از قزاقستان در اولین همایش اقتصادی خزر که در منطقه ملی گردشگری آوازه در سواحل ترکمنی دریای خزر در نمایشگاه بین المللی فن آوری‌های نوین و نمایشگاه اتومبیل که در حاشیه برگزاری اولین همایش اقتصادی خزر برگزار شد، حضور یافتند

شرکتهای قزاقی در زمینه حمل و نقل، ساخت جاده، فن آوری‌های دیجیتال، هوافضا، داروسازی و تجهیزات الکتریکی در نمایشگاه حضور داشتند. در حاشیه این همایش، جلسات B2B نیز برگزار شد و چشم انداز همکاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و توافقاتی حاصل شد. از جمله شرکت داروسازی قزاقی DolcePharm قراردادی400 هزار دلاری برای تهیه تجهیزات پزشکی یکبار مصرف با طرف ترکمنی امضا کرده است.

کمک تاتارستان به ترکمنستان برای تولید گاز مایع (LNG)

تاتارستان روسیه با ترکمنستان در زمینه افزایش تولید گاز مایع همکاری می‌کند. تاتارستان یک پروژه برای توسعه گاز مایع به عنوان سوخت خودرو در یکی از مراکز اداری ترکمنستان اجرا خواهد کرد. برای اجرای این طرح، شرکتهای معتبر صنعتی  و وزارت صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان پیشنهاد خود را تهیه کرده و به طرف ترکمنی ارائه خواهند داد.

اجرای این، پروژه در راستای گسترش همکاری با ترکمنستان است. این پروژه همچنین به تقویت همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور کمک خواهد کرد. تاتارستان در حال حاضر برای سوخت وسایل نقلیه خود از گاز طبیعی مایع تبدیل می‌کند.

ارائه یک شبکه اطلاعاتی یکپارچه بین صنایع کشورهای حاشیه دریای خزر توسط روسیه

وزارت صنعت و تجارت فدراسیون روسیه ایجاد سیستم اطلاعاتی یکپارچه را برای صنایع کشورهای خزر را در دست اقدام دارد. ایگور لیاشکوف ، معاون مرکز علمی و فنی Khimvest وزارت صنعت و تجارت فدراسیون روسیه این مطلب را اعلام کرد.

وی گفت، منطقه خزر دارای پتانسیلهای زیادی است که هنوز از آن بهره برداری نشده است. روسیه برای اجرای پروژه‌های نوآورانه با تکنولوژی بالا طرحی را ارائه خواهد داد که این طرحها در درجه اول برای نوسازی شرکتهای پتروشیمی در منطقه هستند. امروز ، از طریق دستگاه تلفن همراه ، یک مدیر می تواند روند فن آوری در کارخانه را ردیابی کند ، همچنین می تواند با پرسنل شاغل در شرکت ارتباط برقرار کند.

ایگور لیاشکوف گفت"یک سیستم اطلاعاتی در صنعت کشور ما وجود دارد و اکنون ما در حال ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی جداگانه برای صنایع پتروشیمی هستیم، که در آن همه شرکت ها ثبت شده اند. این پایگاه شامل اطلاعات لازم در مورد شرکت، میزان تولید و حجم صادرات و همچنین توسعه آن را نشان می دهد، لذا  در همین راستا پیشنهاد می‌شود کشورهای خزر به منظور ایجاد یک شبکه اطلاعاتی یکپارچه در منطقه متصل شوند تا نشانگرهای صنعتی پنج کشور را نشان دهد.

این سیستم می تواند تمام اطلاعات لازم از جمله هزینه تولید و حمل و نقل و غیره را در اختیار مدیران شرکتها قرار دهد. این ابتکار همچنین در زمینه دیجیتالی شدن کلیه بخش های اقتصاد در ترکمنستان می تواند اجرا گردد و مزیت آن این است که با کاهش زمان بین تصمیم گیری و انجام یک کار ، به سرعت بخشیدن به تعامل نهادهای اقتصادی با سازمان‌ها ، شرکت ها و کارخانجات کمک می‌کند.

علاقمندی  ترکمنستان به صدور محصولات خود به منطقه کراسنودار روسیه

در جریان سفر هیئت تجاری و بازرگانی منطقه کراسنودار فدراسیون روسیه به ترکمنستان، نمایندگان این منطقه، پتانسیل تولیدکنندگان خود را ارائه دادند. شرکتهای  منطقه کراسنودار شامل  تولید کننده مواد بسته بندی، محصولات کشاورزی ، تجهیزات و نرم افزارها برای شرکتهای صنعتی و انرژی را در بر می‌گرفت.

در این نشست ، معاون اتاق بازرگانی و صنعت ترکمنستان و سرپرست اداره سرمایه گذاری منطقه کراسنودار روسیه درباره موضوعات همکاری در زمینه توسعه روابط تجاری گفتگو کردند. طی این مذاکرات، که در چارچوب اولین همایش اقتصادی خزر برگزار شد،  طرف ترکمنی علاقمندی خود را جهت تحویل غلات و شکر، خوراک گرانول و تجهیزات صنعتی به این منطقه را اعلام نمود. بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار است که نمایندگان ترکمنستان در اکتبر سال 2019 به منطقه کراسنودار سفر نمایند تا در زمینه تشکیل شرکتهای مشترک کوچک و متوسط گفتکو نمایند.

پیشنهاد استاندار آستاراخان روسیه جهت افتتاح مرکز تجاری ترکمنستان در آستاراخان

در جریان برگزاری اولین همایش اقتصادی خزر در آوازه، ایگور بابوشکین، استاندار منطقه آستاراخان، پیشنهاد داد که ترکمنستان در این منطقه مرکز تجاری افتتاح نماید. بابوشکین تاکید کرد که افتتاح این مرکز تجاری، تجارت بین ترکمنستان و منطقه آستاراخان را تسهیل می‌کند.

توسعه همکاری‌های متقابل از جمله وظایف شورای تجاری ترکمنستان و آستاراخان است که اولین جلسه آن در چارچوب اولین همایش اقتصادی خزر در آوازه برگزار شد. ایگور بابوشکین همچنین در تلاش برای ایجاد یک مسیر دریایی مشترک در دریای خزر بین آستاراخان و بندر ترکمن باشی است.

ایگور بابوشکین گفت: "منطقه آستاراخان برای اجرای پروژه‌های مشترک آماده است و ترکمنستان بهترین راه‌ها و مسیرهایی را از طریق دریا این استان دریا دارد و می توان سفر دریایی را در این مسیر توسعه داد و ما قصد داریم این موضوع را با دیگر کشورهای ساحلی خزر نیز مورد بحث قرار دهیم.

ژاپن شریک استراتژیک قابل اعتماد برای ترکمنستان

وزارت اقتصاد و دارایی ترکمنستان اعلام کرد که ژاپن یک شریک استراتژیک و قابل اعتماد برای این کشور است و شرکت های ژاپنی تاکنون چندین پروژه کوچک و بزرگ را در ترکمنستان اجرا کرده اند. از جمله این پروژه‌ها میتوان از مجتمع تولید آمونیاک و کاربامید در استان مرو، کارخانه کاربامید و مجتمع پلیمر در استان  بالکان و کارخانه تولید بنزین از گاز طبیعی در استان آخال نام برد.

      رئیس جمهور ترکمنستان قصد دارد به منظور شرکت در جشنی که به مناسبت به تخت نشستن امپراتور جدید، به دعوت طرف ژاپنی، از این کشور دیدار نماید. طبق اطلاعات اولیه ، این مراسم در پاییز امسال برگزار می‌شود. ایجاد تحرک و تحول در روابط تجاری دو کشور، با ژاپن با سفر رسمی نخست وزیر ژاپن شینزو آبه به ترکمنستان در اکتبر 2015 آغاز شده است و از آن زمان تاکنون چندین موافقتنامه اقتصادی و تجاری جهت اجرای چندین پروژه‌های با سرمایه گذاری 18 میلیارد دلار بین دو کشور منعقد شده است.

      ترکمنستان با برخورداری از منبع ذخیره بزرگ و مهم گاز طبیعی در منطقه، در سالهای اخیر به طور فعال اقتصاد خود را تنوع بخشیده است. ژاپن علاقمند به مشارکت در پروژه‌هایی برای توسعه زیرساختهای صنعتی ترکمنستان از جمله در بزرگترین میدان گازی ترکمنستان به نام گالکینیش می‌باشد.

برگزاری مذاکرات تجاری بین ترکمنستان و اتریش

اتحادیه صنعتگران و تجار ترکمنستان (UIET) با هیئت تجاری اتریش با برگزاری جلسه‌ای، در خصوص روابط تجاری دو کشور بحث و گفتگو کردند. در این مراسم ندابرگر رئیس انجمن تجاری اتریش و ترکمن حضور داشت. در این مذاکرات، طرفین با بازگو کردن تجربه مثبت همکاری بین اتحادیه صنعتگران و تجار ترکمنستان (UIET) و همتایان اتریشی خود در حوزه‌های کشاورزی، مواد غذایی و تولید انواع نوشیدنی و تهیه تجهیزات پیشرفته به گفتگو پرداختند. بنابه به گزارش اتحادیه صنعتگران و تجار ترکمنستان (UIET)، امروزه اولویت تعامل ترکمنستان با شرکای اروپایی شامل تولید مشترک محصولات در حوزه فناوری و صنعتی با در نظر گرفتن پتانسیل صادرات روزافزون تولیدات داخلی و کشاورزی ترکمنستان است. شرکت های اتریشی مانند WOMA GmbH ، Schoeller-Bleckmann Oilfield Equipment AG ، Unger Stahlbau GmbH ، Schrack Seconet AG، Oswelt GmbH، AME International، Landhof، Schlafhorst، Truetzschler، Uster، Strabag SE علاقمند حضور در بازار ترکمنستان هستند. تریش در حال ارزیابی اجرای پروژه‌ها در مناطق مختلف در زمینه فرآوری کشاورزی و تولید مواد غذایی در ترکمنستان است و امکان مشارکت در پروژه‌های احداث مزارع دامی در ترکمنستان به همراه تهیه تجهیزات لازم برای تولید گوشت و لبنیات را مدنظر قرار داده است.  همکاری با اتریش همچنین ممکن است به ایجاد صنایع مشترک نوآورانه در مناطق آزاد اقتصادی ترکمنستان و در ساخت کارخانه‌هایی برای تولید کودهای معدنی، انواع محصولات پتروشیمی و شیمیایی گازی منجر شود. همچنین تعامل در حوزه‌های معدن و ایجاد بنگاههای پیشرفته در صنایع تولیدی، معدنی و کاغذی، لجستیک و همچنین صنایع نساجی و چرم مورد نظر می‌باشد. علاوه بر این، جذب فن آوری‌های نوین اروپایی در صنایع شیمیایی و تولید محصولات معدنی غیر فلزی مانند شیشه، سرامیک و غیره نیز در دستورکار این نشست قرار داشت.      از دیگر موارد برای توسعه تجاری بین دو کشور، مذاکره بین بانک تجارت ترکمنستان و Raiffeisen Bank International ، به عنوان یک بانک کارگزار جهت سرمایه گذاری مشترک با اتریش و کشورهای اروپای مرکزی و شرقی می‌باشد.

همکاری سازمان ملل متحد با ترکمنستان در زمینه کنترل گمرکی

اداره گمرک ترکمنستان با برگزاری نشستی در ترمینال گمرک بین المللی عشق آباد، گزارشی تحت عنوان بخشی از برنامه جهانی کنترل کانتینر (GCCP) ارائه نمود. این برنامه در سال 2004 توسط دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) و سازمان جهانی گمرک (WCO) شروع شده است و ترکمنستان در سال 2009 به آن پیوست.

      این نشست که با حضور کارشناسان بین المللی و کارمندان سازمان گمرک ترکمنستان با هدف تقویت ظرفیت شناسایی و کشف مهرهای جعلی در حمل کانتینر و همچنین استفاده از روشهای نوین و مدرن کنترل گمرکی برگزار شد.

      در این گزارش ارائه شده توسط اداره کل گمرک ترکمنستان آمده است که کلاسهای عملی در ترمینال به شرکت کنندگان امکان می دهد مهارتهای خود را در شناسایی و تجزیه و تحلیل تمبرها و اسناد گمرکی بهبود بخشند. ترکمنستان مرزهای زمینی با قزاقستان ، ایران ، ازبکستان ، افغانستان و مرزهای دریایی با آذربایجان ، روسیه ، قزاقستان و ایران دارد.

      حمل و نقل دریایی در دریای خزر در روابط اقتصادی خارجی ترکمنستان اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است و حجم محموله‌هایی که در اسکله‌های این بندر جابجا می‌شودا دائما در حال افزایش است. از این  طریق تجهیزات صنعتی و کشاورزی ، تجهیزات خودروسازی ، محصولات فلزی ، چوب ، کودهای معدنی وارد و پلی پروپیلن ، کک و سایر فرآورده‌های نفتی ، محصولات شیمیایی و صنعت ساختمانی صادر می‌شود.

منابع:    

 www.turkmenistan.gov.tm

www.turkmenistan.ru

 www.mfa.gov.tm

www.trend.az

www.Tdh.gov.tm

www.orient.tm

بالا