♦سلسله مقالات اتاق مشترک ایران و ترکمنستان

◊شماره 2

  استراتژی دیجیتال در زمان بحران

  اگر سرعت دنیای قبل از کرونا ویروس سریع بود، از هم اکنون به نظر می رسد زمان به طور کامل از بین   رفته است. مشاغلی که زمانی استراتژی دیجیتالی را در فازهای یک تا سه ساله برنامه ریزی می کردند   ، اکنون باید ابتکارات خود را در طی چند روز یا هفته انجام دهند.

  در یک نظرسنجی اروپایی، حدود 70 درصد از مدیران اتریش ، آلمان و سوئیس بیان کردند که این بیماری   همه گیر تحول دیجیتالی آنها را سرعت می بخشد. سرعت در حال حاضر در همه بخش ها و جغرافیا   مشهود است.

  در نظر بگیرید که چگونه در بانکهای آسیایی سریعاً فعالیت های فیزیکی بصورت آنلاین تغییر پیدا کرده       است. چگونه ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به سرعت به سمت مراقبت از راه دور، بیمه گذاران به ارزیابی مطالبات مربوط به خدمات خود و خرده فروشان به سمت خرید و تحویل بدون تماس حرکت کرده اند.

  اکنون زمان آن رسیده است که دوباره ارزیابی مجدد طرح های دیجیتالی انجام شود، کارمندان، مشتریان و مجموعه گسترده ای از ذینفعان و کسانی که شما را برای دنیای پس از بحران آماده می سازد، راهکارهایی را ارائه دهند.

از آنجا که بحران کووید-19 مشتریان، کارمندان و زنجیره های تامین را به شیوه های دیجیتالی و روشهای جدید کار کردن مجبور می کند، اکنون زمان آن است که از خود بپرسید: اقدامات جسورانه دیجیتالی که در گذشته از آنها دریغ کرده ایم و در نهایت مورد استفاده خواهند بود چه مواردی هستند؟ همانطور که به نظر می رسد، در حال حاضر، لحظه بحران، دقیقاً زمان پیشبرد جسورانه برنامه های دیجیتالی شماست.

یک رویکرد طراحی محور در درجه اول و بیشتر از همه روی کاربران نهایی یا مشتریان تمرکز می نماید. همچنین کمک می کند تا به موقع به عکس العمل تأمین کنندگان، شرکای کانال و رقبا در برابر بحران واکنش نشان داده شود و اینکه چگونه این اکوسیستم به منظور پیشرفت بعدی پس از بحران فورا از بین رود.

حرکت جسورانه به معنای این نیست که بی فکر حرکت کنیم. عمل جسورانه و توانایی یادگیری بسیار مرتبط هستند. در زمان واقعی توانایی یادگیری در هنگام بحران یکی از مؤلفه هایی است که می تواند توانایی شما در مقیاس سریع را تغییر دهد.

در شرایط عدم قطعیت شدید، تیمهای رهبری باید به سرعت یاد بگیرند که چگونه فعالیت نمایند. این امر مستلزم شناسایی و یادگیری در مورد عناصر ناشناخته به همان سرعتی است که ظاهر می شوند.

چهار حوزه فعالیت می تواند به شرکتها کمک کند که در هنگام بحران سریعتر یاد بگیرند و حالت عادی را دنبال نمایند:

بررسی داده های خود را تسریع دهید

با بررسی داده هایی که در دسترستان می باشد شروع کنید. برای ارزیابی تغییر نیازهای مشتریان و شرکای تجاری و همچنین عملکرد خود، باید چندین منبع داده را به صورت هفتگی )یا با تکرار بیشتر( مرور کنید. برای اطلاعات جدیدی که در مورد کارمندان، مشتریان، شرکای کانال شما، زنجیره های تأمین و سیستم های اکوسیستمی که شرکت شما در آن شرکت می کند، به مرکز بحران خود نگاه کنید.

آزمایش کنید و یاد بگیرید

با ابتکارات مشتری مداری شروع کنید که هرچند پیچیده تر، روند صعودی بیشتری را ارائه می دهد. از سیستم تجزیه و تحلیل و پیش بینی برای تفکیک سریع و موثر مشکلات استفاده نمایید. به دنبال فرصت هایی جهت استانداردسازی و پشتیبانی از پیمایش و استفاده راه حل های دیجیتال در فرایندهای اصلی تجارت باشید. استانداردسازی می تواند با کاهش سردرگمی و ایجاد ابزارهای متداول جهت استفاده گروه های وسیع مردم ، به سرعت بخشیدن پروژه ها کمک کند.

مشاهده اثرات متقابل

از آنجا که مقیاس گذاری به سرعت نیاز به تغییر بخش های مختلف مدل کسب و کار یا سفر مشتری به طور همزمان دارد، اکنون زمان ارزشمندی برای مشاهده اثرات متقابل در بین چندین متغیر است . به عنوان مثال، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی همزمان با محدودیت راهکارهای سنتی، در چارچوب قوانین سختگیرانه حفظ حریم خصوصی،با تقاضای بیشتری برای خدمات روبرو هستند. این امر باعث شده است که بسیاری از ارائه دهندگان پروتکل های مقدماتی را که اغلب در بسیاری از مطب های پزشکی وجود نداشتند، به سرعت آزمایش و استفاده کنند و به رعایت حریم شخصی و همچنین پذیرش بیمار از مشارکت در این راه های جدید بپردازند .

تسهیل و تمرکز کنید

با توجه به میزان پیچیدگی ایجاد شده توسط آزمایش های مقیاس پذیر ، سازمان ها برای جلوگیری از نابود شدن ، باید راه هایی برای ساده سازی و تمرکز پیدا کنند. برخی از این کارها برای آنها انجام می شود زیرا بحران بسیاری از کانالهای توزیع فیزیکی را بسته و دسترسی دیگر را غیرممکن می کند.

به تنهایی ادامه ندهید

تحقیقات نشان می دهد که مردم و سازمان ها به دلیل اثرات شبکه ، سریعتر یاد می گیرند. هر چه افراد یا سازمانهای بیشتری به فضای راه حل مشترک اضافه کنید، به عبارت دیگر ، یادگیری سریعتر اتفاق می افتد - و عملکرد سریعتر بهبود می یابد. در زمان بحران ، تغییر نیازها باعث تغییر سریع در ذهن کارمندانی می شود که تمایل بیشتری برای امتحان موارد جدید دارند. در نظر بگیرید که چگونه می توانید به بهترین نحو از یادگیری کارمندان با استعداد خود پشتیبانی کنید.

بالا