افزایش ۳۵ درصدی صادرات از گمرکات مازندران

ناظر گمرکات مازندران گفت: مجموع تجارت خارجی گمرکات مازندران در پنج ماهه نخست امسال به یک میلیون و ۵۶۶ هزار تن به ارزش ۶۱۴ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۱۶ درصد و از حیث ارزش ۴۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.
علی یوسفی منش افزود : صادرات کالا‌های غیرنفتی در این مدت ۳۵۲ میلیون و ۶۳ هزار تن به ارزش ۱۰۷ میلیون و ۲۳۴ دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۱۳ درصد و از لحاظ ارزش ۳۵ درصد افزایش داشت.

او گفت : در این مدت همچنین یک میلیون و ۲۱۴ هزار تن کالا به ارزش ۵۰۷ میلیون و ۳۷۰ هزار دلار از طریق گمرکات مازندران وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ از لحاظ وزن ۱۷ درصدو از حیث ارزش ۵۰ درصد رشد داشت.

ناظر گمرکات مازندران پنج مقصد اول کالا‌های صادراتی گمرکات مازندران را عراق با ۵۳ هزار تن کالابه ارزش ۴۲ میلیون و ۶۷۵ هزار دلار، روسیه با ۱۰۳ هزارتن به ارزش ۲۴ میلیون و ۹۵۷ هزار دلار، قزاقستان با ۸۹ هزار تن به ارزش ۷ میلیون و ۴۲۴ دلار، ترکمنستان با ۸۵ هزار تن به ارزش ۷ میلیون و ۳۷۷ هزاردلار و رومانی با ۲ هزارو ۹۴ تن به ارزش ۳ میلیون و ۹۴ هزار دلار برشمرد.

یوسفی منش گفت: ۱۰ قلم عمده صادراتی گمرکات مازندران را در این مدت سیمان، مواد معدنی، نفت خام، فرآورده‌های لبنی، چوب و اشیا چوبی، مواد پلاستیکی، فرآورده‌های گوناگون خوراکی، کاغذ، آب میوه و کیوی تشکیل می‌داد.

مدیرکل گمرک نوشهر همچنین پنج کشور عمده مبدأ واردات کالا از گمرکات مازندران را روسیه با ۴۳۲ هزار و ۵۹۸ تن به ارزش ۱۸۷ میلیون و ۷۳۴ دلار، امارات متحده عربی با ۲۷۷ هزار و ۹۳۳ تن به ارزش ۱۰۵ میلیون و ۴۱۴ هزار دلار، قزاقستان ۳۹، ۲۵۶ هزار و ۹۷۳ تن به ارزش ۸۷ میلیون و ۸۳۱ هزار دلار، ترکیه با ۷۹ هزار تن به ارزش ۴۱ میلیون دلار و انگلستان با ۶۹۲ هزار تن به ارزش ۱۷ میلیون دلار اعلام کرد.

یوسفی منش گفت: ۱۰ قلم عمده کالا‌های وارداتی گمرکات مازندران در ۵ ماهه ۱۴۰۰ شامل جو دامی، ذرت دامی، گندم، چربی‌ها و روغن‌های حیوانی ونباتی، کک نفتی، چوب، دانه‌های روغنی، ماشین آلات و اجزاء آن، روغن پایه و کاغذ بود.

او با اشاره به تداوم رشد ترانزیت خارجی کالا از گمرکات استان مازندران، اظهار داشت: در پنج ماهه نخست سال‌جاری ۵۶ هزار تن کالا به ارزش ۵۶ میلیون دلار از خاک مازندران ترانزیت خارجی شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

بالا