اقتصاد ترکمنستان در یک نگاه

الف- اقتصاد ترکمنستان در یک نگاه:

بنا بر برخي از منابع، ترکمنستان از حیث ذخاير گازي، مقام چهارم را در جهان دارا است. یکی از عمده مناطقی که دارای ذخایر عظیم گاز می باشد، حوزه گازی گالکینیش واقع در استان مرو ترکمنستان می باشد. به لحاظ ذخایر نفتی، ترکمنستان دارای جایگاه چندان مهمی در بین کشورهای تولید کننده نیست. ولی ذخایر آن بالغ بر 700 میلیون تن برآورد شده است.

در سال‌های اخیر سرمایه گذاری‌های قابل توجهی در تولید گاز مایع (LPG) صورت گرفته و این کشور قصد دارد، صادرات گاز را به عنوان محصولی استراتژیک افزایش دهد و همچنین تولید محصولات پتروشیمی با پایه گازی منجمله تولید پلی پروپیلن و انواع پلی اتیلن در حال افزایش می باشد.

افزایش ظرفیت تولید، متنوع سازی مسیرهای صدور انرژی (اعم از گاز، محصولات وابسته و برق) و تبدیل ترکمنستان به بازیگری مهم در صحنه سیاست‌های انرژی در سطح جهانی از عمده راهبردهای آقای بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان در حوزه انرژی به شمار می‌رود. بطوریکه در سال 2017 عشق آباد میزبان اجلاس منشور انرژی بوده و همچنین عملیات ساخت بخش افغان خط لوله تاپی در فوریه 2018 در سرحدآباد ترکمنستان نیز آغاز شده است.

تركمنستان همچنين بدليل موقعيت خاص جغرافيایي در آسياي مركزي، در زمينه توسعه خطوط ارتباطاتي (جاده اي، راه آهن و دريايي) نيز تلاش مضاعفي مبذول داشته تا به قطب حمل و نقل كالا در منطقه تبديل گردد. در اين زمينه می توان به افتتاح راه آهن سه جانبه (قزاقستان، تركمنستان، ايران) در سال 2014 اشاره نمود. همچنین افتتاح فاز اول خط آهن سه جانبه ترکمنستان، افغانستان، تاجیکستان در نوامبر2017 از زمینه های توسعة ارتباطات ریلی با کشورهای آسیایی خواهد بود و این خط آهن در راستای تکمیل خط لاجورد تا اروپا می‌باشد. در این راستا بندر جدید ترکمن باشی در ساحل دریای خزر نیز در می 2018 به بهره برداری رسید.

ب- برخی شاخص های کلان اقتصادی تجاری تركمنستان:

نرخ رشد اقتصادی:2017 : 5/6 (درصد)
ترکیب اشتغال در بخش های مختلفصنعت: 14 درصد

 

کشاورزی: 2/48 درصد

خدمات: 8/37 درصد

مناطق آزادمنطقه آزاد توریستی آوازه
نرخ تورم2017 :حدود 5.7 درصد در حال افزایش تا 9 درصد
محصولات عمده صادراتیگاز، نفت خام، محصولات پتروشیمی، نساجی، الیاف پنبه
محصولات عمده وارداتیماشین آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، مواد غذایی،مصالح ساختمانی، دارو
صنایع اصلیگاز طبیعی، نفت، پتروشیمی، صنایع نساجی و فرآوری مواد غذایی
میزان صادرات به جهانسال 2016: 7.9  ميليارد دلار
میزان واردات- از جهانسال 2016: 5.5 ميليارد دلار
شرکای عمده صادراتیچین، روسیه، ایران و ترکیه

 

منبع: سایت سفارت ایران در عشق آباد

بالا