انصاری: مرز ایران با ترکمنستان ظرف ۱۰ تا ۲۰ روز آینده باز خواهد شد

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با بیان اینکه همه مرزها اعم از زمینی و دریایی به جز مرز ترکمنستان باز و فعال هستند، گفت: با مذاکرات انجام‌‌شده بین ایران و ترکمنستان احتمالا مرز ۲ کشور ظرف ۱۰ تا ۲۰ روز آینده باز خواهد شد.

 

«غلامرضا انصاری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه روز یکشنبه در حاشیه جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی در گفت‌وگویی عنوان کرد که همه مرزها به جز مرز ترکمنستان در حال حاضر باز است و افزود: احتمالا مرز ترکمنستان نیز ظرف ۱۰ تا ۲۰ روز آینده با ترتیبات و مذاکراتی که بین ایران و مقامات ترکمنستان انجام شد، باز خواهد شد.

سید عباس عراقچی و وفا حاجی اف معاونان وزرای خارجه ایران و ترکمنستان ۱۶ اردیبهشت ماه در گفت‌وگویی از طریق ویدیو کنفرانس بر لزوم همکاری مشترک برای برطرف کردن موانع حاصل از شیوع کرونا و بازگشایی مرزهای ریلی و جاده‌ای با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کردند.

وی خاطرنشان کرد: الان تمام مرزهای ما اعم از زمینی و دریایی باز و فعال است. البته برخی کشورها به خاطر بحث کرونا محدودیت‌هایی ایجاد کرده‌اند که امیدواریم وزارت بهداشت حضور قوی‌تری در مرزها برای کنترل‌های بهداشتی ورودی‌ها و خروجی‌ها داشته باشد و اگر به کشورهای طرف مقابل اطمینان بدهیم که نظارت دقیقی بر بحث بهداشت داریم، این روال روز به روز فعال‌تر می‌شود و امیدواریم به شرایط عادی گذشته برگردیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: برخی مرزها سه یا چهار روز یا برخی در تمام طول هفته باز است و یا اینکه برخی مرزها ۲۴ ساعته است مثل مرز رازی - کاپی‌کوی در مرز ترکیه که قطار از آنجا رفت و آمد می‌کند، گمرک آن ۲۴ ساعته فعال است.

انصاری ادامه داد: خوشبختانه مرزها تا حدودی باز هستند البته یکسری محدودیت‌هایی در روزهای هفته در برخی جاها اعمال می‌شود که امیدواریم با دقتی که در حوزه بهداشت صورت می‌گیرد بتوانیم آنها را نیز باز کنیم.

*رقبای جدی در بازارها

وی همچنین در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه باید دولت و همه سازمان‌های ذیربط به مسائل گمرک در مورد مدیریت واحد در گمرک کار اساسی انجام دهند، اضافه کرد: امیدواریم این موضوع را به هیأت دولت و معاون اول رئیس جمهور بنویسیم و به این موضوع جدی‌تر پرداخته شود و در هر صورت به نتیجه مشخصی درباره مدیریت واحد در گمرکات برسیم که می‌تواند در کیفیت کار خیلی موثر باشد.

انصاری موضوع دیگری که در مرزها با آن روبرو هستیم مورد اشاره قرار داد و افزود: متاسفانه برخی از صادرکنندگان توجه لازم را به استاندارد و کیفیت کالای خود نمی‌کنند و این به شدت به بازار ما آسیب خواهد زد و کشورها از ورود کالاهای بی کیفیت و با استاندارهای پایین جلوگیری خواهند کرد.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه در مرزها مواردی نیز رخ داده، اظهار داشت: برخی اوقات کالاها را بازگردانده و گاهی اوقات نیز اقدام به متوقف کردن صادرات کرده‌اند که این ضربه زیادی به حیثیت کالاها و جایگاه ما در این بازارها وارد می‌کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه رقبای جدی در این بازارها در کنار ما هستند، یادآور شد: اگر احتیاط و محاسبات لازم را در این زمینه صورت ندهیم و کیفیت بالا نرود و هزینه پایین نیاید بازارها را از دست خواهیم داد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به موضوع ترانزیت پرداخت و با بیان اینکه ایران با موقعیت جغرافیایی خود فرصت طلایی برای تزانزیت دارد، خاطرنشان کرد: البته این نیازمند آن است که تسهیلات و امکاناتی را فراهم کنیم تا رانندگان خارجی مسیر ما را ترجیح دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مسیرهای رقیبی برای ترانزیت‌های ما ایجاد شده، اظهار داشت: اگر بخواهیم بازار ترانزیت خود را خوب معرفی کنیم، لازمه آن این است که تسهیلات بیشتری را پیشنهاد دهیم و مسیر خودمان را اقتصادی‌تر کنیم.

انصاری افزود: در این زمینه بحث و پیشنهاداتی هم به مقامات ارسال خواهد شد.

منبع:farsnews.ir

بالا