اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در هفته دوم مرداد ماه 1398

 

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در هفته دوم مرداد ماه 1398 که در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور انتشار یافته است به شرخ زیر بوده است:

ترکمنستان به دنبال افزایش صادرات میوه و سبزیجات

ترکمنستان در اجرای طرح افزایش صادرات جایگزینی واردات، همچنان به دنبال تقویت افزایش صادرات انواع تولیدات خود از جمله میوه و سبزیجات تولیدی خود است. در این طرح این کشور در صدد افزایش کشت گلخانه ای انواع صیفی جات از جمله گوجه فرنگی، خیار، بادمجان و دیگر صیفی جات است. میزان صادرات انواع میوه و صیفی جات در شش ماهه اول سال 2019 نسبت به سال 2018 تقریباً دو برابر افزایش داشته است.

      علاوه بر این، بیش از 5.7 هزار تن پیاز نیز صادر شده است. بر اساس آمار ارائه شده از ابتدای سالجاری تاکنون ارزش تولیدات گلخانه ای 16 میلیون دلار بوده است. سبزیجات ترکمنستان در روسیه ، قزاقستان ، قرقیزستان ، افغانستان و امارات متحده متقاضی دارد. همچنین محصولات صیفی و میوه این کشور می توانند در بازارهای اروپائی کاملاً رقابتی باشند.

تصویب و اجرای دستورالعمل روش تکمیل اظهارنامه ترانزیت توسط ترکمنستان

 با استناد به خدمات گمرکی، دستورالعمل روش تکمیل اظهارنامه حمل و نقل، مصوبه خدمات گمرکی این کشور را اجرایی می‌کند. ابتدا اطلاعات مربوطه، به اشخاصی که کنترل و ترخیص کالا از گمرک را انجام می دهند، ارسال می‌شود و سپس مراحل تنظیم آن انجام می‌گردد.

ترکمنستان ، عضو سازمان جهانی گمرک (WCO) و د ارای شش اداره گمرک و 50 پست گمرک است. این کشور دارای مرزهای زمینی با قزاقستان، ایران، ازبکستان و افغانستان و از طریق دریای خزر دارای مرزهای دریایی با آذربایجان، روسیه ، قزاقستان و ایران است. حمل و نقل جاده ای بین المللی کالا از طریق گذرگاه‌های مرزی آرتیق ، هودان، سارا، بکتاش، گودریولوم، داش آغوز، کهنه اورگنچ، فاراب، گزوک، امام نظر و سرحد آباد و گذرگاه کشتی شهر ترکمن باشی انجام می‌شود.

عشق آباد توسعه راهروهای حمل و نقل شمال- جنوب و شرق - غرب، افزایش قابلیت های شبکه ارتباطی آسیای میانه با خلیج فارس و توسعه پیوندهای حمل و نقل در منطقه خزر - دریای سیاه را از اولویتهای سیاست خود قرا داده است. این پروژه‌ها مربوط به گسترش حمل و نقل و ارتباطات بین کشورهای آسیای میانه با دسترسی بیشتر به بازارهای اروپا، آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه و نزدیک است. همچنین حمل و نقل دریایی در دریای خزر در روابط اقتصادی خارجی ترکمنستان اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است.

همکاری فعالانه ترکمنستان به طور با ICAO و EASA

موقعیت جغرافیائی قرار گرفتن کشور ترکمنستان در تقاطع اصلی جاده‌ها در قاره اوراسیا، دیدگاه‌های مثبتی را برای استفاده کارآمد پتانسیل حمل و نقل آن در توسعه منطقه ای است و  سیاست این کشور با هدف توسعه سریع اجتماعی و اقتصادی کشور و ایجاد همکاری‌های منطقه ای و بین المللی گسترده ای است که در آن شکل گیری زیرساخت های حمل و نقل و ارتباطات مدرن یکی از اولویت های اصلی این کشور است.

علاوه بر این، هواپیمای شهری برای توسعه پیشرفت نقش بسیار مهمی دارد و احداث فرودگاه‌های مدرن با استانداردهای بین المللی از دیگر برنامه‌های این کشور در حوزه حمل و نقل است. ناوگان هواپیمائی کشور با مدل های جدید هواپیما در حال تکمیل شدن است. هواپیماهای آژانس شرکت هواپیمائی ترکمنستان (Türkmenhowaýollary) علاوه بر پروازهای داخلی، دارای پروازهای منظم به ده‌ها شهر خارجی است و تعداد مقاصد هوائی این شرکت در حال افزایش است .

از طرفی فرودگاههای ترکمنستان موقعیت مکانی اقتصادی و جغرافیایی برای پروازهای ترانزیت و همچنین ارائه خدمات فنی هواپیما دارند که نقش آنها را به عنوان مهمترین اهداف سیستم بین المللی ارتباطات حمل و نقل بین کشورها و قاره‌ها را تأمین می‌کند.

در این راستا، ترکمنستان، در ابتدا، از توانایی‌های بالقوه حمل و نقل و ترانزیت خود از جمله در هوا، به نفع نه تنها کشورهای منطقه، بلکه در مقیاس قاره ای، بهره برداری می‌کند. همکاریهای بین المللی حمل و نقل و ارتباطات در چشم انداز آینده مانند یک عامل جدایی ناپذیر از فرآیندهای همگرائی در شرایط مدرن جهانی شدن اقتصاد است که نیاز به ایجاد زیرساختهای ایمن دارد.

ترکمنستان تمام تعهدات مربوط به کنوانسیون‌های بین المللی را که فعالیت در حوزه‌های هواپیمایی کشوری را تنظیم می‌کنند، انجام می دهد، به استانداردهای بین المللی پرواز و ایمنی فرودگاه‌ها، مجهز کردن خدمه‌های پرواز و کارکنان زمینی پای بند است. همکاری با سازمان بین المللی هوانوردی کشوری  ICAO که سازمان تخصصی سازمان ملل متحد در هوانوردی است، در این زمینه بسیار مهم است. کنترل اجزای فرودگاه و کنترل ترافیک توسط متخصصان این سازمان انجام می‌شود. جلسات کار و مشاوره در مورد عملکرد پیشرفته جهان از استانداردهای ایمنی هوا، پیاده سازی فن آوری‌های مدرن و غیره به صورت منظم برگزار می‌شود.ین همکاری سازنده و منظم نتایج قابل توجهی را به دنبال داشته و باعث می‌شود که ارتباطات با دیگر سازه‌های بین المللی در این زمینه گسترش یابد.

علاوه بر این مشارکت فعال با آژانس ایمنی هوایی اروپا (EASA)و بازدید هیئت های نمایندگی به طور منظم، حضور مقامات حمل و نقل هوایی ترکمنستان در جلسات این سازمان باعث شده که کارشناسان ارزیابی خوبی از تامین امنیت پرواز هواپیمایی و تأمین نیاز فرودگاه‌های ترکمنستان داشته باشند.

این فعالیت ها نشان می دهد که ترکمنستان برای همکاری جامع جهت توسعه روابط در حوزه‌های هواپیمایی کشوری با دیگر دولت ها و سازمان‌های بین المللی تلاش گسترده ای دارد. رشد کیفیت در بخش حمل و نقل و ارتباطات اقتصاد ملی، از جمله در حمل و نقل هوایی کشور، تاثیر مثبتی به عنوان یک مرکز بزرگ لجستیک بین المللی دارد که تأثیر بیشتری بر شکل گیری توسعه جغرافیایی را به دنبال خواهد داشت.

استراتژی توسعه و بازاریابی ترکمنستان برای تولید بنزین از گاز طبیعی

رئیس جمهور دستور داد دولت برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی برای تولید بنزین مصنوعی از گاز طبیعی در کارخانه ای که به تازگی راه اندازی شده است، آموزشهای لازم را به کارشناسان این کارخانه ارائه داده شود. رئیس دولت این دستورالعمل را برای ارائه نتیجه جمع بندی در نیمه دوم سال 2019 تاکید کرد. ظرفیت سالانه این کارخانه 600  هزار تن بنزین ECO-93 و  115 هزار تن گاز مایع و 12 هزار تن گازوئیل تصفیه شده است.

رهبر ترکمنستان با مخاطب قراردادن معاون نخست وزیر در امور انرژی، اظهار داشت که این استراتژی بازاریابی باید جنبه ای چون بازاریابی جهانی سوخت خودرو سازگار با محیط زیست تولید شده توسط مجتمع جدید را داشته باشد. وی تاکید کرد: "لازم است که عملیات موثر تاسیسات صنعتی صنعت نفت و گاز و ارائه فناوری‌های جدید در این حوزه صورت گیرد."

افزایش علاقمندی چین  به تکمیل 4 خط لوله گاز به چین در آسیای میانه

علاقمندی چین به احداث خط لوله چهارم انتقال (خط D) گاز آسیای مرکزی به چین اخیرا به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. مدتی قبل رسانه‌ها اعلام کردند که ساخت احداث این خط لوله در تاجیکستان تکمیل شده است. هم اکنون ازبکستان در مذاکره با یک هیأت چینی برای تحقیق و توسعه میدان‌های نفت و گاز CNODC این کشور است که همین امر موجب شده تا به احتمال زیاد سرعت ساخت خط لوله D گاز آسیای مرکزی به چین افزایش یابد.

براساس این گزارش، در طول این جلسه، میزان عرضه گاز ازبکستان در این خط مورد بحث قرار گرفت. پیش از این، شرکت نفت و گاز ازبکستان گزارش داد که آماده سازی برای ساخت خط لوله گاز در قلمرو کشورش برای انتقال گاز آسیای مرکزی به چین در حال احداث است. این کار با همکاری با شرکت چینی CNPC انجام می‌شود. خط D خط لوله گاز آسیای مرکزی چین با عبور از کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان به چین می رسد.

ساخت خط چهارم لوله انتقال گاز آسیای مرکزی به چین برای صادرکنندگان گاز مانند ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان اهمیت دارد. در حال حاضر، از طریق سه خط لوله انتقال گاز از آسیای میانه به چین، سالانه 55 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی سالانه به این کشور صادر می‌شود که حدود 35 میلیارد آن از ترکمنستان است. با ساخت خط D، برنامه ریزی شده است که حجم سالانه گاز از آسیای مرکزی به چین به 85 میلیارد متر مکعب افزایش یابد که 45 میلیارد متر مکعب در سال از ترکمنستان است.

در عین حال، خط چهارم برای قرقیزستان و تاجیکستان نیز سودآور است و با راه اندازی این خط لوله این کشورها تبدیل کشور ترانزیتی می‌شوند. آنها، علاوه بر تامین بخشی از این گاز برای تامین مصرف داخلی خود، سالانه مبلغی به عنوان حق ترانزیت دریافت خواهند کرد.

تمایل تجار ایرانی جهت شرکت در اولین همایش اقتصادی و نمایشگاه خزر

روزنامه ترکمنستان بیطرف گزارش داد در اولین همایش اقتصادی خزر که در منطقه گردشگری آوازه برگزار خواهد شد، انتظار میرود هیأتهای بزرگی از کشورهای حاشیه دریای خزر شرکت نمایند از جمله بنابر اطلاعات واصله هیأت بزرگی از جمهوری اسلامی ایران در این همایش شرکت خواهد نمود. خبرگزاری ایرنا نیز از شرکت نمایندگان بخش خصوصی ایران در اولین همایش اقتصادی خزر خبر می دهد. بازرگانان ایرانی در نظر دارند در جریان این همایش با اعضای اتحادیه بازرگانان و صنعتگران ترکمنستان مذاکرات دوجانبه برگزار نمایند.

ایران بعنوان یکی از پنج کشور حاشیه دریای خزر یکی از همکاران اصلی ترکمنستان در حوزه اقتصادی و تجاری محسوب می‌شود. روابط میان دو کشور بر پایه اعتماد متقابل تحکیم یافته است. ترکمنستان یکی از بزرگترین همکاران تجاری و بازرگانی ایران در آسیای مرکزی می‌باشد. انتظار می رود با برگزاری این همایش و نمایشگاه، مبادلات تجاری بین دو کشور در آینده افزایش یابد.

برنامه اولین همایش اقتصادی خزر در منطقه ملی گردشگری آوازه

برنامه‌های اولین همایش اقتصادی دریای خزر از سوی کمیته برگزاری کننده این همایش در وزارت امورخارجه ترکمنستان به شرح ذیل اعلام گردید:

- نشست وزرای حمل و نقل و اقتصاد کشورهای حاشیه دریای خزر؛

- بررسی یادداشت تفاهم تشکیل شورای بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر ،

- برگزاری نشستی تحت عنوان « دریای خزر: منافع توسعه همکاری‌های اقتصادی بین المللی »

- نشست تحت عنوان همکاری‌های اقتصادی و تجاری در حوزه دریای خزر؛

- نشست تحت عنوان آینده همکاری‌های حمل و نقلی در حوزه دریای خزر؛

- نشست تحت عنوان ظرفیت های دریای خزر در حوزه انرژی؛

- نشست تحت عنوان توسعه صنایع در حوزه دریای خزر؛

- نشست تحت عنوان « اقتصاد سبز » برای دریای خزر؛

- نشست تحت عنوان همکاری در زمینه تحقیقات علمی در دریای خزر.

- برگزاری نمایشگاه « تکنولوژی‌های نوین بین المللی خزر »؛

- برگزاری نمایشگاه « ترکمن صحراسی- 2019 »؛

- برگزاری نشست تجار بخش خصوصی کشورهای عضو در حاشیه برگزاری نمایشگاه ،

بررسی اعلامیه همکاری اقتصادی در اجلاس سران سازمان کشورهای مستقل مشترک امنافع CIS در ترکمنستان مورد در ماه اکتبر سالجاری

      کمیته اجرایی سازمان کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) ، اعلام کرد که پیش نویس بیانیه همکاری اقتصادی استراتژیک سازمان کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS)در اجلاس سران کشورهای عضو این سازمان که قرار است در تاریخ 11 اکتبر در شهر عشق آباد در ترکمنستان برگزار شود ، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

      علاوه بر این، وزرای خارجه این سازمان، به زودی چند سند دیگر برای بررسی جهت ارائه در نشست روسای جمهور کشورهای عضو CIS جهت دستیابی به توافق اولیه مورد بررسی قرار می دهند. این امر در درجه اول شامل پیش نویس درخواست تجدید نظر در رابطه با 75 سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم و همچنین اسناد مربوط به تنظیم همکاری در مقابله با فساد ، مبارزه با تروریسم و سایر حرمات خشونت آمیز افراط گرایی و دیگر موارد است.

      انتظار می رود در این اجلاس همچنین برنامه عملی برای تقویت مشارکت بین نهادهای امورخارجه کشورهای عضو CIS تصویب شود. علاوه بر این، موضوعات حول محور اطمینان از امنیت اطلاعات، ایجاد سیستم ارتباطی مشترک (یکپارچه) نیروهای مسلح، مبارزه با قاچاق غیرقانونی مواد مخدر، مواد روانگردان و پیش سازها در کشورهای مستقل مشترک امنافع CIS در این اجلاس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ترکمنستان در سال 2019 ریاست این سازمان را بر عهده دارد. این کشور با اشاره به وضعیت بیطرفی دائمی خود تصمیم گرفت در سال 2005 به عنوان عضو ناظر در جلسات CIS شرکت نماید. ترکمنستان در سال 1999 از توافقنامه بدون روادید با کشورهای مستقل مشترک المنافع خارج شد.

دیدار مدیرعامل شرکت پتروناس مالزی با مقامات ترکمنستان در آوازه

هیئتی از شرکت "پتروناس" مالزی به سرپرستی مدیرعامل این شرکت در سلسله نشست هایی با مقامات ترکمنی با مشاور رئیس جمهور ترکمنستان در مورد مسائل نفت و گاز، معاون کابینه وزرا در امور انرژی و وزیر امور خارجه ترکمنستان در هتل دنیز منطقه ملی گردشگری آوازه دیدار و گفتگو کردند. در این جلسات، طرفین همکاری متقابل سودمند بین دو کشور در بخش سوخت و انرژی را مورد اشاره قرار دادند و در مورد موضوعات گسترش هرچه بیشتر مشارکت تجاری سازنده گفتگو کردند.

شرکت "پتروناس" مالزی جزو اولین شرکتهای خارجی است که توسعه میدانهای انرژی ترکمنستان در دریای خزر را آغاز کرده است. در حال حاضر، این شرکت علاقمند به همکاری با طرف ترکمن‌ها در زمینه اجرای طرحهای پتروشیمی و سایر حوزه در سایر مناطق این کشور بر اساس اصول اعتماد و سود متقابل میباشد. نمایندگان هیئت مالزی با قدردانی از سیاستهای باز سرمایه گذاری کشور ترکمنستان علاقمندی خود را برای حضور فعال در اجرای پروژه‌های بزرگ در این کشور در راستای تقویت روابط دو جانبه اعلام کردند.

ابراز علاقمندی ترکمنستان جهت تقویت روابط اقتصادی با انگلیس

رییس جمهور ترکمنستان به مناسبت انتخاب بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر انگلیس با ارسال پیامی ضمن تبریک به وی گفت که کشورش علاقمند به گفتگوهای سازنده بین دو کشور جهت توسعه روابط دوجانبه است و گسترش و تقویت این روابط، به نفع دولت و مردم دو کشور است.

      پیش از این، دو کشور موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف برای جلوگیری از فرار مالیات بر درآمد و چند سند دولتی را امضا کرده اند. همچنین منافع مشترک در زمینه‌های مهم همکاری از جمله سرمایه گذاری ، انرژی و حمل و نقل در جریان مذاکرات بین نمایندگان دو کشور در ماه گذشته مورد تأکید قرار گرفت.

      در حاضر چند شرکت انگلیسی در بازار ترکمنستان مشغول فعالیت هستند از جمله شرکت انگلیسی – اماراتی دراگون اویل از سال 1999 در بخش انرژی ترکمنستان در حوزه دریای خزر مشغول فعالیت است و در حال حاضر یکی از بزرگترین سرمایه گذاران خارجی در بخش انرژی این کشور است.

      همچنین شرکت پتروفاک در سپتامبر 2013 یک پروژه خدماتی را برای توسعه میدان گازی گالکینیش دراستان مرو اجرا کرد. میادین گازی گالکینیش دومین میدان بزرگ گازی جهان است. شرکت انگلیسی گافنی- کلین هم در انجام ممیزی مستقل از میادین گازی ترکمنستان فعال است.

برگزاری مذاکرات تجاری بین ترکمنستان و روسیه در سطح منطقه ای

نشست شورای تجاری ترکمنستان - آستاراخان در بندر ترکمن باشی برگزار شد. تصمیم بر ایجاد این تشکل تجاری، هنگام برگزاری کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی، تجاری وفنی بین ترکمنستان و روسیه مورد توافق دو کشور قرار گرفت. سرپرستی هیئت منطقه آستاراخان به عهده استاندار این منطقه ایگور بابوشکین بود. همچنین چند سند همکاری بین ترکمنستان و این منطقه امضا شد. پیش از این گزارش شده بود که آستاراخان به ترانزیت کالاهای روسی به ویژه به آسیای میانه و افغانستان از طریق ترکمنستان علاقمند است.

منطقه آستاراخان در حوزه انرژی تجهیزات انرژی لازم را برای ترکمنستان تهیه می‌کند که در حال حاضر این تجهیزات شامل توسعه سیستم انرژی، صنعت کشتی سازی و تجهیزات لازم برای ماهیگیری هستند. ترکمنستان نیز آمادگی خود را جهت افزایش صادرات مصالح ساختمانی به ویژه سیمان، محصولات صنعت پالایش نفت و پتروشیمی، کشاورزی و صنعت سبک به آستاراخان اعلام نمود.

علاوه بر این، ترکمنستان علاقمند به گسترش خدمات حمل و نقل کشتی با منطقه آستاراخان در دریای خزر است. به گفته کارشناسان، خدمات حمل و نقل ریلی مستقیم بین بنادر روسی الیا در نزدیکی آستاراخان و ماهاچ قلعه و بندر ترکمن باشی می تواند از افزایش انتقال محموله از ترکمنستان به روسیه، گرجستان، اوکراین و بلاروس انجام شود. طرفین همچنین در مورد برقراری خط هوایی بین آستاراخان - ترکمنباشی - عشق آباد گفتگو کردند.

لازم به ذکر است پیش از این بین دو کشور جهت افتتاح یک مرکز تجاری و لجستیک در منطقه آستاراخان برای تبلیغ کالاهای ترکمنی در بازار روسیه گفتگوهائی انجام شده است.

منابع:    

 www.turkmenistan.gov.tm

www.turkmenistan.ru

 www.mfa.gov.tm

www.trend.az

www.Tdh.gov.tm

www.orient.tm

بالا