اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در هفته اول تیرماه 98

 

مهمترین اخبار اقتصادی مندرج در رسانه ها و روزنامه های ترکمنستان در نیمه اول تیر ماه 1398 به شرح ذیل بوده است : افتتاح کارخانه تولید بنزین از گاز در استان آخال ترکمنستان آمادگی ایستگاه‌های بنزین ترکمنستان برای ارائه بنزین ECO-93 اعلام آمادگی روسیه برای ادامه کار مشترک با ترکمنستان آمادگی ترکیه جهت گسترش روابط تجاری با ترکمنستان تمایل شرکت صنایع سنگین کاوازاکی ژاپن برای گسترش فعالیت خود در بازار ترکمنستان

 

 

افتتاح کارخانه تولید بنزین از گاز در استان آخال ترکمنستان

محصول این کارخانه بنزین مصنوعی است که با بالاترین استانداردهای زیست محیطی مطابقت دارد و ترکیبات گوگرد ندارد. این کارخانه سالانه 600 هزار تن بنزین و 115 هزار تن گاز مایع و 12 هزار تن سوخت دیزل تصفیه شده از طریق تبدیل گاز تولید خواهد کرد.

این کارخانه به عنوان نخستین پروژه تولید بنزین از گاز  در زمینه کاهش تولید گازهای گلخانه ای در جهان توسط کنسرن دولتی ترکمن گاز با کنسرسیوم شرکت های صنایع سنگین کاواساکی ژاپن و شرکت ساختمانی رونسانس ترکیه اجرا شده و با استفاده تجهیزات تکنولوژی TIGAS Haldor Topsoe  دانمارک مجهز گردیده است. بنابه به گفته کارشناسان، راه اندازی این کارخانه دارای استاندارد جدید جهانی ، نمونه ای برای کسب درآمد واقعی از منابع گاز است و میتواند الگوئی برای دیگر کشورها و شرکت ها باشد.

 

 

آمادگی ایستگاه‌های بنزین ترکمنستان برای ارائه بنزین ECO-93

شهروندان ترکمنستان بعد از این میتوانند از بنزین مصنوعی ECO-93 استفاده نمایند. این نوع بنزین مطابق با الزامات زیست محیطی استاندارد یورو 5 است. این محصول، تولید مجتمع گاز و شیمیایی جدید در استان آخال است که در روز 28 جولای 2019 (8تیرماه سالجاری) افتتاح شد. بهای این نوع بنزین 2 منات است.

 این نوع بنزین کمی‌گران تر از بنزین A-95 است که قیمت 1.5 منات در هر لیتر عرضه میشود. استفاده از بنزین ECO-93 باعث کاهش انتشار اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن، اکسید کربن می‌شود. علاوه بر این، ذخایر کم کربن در موتور ماشین باعث میگردد که عمر خودرو ها را به دلیل فنی افزایش دهد.

 نتایج بازرسی‌ها نشان میدهد هنگام استفاده از بنزین ECO-93، مقدار اکسید کربن در گازهای خروجی خودرو فقط 03٪ می‌باشد، در حالیکه طبق استانداردهای فعلی این مقدار حداقل 0.5٪  است. در عین حال، هیچگونه هیدروکربن زائدی به محیط زیست وارد نمی‌شود.

 

 

اعلام آمادگی روسیه برای ادامه کار مشترک با ترکمنستان

خبرگزاری دولتی ترکمنستان گزارش داد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، طی نامه ای به همتای ترکمنی خود، آمادگی کشورش را برای ادامه همکاری مشترک که در بردارنده منافع دو کشور و توسعه روابط دوستانه بین روسیه و ترکمنستان است  را اعلام کرد و گفت که این امر تقویت صلح، امنیت و ثبات در آسیای مرکزی را به دنبال دارد. پوتین در این نامه یادآور شده که تمایل شخصی وی در توسعه روابط و مشارکت استراتژیک با همه کشورها بویژه با ترکمنستان و همکاری‌های پرثمر در تمامی زمینه‌ها را بیش از حد ارزشمند می داند.

لازم به ذکر است که حدود 190 شرکت با سرمایه روسیه در ترکمنستان فعالیت می‌کنند. همچنین در ماه ژوئن سال 2019، پس از یک دوره سه ساله، گازپروم روسیه خرید گاز از ترکمنستان را از سر گرفت. علاوه بر این، روسیه و ترکمنستان همکاری در منطقه خزر را بطور ویژه آغاز کرده اند و در حال برنامه ریزی برای راه اندازی خطوط حمل و نقل در سرتاسر این دریا می‌باشند و از این طریق بندر ماخاچ قلعه را با بندر ترکمن باشی ترکمنستان و بندر باکو در جمهوری آذریایجان متصل می‌کند.

دو کشور همچنین در چشم انداز همکاریها در آینده، در اجرای پروژه‌های مشترک، مسائل مربوط به فعالیت های شرکتهای روسی در ترکمنستان در صنایع ساخت و ساز، حمل و نقل، نفت و گاز، صنایع گاز و مواد شیمیایی، مجتمع های صنعتی و کشاورزی و تامین تجهیزات کشاورزی، ساخت و ساز، تعامل سازه‌های تجاری و معرفی فن آوری‌های پیشرفته را در برنامه کاری خود قرار داده اند.

علاوه بر این، ترکمنستان اخیرا به طور فعال در حال توسعه روابط تجاری با مناطق مختلف روسیه، از جمله جمهوری تاتارستان، منطقه سوردلوفسک، سن پترزبورگ و آستاراخان است.

 

 

آمادگی ترکیه جهت گسترش روابط تجاری با ترکمنستان

رئیس جمهور ترکمنستان، مدیران شرکتهای ناتا و رزونانس ترکیه را به حضور پذیرفت. در این دیدار مدیران این شرکتها تمایل شرکت را برای ایجاد روابط تجاری دوجانبه سودمند با کشور ترکمنستان را مورد تاکید قرار دادند. حوزه‌های فعالیت این شرکتهای ترکیه ای، اجرای برنامه‌های توسعه بخش های ساخت و ساز، حمل و نقل و ارتباطات است. همچنین بر تمایل تجار ترکیه برای افزایش همکاری سازنده با ترکمنستان تاکید کردند.

رئیس جمهور ترکمنستان در این دیدار گفت که این شرکتها، خود را به عنوان یک شرکت فعال در زمینه ساخت جاده‌ها، پل و تأسیسات زیربنایی راه آهن، که در راستای توسعه بخش مهم مجموعه حمل و نقل و ترانزیت کشور است، به اثبات رسانده اند.

وی در ادامه تاکید کرد که ترکمنستان شرکای خارجی را نه تنها با توان بالقوه خود در بخش انرژی جذب می‌کند، بلکه در اقتصاد ملی ترکمنستان، بر ایجاد امکانات جدید و با تکنولوژی پیشرفته تمرکز دارد که فرصت گسترش همکاری در فن آوری را گسترش می دهد. لازم به ذکر است که شرکت رزونانس ترکیه در اجرای پروژه بزرگ احداث کارخانه تولید بنزین از گاز طبیعی در استان آخال مشارکت داشته است.

 

 

تمایل شرکت صنایع سنگین کاوازاکی ژاپن برای گسترش فعالیت خود در بازار ترکمنستان

رئیس جمهور ترکمنستان، واتانابه تاتسویا، رئیس شرکت صنایع سنگین کاواساکی ژاپن را به حضور پذیرفت. رئیس شرکت کاواساکی با تشکر از رئیس دولت ترکمنستان، از بابت سفر با اولین پرواز مستقیم خطوط هوایی این کشور از توکیو به عشق آباد، قدردانی خود را بابت افتتاح این پرواز ابراز کرد گفت که بدون شک باید از گسترش روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین دو کشورها حمایت میکند.

وی  همچنین از ارائه خدمات توسط هواپیمای Boeing 777 - 200 LR ابراز رضایت کرد و گفت که با انجام این پرواز، با ابراز اطمینان از اینکه مسافران ژاپنی، تجار و متخصصان و گردشگران می توانند براحتی با پرواز مستقیم به این کشور سفر نمایند، قدردانی خواهند کرد. واتانابه تاتسویا اعلام کرد قصد شرکتش برای همکاری با ترکمنستان در دراز مدت برنامه ریزی کرده است و محافل تجاری ژاپن با توجه به شرایط مطلوب برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایجاد بین دو کشور، علاقه مند به حضور گسترده در چشم انداز آینده با در بازار ترکمنستان هستند.

 رییس جمهور ترکمنستان نیز با ابراز خوشحالی از ایجاد تحرک و تحول در همکاری بین دو کشور، خاطر نشان کرد که مشارکت سودمند با بزرگترین شرکت های ژاپن که تجربه‌های قابل توجهی در زمینه‌های مختلف و در صحنه بازارهای جهانی در زمینه فن آوری‌های نوین دارد، برای ما حائز اهمیت دارد و هدف ما در این راستا توسعه روابط همه جانبه با ژاپن است.

در این زمینه، با توجه به احداث کارخانه تولید بنزین از گاز طبیعی که با مشارکت صنایع سنگین کاواساکی در استان آخال مورد بهره برداری قرار گفت، این پروژه بزرگ با سرمایه گذاری مشترک طرف ژاپنی و کنسرن دولتی ترکمنستان گاز اجرا شد، پایه  محکمی‌برای همکاری جدید بین دو طرف ایجاد کرده است.

افتتاح مشابه چنین کارخانجات مهم در آینده، یکی از عوامل کلیدی توسعه اقتصادی کشور، افزایش قابلیت اطمینان فنی ، گسترش و تنوع بازارهای فروش منابع هیدروکربنی، تحرک و تحول در توسعه همه حوزه‌های اقتصاد ملی است. این کارخانه که اولین کارخانه از این نوع در جهان برای تولید بنزین از گاز طبیعی است، در حال حاضر مورد بهره برداری قرار گرفته و سهم قابل توجهی در اقتصاد ترکمنستان خواهد داشت.

در پایان چشم انداز تحقق سایر پروژه‌های مشترک در بعضی حوزه‌ها به ویژه در حوزه پتروشیمی، انرژی، صنعت مواد ساختمانی و همچنین حوزه سرمایه گذاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این راستا شرکت کاواساکی علاقه مند به گسترش همکاری با ترکمنستان است و مایل است تجربیات و آخرین پیشرفت های تکنولوژیکی خود را ارائه دهد.

رئیس جمهور ترکمنستان از رئیس این شرکت دعوت کرد تا در اولین همایش اقتصادی خزر شرکت نموده و با توجه به تعهد ترکمنستان به همکاری‌های موثر و سازنده با شرکت های بین المللی، از رئیس شرکت درخواست که با با حضور فعال خود در بازار این کشور، با اعتماد به نفس در توسعه همکاری‌های صمیمانه با ترکمنستان تلاش نماید.

بالا