بالاخره ترکمنستان به «سازمان بهداشت جهانی» اجازه ورود به کشور را داد


ماه‌ها پس از اعلام سفر اعضای سازمان بهداشت جهانی، دیروز این سازمان اعلام کرد تیم متخصصین عازم این کشور شده اند. سوالی که مطرح است اینکه: چه انتظاری از این هیئت می‌توان داشت؟

ترکمنستان همچنان یکی از معدود کشورهای جهان و یکی از دو کشور آسیایی (در کنار کره شمالی) است که حتی یک مورد از ویروس کرونا گزارش نداده است.
یکی از خبرنگاران چنین رفتاری را مسبوق به سابقه دانسته و می‌گوید: به تاخیر انداختن بازرسی «هیئت اعزامی سازمان بهداشت جهانی» شیوه‌ای قدیمی از جانب دولت ترکمنستان است که سابقه‌ای 20 ساله دارد. «صفرمراد نیازاف» رئیس جمهور آن روزهای ترکمنستان در مورد نظارت بر انتخابات گفت: همه می‌توانند برای نظارت بر انتخابات اقدام کنند، ولی ما برای کسی دعوتنامه نمی‌فرستیم.
هیئت اعزامی «سازمان بهداشت جهانی» نیز در موقعیتی مشابه قرار دارد. آنها به دعوتنامه‌ای رسمی برای دیدار از ترکمنستان نیاز دارند و مقامات ترکمن تاکنون از این امر سر باز زده‌اند.

اما پرسش اینجاست، امروز که سفر هیئت متخصصین سازمان بهداشت جهانی به واقعیت پیوسته، چه انتظاری از این سازمان می‌توان داشت؟ سازمان بهداشت جهانی همواره از انتقاد و سرزنش کشورها به خاطر واکنش‌های‌ آنها به همه‌گیری طفره رفته است و از سوی دیگر تشویق کشورها را بلافاصله علنی کرده است.

بنابراین انتظار می‌رود WHO در ترکمنستان چه چیزی پیدا کند؟ آیا مقامات ترکمن مثل همتایان تاجیکستانی خود، ناگهان وجود کووید-19 را خواهند پذیرفت؟ و چنانچه «عشق‌آباد» به انکار خود ادامه دهد، آیا WHO صرفاً سکوت خواهد کرد چراکه حرف خوبی برای گفتن ندارد؟

بالا