بررسی روند حمل‌ونقل در مرزهای ایران و ترکمنستان

رئیس اداره ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی راهداری گلستان گفت: نشست مجازی دو جانبه بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به‌صورت ویدئوکنفرانس در خصوص بررسی روند تردد جاده‌ای از مرزها دو کشور ایران و ترکمنستان برگزار شد.

عبدالحمید قوچاقی اظهار کرد: با توجه به شیوع جهانی کرونا ویروس، کشور ترکمنستان با اعمال محدودیت‌هایی تردد ناوگان جاده‌ای به خاک این کشور را تنها از دو مرز محدود ساخته است و امکان تردد از مرز اینچه‌برون را در دستور بررسی دارد. هرچند در دو مرز سرخس و لطف‌آباد با تعویض تریلر، محمولات صادراتی و ترانزیتی و واردات در حال انجام است.

وی افزود: به این جهت نشست هم‌اندیشی با مسئولین ذی‌ربط دو کشور برگزار شد تا تصمیماتی در خصوص ازسرگیری تردد جاده‌ای در قلمرو این کشورها به مانند شرایط قبل از شیوع کرونا صورت گیرد.

قوچاقی بیان کرد: بازگشایی مجدد مرز اینچه‌برون همانند ظرفیت‌های مرز سرخس و لطف‌آباد از موارد ذکر شده در این جلسه بود که می‌تواند در تسهیل و توسعه و افزایش تعاملات تجاری و حمل‌ونقلی در شرایط کرونایی و همچنین کاهش توقف ناوگان و حجم ترافیک تردد در دو مرز مشترک فعال سرخس و لطف‌آباد کمک کند.

رئیس اداره ترانزیت استان گلستان گفت: در این نشست مجازی مقرر شد، موارد پیشنهادی، مورد توافق و ذکر شده به شکل دیپلماسی و از طریق وزارت امور خارجه، ترکمنستان و کشورمان با یادداشت رسمی بین دو طرف رد و بدل شود تا امکان اجرای پیشنهادهای دو طرف در دستور کار قرار گیرد تا امکان توسعه حمل‌ونقل بین‌المللی دو طرف کارسازی و کارگشایی شود.

وی در ادامه گفت: مهندس هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، نمایندگان آژانس حمل‌ونقل جاده‌ای، گمرک و مرزبانی و همچنین نمایندگان وزارت بهداشت و صنایع دارویی ترکمنستان از افراد حاضر در این نشست بودند.

به نقل از روابط عمومی راهداری گلستان، قوچاقی خاطرنشان کرد: در ۴ ماه اخیر شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان گلستان بالغ‌بر ۱۷۰۰ سرویس حمل‌ونقل بین‌المللی ارائه کردند که شامل رویه صادرات و ترانزیت و واردات به کشورهای همسایه و فرا همسایه بوده است.

بالا