بیانیه مشترک ترکمنستان و امارات متحده عربی

سفر رسمی سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان به امارات. -گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های کلیدی اقتصادی.  تعامل بین بنادر بین المللی ترکمنستان

خبرگزاری ترکمن پورتال: در تاریخ 21 لغایت 22 نوامبر 2022 میلادی، به دعوت جناب شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس جمهور امارات متحده عربی، سفر رسمی سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان به امارات انجام شد.

رؤسای جمهور ترکمنستان و امارات متحده عربی در این سفر در خصوص گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های کلیدی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین دستور کار منطقه ای و بین المللی مورد علاقه دوجانبه، تبادل نظر کردند.

با اشاره به اهمیت تعامل در حوزه اقتصادی، تمایل خود را برای تقویت همکاری‌های اقتصادی با در نظر گرفتن منافع دوجانبه اعلام کردند. چشم‌اندازهای این مسیر را مورد بحث و بررسی قرار دادند و همچنین اعلام کردند که قصد دارند تلاش‌های مشترک را در حوزه‌های اولویت‌دار نفت و گاز، پالایش نفت، صنایع شیمیایی و انرژی‌های تجدید پذیر افزایش دهند.

طرفین به کارآفرینان دو کشور در اجرای پروژه‌های مشترک به منظور تقویت مشارکت سرمایه گذاری کمک خواهند کرد.

طرفین بر نقش مهم ارتباطات حمل و نقل در تقویت همکاری‌های اقتصادی دوجانبه تاکید کردند و در این راستا بر لزوم تعامل بین بنادر بین المللی ترکمنستان و امارات تاکید کردند.

روسای جمهور با پذیرفتن نقش مشارکت بشردوستانه به عنوان مهمترین ابزار برای نزدیک کردن مردم به یکدیگر، تعمیق درک متقابل بین آنها، غنی سازی متقابل فرهنگ ها، توسعه روابط دوستانه، بر تشویق و تعمیق تبادلات فرهنگی و همچنین گسترش همکاری‌ها در حوزه گردشگری، ورزش، علم و آموزش توافق نمودند.

رؤسای جمهور ترکمنستان و امارات متحده عربی به تقویت نقش مرکزی سازمان ملل متحد در رسیدگی به مسائل جهانی امنیت بین المللی و توسعه پایدار، پیشگیری و جلوگیری از درگیری‌ها اهمیت ویژه ای می دهند. رهبران دو کشور تروریسم، جنایات فراملی، مواد مخدر و روانگردان را از جمله تهدیدهای اصلی صلح و امنیت در کره زمین دانستند و بر آمادگی خود برای توسعه همکاری‌ها در مبارزه با این چالش ها تاکید کردند.

رهبران بر اهمیت همکاری بین المللی در جهت منافع صلح، امنیت و پیشرفت به عنوان رویکردی که همکاری در مبارزه با افراط گرایی را در همه مظاهر، احترام متقابل، درک و مدارا ترویج می‌کند، اشاره کردند.

در این راستا، رهبران بر تمایل دو کشور برای ایجاد و حفظ فضای اعتماد و تفاهم متقابل در مقیاس منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کردند و همچنین بر لزوم حل و فصل مسالمت‌آمیز مسائل بین‌المللی منحصراً از راه‌های دیپلماتیک تاکید کردند.

ابتکارات بین المللی مطرح شده توسط دو کشور در سطوح بین المللی و منطقه ای در خدمت تقویت صلح، توسعه پایدار و ارزش های جهانی خواهد بود.

رئیس جمهور ترکمنستان از نقش امارات متحده عربی به عنوان یکی از اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل برای سال های 2022-2023 میلادی بسیار قدردانی کرد. رئیس‌جمهور امارات متحده عربی با اشاره به تلاش‌های رئیس‌جمهور ترکمنستان در توسعه روابط در سطوح منطقه‌ای و جهانی، ابتکارات برای تصویب قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به نقش و اهمیت سیاست بی‌طرفی در حفظ و نگهداری تقویت صلح بین المللی، امنیت و توسعه پایدار، "2021 - سال بین المللی صلح و اعتماد اشاره نمود.

جناب سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان ضمن تشکر صمیمانه از جناب شیخ محمد بن زاید آل نهیان رئیس جمهور امارات متحده عربی به دلیل استقبال گرم و میهمان نوازی در سطح عالی از حضرتعالی برای سفر رسمی‌به ترکمنستان دعوت کرد. دعوت با سپاس پذیرفته شد.

بالا