وزیر دارایی و اقتصاد ترکمنستان با اشاره به مسائل زیست محیطی تاکید کرد: این کشور از تلاش‌های بین‌المللی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای حمایت می‌کند.

«محمدگلدی سرداراف» وزیر دارایی و اقتصاد در هفتاد و هشتمین نشست سالانه کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (ESCAP) در «بانکوک» با موضوع «ترویج توسعه پایدار در منطقه آسیا و اقیانوسیه» شرکت کرد.

وزیر دارایی ترکمنستان طی سخنانی در این مراسم یادآور شد که «عشق آباد» در چارچوب نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ابتکار عمل را برای سازماندهی کنفرانس بین المللی بعدی به عهده دارد.

سرداراف در ادامه خاطرنشان کرد: این مجمع به تسریع بهبود اقتصاد کشورهای عضو کمیسیون اقتصادی و اجتماعی پس از بیماری همه گیری برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار کمک خواهد کرد.

مقام ترکمن در سخنانی درباره همه‌گیری کووید-19 خاطرنشان کرد که این بیماری تأثیر زیادی بر زمان‌بندی دستیابی به دستور کار در جهت توسعه پایدار در منطقه آسیا و اقیانوسیه داشته است. در عین حال، ترکمنستان به لطف اقدامات به موقع در زمینه بهداشتی و اپیدمیولوژیک و مشوق‌های مالی برای بخش‌های اقتصادی، توانست ثبات توسعه اقتصادی را حفظ کند و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی را در سطح 6.2 درصد حفظ کند.

وزیر دارایی و اقتصادترکمنستان با اشاره به مسائل زیست محیطی تاکید کرد: این کشور در حال حرکت به سمت استفاده از فناوری‌های مدرن سازگار با محیط زیست و صرفه جویی در منابع در صنعت و حمل و نقل است.

وی افزود: از همین رو، به طور فعال از تلاش‌های جامعه بین المللی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای حمایت می‌کند.

وزیر دارایی و اقتصاد ترکمنستان در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست کمیسیون اقتصاد و اجتماعی سازمان ملل با «آرمیدا سالسیا علیسجابانا» دبیر اجرایی کمیسیون نیز دیدار و آمادگی خود را برای تداوم تعامل با این سازمان در خصوص موضوعات دستور کار توسعه پایدار اعلام کرد.

 طرفین موضوع منابع مالی داخلی، استفاده از اوراق قرضه برای جمع آوری منابع مالی برای توسعه پایدار را مورد بحث و بررسی قرار دادند و از همکاری ترکمنستان و کمیسیون در اجرای تعدادی از پروژه‌ها از جمله ساخت راه آهن قزاقستان - ترکمنستان - ایران قدردانی کردند.

وی همچنین با «سرگئی ورشینین» معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه دیدار کرد.

طرفین با اشاره به سطح بالای مشارکت راهبردی ترکمنستان و فدراسیون روسیه، همکاری در چارچوب سازمان‌های بین المللی و کمیسیون‌های منطقه‌ای را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

بالا