ترکمنستان بیست و چهارمین سالگرد «بی طرفی» را جشن می‌گیرد

 

دولت و مردم ترکمنستان امروز بیست و چهارمین سالگرد پذیرش اصل بیطرفی این کشور از سوی مجمع عمومی سازمان ملل را با اجرای برنامه‌های مختلف رسمی، فرهنگی و هنری جشن می‌گیرند.

«قربان قلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد تصویب اصل بی‌طرفی این کشور از سوی مجمع عمومی سازمان ملل با صدور پیامی به مردم و دولت این روز را تبریک گفت.

در این پیام آمده است: اصل بی‌طرفی ترکمنستان در دستیابی به اهداف بشردوستانه و تقویت صلح، دوستی و گسترش روابط مثبت بین کشورها و ملت‌ها کمک‌های بسیاری کرده است

ترکمنستان تنها کشور جهان است که اصل بی‌طرفی آن مورد تأیید رسمی سازمان ملل متحد قرار گرفته که این موضوع در واقع نشان دهنده صلح آمیز بودن سیاست خارجی این کشور در عرصه بین‌المللی است.

اصل بی طرفی از ابتدای استقلال جمهوری ترکمنستان پایه و اساس سیاست خارجی کشور را تشکیل داده است.

اولین بار ترکمنستان در جولای سال 1992 اعلام کرد که مصمم است سیاست خارجی خود را بر پایه بی طرفی تشکیل دهد که این درخواست مورد ارزیابی مجامع بین المللی قرار گرفت و در نهایت اصل «بیطرفی دائمی» این کشور در 12 دسامبر سال 1995 نیز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد طرح شد و با رأی مثبت 185 کشور عضو این مجمع در قالب مصوبه‌ای مورد تأیید جامعه جهانی قرار گرفت.

به این ترتیب جمهوری ترکمنستان در روابط خارجی خود همواره مبتنی بر اصول بی‌طرفی، صلح، دوستی و منافع متقابل عمل می‌کند.

مجمع عمومی سازمان ملل در هفتاد و‌ یکمین اجلاس خود با صدور قطعنامه‌ای به ابتکار دولت ترکمنستان 12 دسامبر را به عنوان «روز بین‌المللی بی‌طرفی» اعلام کرد و روز بین‌المللی بی‌طرفی مصادف با سالروز کسب بی‌طرفی ترکمنستان است.

بالا