کارشناس روس با اشاره به تراز تجاری بین ترکمنستان و روسیه به مبلغ 270 میلیون دلار و گردش تجاری حدود یک میلیارد دلار، همکاری بین دو کشور را پویا دانست.

«یوری ارونسکی» اقتصاددان، رئیس اتحادیه اقتصاددانان ترکمنستان، نماینده شورای هماهنگی اتحادیه بین المللی اقتصاددانان و همچنین کارشناس اقتصادی، پیشرفت روابط ترکمنستان و روسیه را مثبت ارزیابی کرد.

این تحلیلگر خاطرنشان کرد: به طور کلی، ارتقاء همکاری بین کشورها با توافق نامه‌هایی که در حوزه‌های مختلف تعامل را پوشش می‌دهد، تسهیل می‌کند. این توافقات به لطف دیدارهای سران دولت «قربانقلی بردی محمداف» و «ولادیمیر پوتین» توسعه یافته است.

آرونسکی با اشاره به تراز تجاری ترکمنستان و روسیه به مبلغ 270 میلیون دلار، آن را مثبت ارزیابی و اظهار کرد: گردش تجاری حدود یک میلیارد دلار است.

این کارشناس اقتصادی به افزایش عرضه منسوجات ترکمن، انواع مصالح ساختمانی به روسیه و افزایش قابل توجه صادرات میوه و سبزیجات اشاره کرد.

وی اظهار داشت: تنها در 8 ماه سال 2021 بیش از 32 هزار تن گوجه فرنگی گلخانه‌ای به فدراسیون روسیه صادر شده است.

وی در مورد مشارکت نهادهای روسی در بازارهای ترکمنستان، گفت: شرکت «وازراژدنیا» به مدت 12 سال پروژه‌های بزرگی را برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای ترکمنستان اجرا می‌کند. همچنین «عشق آباد» یکی از خریداران مهم محصولات خودرو از تاتارستان است و کارخانه کاماز در مدت کوتاهی بیش از 11 هزار دستگاه خودرو به کشور تحویل داده که از این تعداد 2 هزار دستگاه طی سه سال گذشته تحویل داده شده است.

این اقتصاددان، نمونه دیگری از توسعه همکاری‌ها و روابط حسن همجواری را ثمربخشی روابط سازنده با منطقه آستاراخان فدراسیون روسیه عنوان کرد.

این کارشناس یادآور شد: ترکمنستان به نشانه دوستی و حسن همجواری محصولات تولیدی ترکمنستان را به صورت رایگان به منطقه آستاراخان ارسال کرد. این اقلام شامل دارو و لوازم پزشکی، مواد غذایی، منسوجات و سایر کالاها بود.

این تحلیلگر همچنین به توافق بر سر راه اندازی مرکز لجستیک ترکمنستان در منطقه اقتصادی ساحلی آستاراخان اشاره کرد.

به گفته آرونسکی، فعالیت‌های این مرکز تاثیر مثبتی بر پویایی مبادلات تجاری خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی با استناد به دیگر اسناد و ابعاد مهم همکاری بین ترکمنستان و فدراسیون روسیه از شرکت‌های فعال در حوزه گاز و فروش خودرو نام برد که اتوبوس، خودرو، تجهیزات ویژه و قطعات یدکی آنها را به ترکمنستان صادر می‌کنند. همچنین کارخانه کشتی سازی Krasnoye Sormovo «کراسنو سورموف» 6 نفتکش برای آنها ساخته است.

بالا