تهاتر کالا، حمل‌ونقل، حذف تعرفه‌ها و پرواز مستقیم، محور مذاکرات در عشق‌آباد

حسین سلاح ورزی که در راس هیاتی تجاری همزمان با برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری به عشق‌آباد سفر کرده، جزئیات مذاکرات با مقام‌های دولتی و خصوصی ترکمنستان را تشریح کرد.

 نایب رئیس اتاق ایران که در راس هیاتی تجاری همزمان با برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری به ترکمنستان سفر کرده در گفت‌‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران»، ضمن ابراز خرسندی از نتایج حاصل شده در مذاکرات با وزرای تجارت، انرژی و راه و همچنین رئیس اتاق بازرگانی و صنعت ترکمستان تاکید کرد: در این دیدارها موضوعاتی چون استفاده از تهاتر برای رفع مشکلات مالی ناشی از تحریم، گسترش مناسبات از طریق توسعه ترانزیت و حمل و نقل جاده‌ای و ریلی، حذف تعرفه ها و عوارض تجاری و برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

حسین سلاح ورزی با اشاره به ملاقات هایی که به صورت جداگانه با رئیس اتحادیه تجار و صنعت گران ترکمنستان، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت این کشور و وزیر تجارت داشت، گفت: در این دیدارها درباره آمادگی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در راستای تقویت مناسبات اقتصادی با ترکمنستان صحبت شد.

سلاح‌ورزی گفت: از آنجا که اتحادیه تجار و صنعتگران ترکمنستان، بزرگ ترین شرکت های فعال این کشور را شامل می شود، توصیه شد این اتحادیه همکاری خود را با اتاق ایران تقویت کند؛ به این ترتیب زمینه سرمایه گذاری های مشترک در حوزه ساخت جاده، هتل صادرات انواع محصولات و از همه مهم تر استخراج، فرآوری و صادرات محصولات معدنی، مهیا می شود. خوشبختانه فعالان اقتصادی ایرانی در این حوزه ها تجربه های بالایی دارند.

وی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی دولت ترکمنستان برای راه اندازی منطقه آزاد، پیشنهاد داد: در صورت راه‌اندازی این منطقه، امکان همکاری با منطقه آزاد سرخس که در مجاورت مرز مشترک دو کشور قرار دارد، فراهم شود.

نایب رئیس اتاق ایران همچنین به ملاقات خود با رئیس اتاق بازرگانی و صنعت ترکمنستان اشاره کرد و گفت: در این نشست موضوع برگزاری نمایشگاه اختصاصی ترکمنستان در ایران که مدت هاست برگزار نمی شود، مطرح شد. رئیس اتاق ترکمنستان درخواست داشت که زمینه برگزاری مجدد این نمایشگاه فراهم شود.

سلاح ورزی افزود: با توجه به اینکه ایران از نظر تولید محصولات پتروشیمی، ارائه خدمات فنی و مهندسی و صنایع غذایی، پیشرو است، پیشنهاد شد در این حوزه ها نیز با طرف ترکمن همکاری مشترک داشته باشیم.

بر اساس اظهارات وی در ملاقات با وزیر تجارت این کشور نیز موضوع چگونگی تامین مالی و مهیا کردن زمینه و زیرساخت های لازم برای توسعه مناسبات دو کشور مورد توجه قرار گرفت.

نایب رئیس اتاق ایران در ادامه اشاره ای هم به افتتاحیه اجلاس کمیسیون مشترک که در آن علاوه بر وزیر تجارت، وزیر انرژی و راه ترکمنستان نیز حضور داشتند کرد و گفت: در این نشست زمینه همکاری دو کشور در حوزه نفت و گاز بررسی شد. طبق گزارش هایی که ارائه شد در گذشته ۷ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان از طرف ایران سوآپ می شده است. از سوی دیگر امروز این کشور با تولید ۳ هزار مگاوات برق و ۱۲ نیروگاه در تلاش است که صادرات آن را دنبال کند.

سلاح‌ورزی گفت: با توجه به راه اندازی پروژه کریدور ازبکستان، ترکمنستان، ایران و عمان، وزیر راه ترکمنستان پیشنهاد داده استا تا در سال ۲۰۲۰ دیداری بین وزرای این ۴ کشور در ترکمنستان صورت گیرد.

سلاح ورزی ادامه داد: در این نشست ایجاد پنجره واحد گمرکی، برقراری خط ریلی و دریایی برای جابه جایی مسافر و گردشگر، برگزاری نمایشگاه سالانه ایران در ترکمنستان و برقراری خط مسقیم هوایی بین دو کشور از طرف ایران پیشنهاد شد.

بالا