توسعه برنامه پشتیبانی اقتصادی در زمان همه‌گیری کرونا توسط ترکمنستان

رئیس جمهور ترکمنستان «قربان قلی بردی محمداف» ویدئو کنفرانسی را با حضور کابینه وزرا برگزار کرد. در آغاز جلسه، معاون کابینه وزرا «غدیرگلدی موشیکوف» گزارش شاخص‌های کلان اقتصادی ترکمنستان را بیان کرد. «در بازه ژانویه-مه سال جاری، نرخ رشد درامد ناخالص داخلی به 6.2% رسیده و نرخ رشد تولید به 4.7% در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رسیده است.»

همچنین معاون بانک مرکزی «مردان آنادوریف» در مورد امور انجام شده توسط موسسات اعتباری و تمهیدات درنظرگرفته شده برای بهبود فعالیتها و خدمات این موسسات گزارشی را ارائه کرد.

پس از گزارش ها، رئیس جمهور «بردی محمداف» با اشاره به عوامل نامساعد اقتصاد جهانی، شاخص های اقتصادی ترکمنستان نیز روندی تنزلی داشته اند. در همین رابطه، پیشنهاد می شود توسعه برنامه 2020-2021 در دستور کار قرار گیرد. وظایف اصلی این برنامه می بایستی شامل بازیابی پویایی اقتصادی و بازگشت به شاخص های پیش از بحران باشد. این برنامه همچنین می بایستی حاوی قابلیت تامین سرمایه مالی به منظور توسعه بخش های مختلف اقتصادی و کمک به صادرات باشد.

رئیس جمهور «بردی محمداف» تسهیل فرایند خصوصی سازی سازمان ها و دارایی های دولت و تبدیل آنها به شرکت های سهامی را از اولویت های این طرح دانست. با توجه به نظارت مداوم بر مسائل مربوط به تاخیر حقوق کارمندان، رئیس جمهور دستور تحلیل عوامل تاخیرها و راهکارهای حل و فصل این مسئله را صادر کرد.

در طی جلسه دولت، معاون کابینه وزرا «چاری گلیجوف» گزارش امور انجام شده در بخش های منسوجات و تجارت را اعلام کرد. بعد از ارائه این گزارش، رئیس جمهور دستور افزایش تولید کالاهای مصرفی را صادر کردند. به منظور فعال سازی بیشتر امور بازرگانی در کشور، حمایت دولت از بخش خصوصی و دریافت پیشنهادهای مرتبط با این فرایند مطرح شد.

حمایت مالی و فنی می بایستی به شرکت های کوچک و متوسط، و به ویژه شرکت های تخصصی فعال در گردشگری ارائه شود. رئیس جمهور در عین حال بر تسریع فعالیت شرکت های خصوصی کشاورزی فعال در بخش تولید محصولات کشاورزی و ساخت تاسیسات سردخانه ای برای میوه جات و سبزیجات تاکید کردند.

بالا