نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور آسیای مرکزی در سفر کاری به عشق آباد، با مقامات ارشد این کشور دیدار و در مورد توسعه همکاری‌ در زمینه‌های امور پارلمانی، فناوری و اطلاعات و محیط زیست گفت و گو کرد.

«سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان با «تری هاکالا» نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور آسیای مرکزی که برای یک سفر کاری وارد عشق آباد شده دیدار کرد.

در این دیدار، طرفین پروژه‌های اجرا شده در زمینه قانون‌گذاری، آموزش، توسعه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی و مدیریت آب، کمک به اجرای کنوانسیون‌های بین‌المللی حفاظت از محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی بحث و تبادل نظر کردند.

در این دیدار دیدگاه‌هایی در مورد چشم انداز همکاری بین ترکمنستان و اتحادیه اروپا در زمینه‌های کلیدی مورد بررسی قرار گرفت.

طرفین همچنین بر اهمیت همکاری‌های بشردوستانه و فرهنگی تأکید کردند و آن را تجربه خوبی از اقدام مشترک برای تقویت بیشتر روابط سنتی دانستند.

نماینده ویژه اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی همچنین امروز از پارلمان این کشور بازدید و با روسای هر دو مجلس دیدار کرد.

در دیدار با «قربانقلی بردی محمداف»، رئیس خلق مصلحتی ترکمنستان، طرفین در خصوص چشم انداز گسترش گفت وگوهای بین پارلمانی با اتحادیه اروپا گفت و گو کردند.

طرفین بر این عقیده بودند که در شرایط دنیای مدرن، همکاری‌های بین پارلمانی به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارها برای پیشبرد گفت و گوی سازنده، حفظ پیوندهای دوستی و درک متقابل بین کشورها و مردم است.

بردی محمداف با اشاره به اینکه سال‌هاست که اتحادیه اروپا کمک‌های فنی به ترکمنستان را در چارچوب همکاری‌های فنی به این کشور ارائه می‌کند، تاکید کرد: ما از سطح به دست آمده همکاری‌های دوجانبه قدردانی می‌کنیم و آن را مبنایی برای توسعه روابط در درازمدت می‌دانیم.

در این دیدار، علاقه متقابل برای تشدید گفت و گوهای بین پارلمانی در چارچوب مکانیسم‌های مشارکت به ویژه کمیته مشترک «اتحادیه اروپا - ترکمنستان» ابراز شد.

طرفین با اشاره به اهمیت حمایت قانونی از توافقات اخیراً بین ترکمنستان و اتحادیه اروپا، از گسترش تبادل تجربیات در زمینه قانون گذاری، برگزاری منظم جلسات بین پارلمانی و رایزنی‌های دوجانبه تاکید کردند.

نماینده ویژه اتحادیه اروپا دیدار نیز با «گلشاد محمدوا»، رئیس مجلس ملی ترکمنستان داشت.

در این دیدار بر لزوم تعمیق بیشتر روابط بین پارلمانی تاکید شد که تاثیر بسزایی در توسعه روابط ترکمنستان و اتحادیه اروپا، برای رساندن آنها به یک سطح کیفی جدید خواهد داشت.

خاطر نشان می‌شود که نمایندگی اتحادیه اروپا در ترکمنستان در سال 2019 افتتاح شد. در حال حاضر، همکاری‌های دوجانبه در چارچوب مکانیسم‌هایی مانند کمیته مشترک اتحادیه اروپا و ترکمنستان، گفت و گوی بین پارلمانی، گفت و گوی حقوق بشر، نشست‌های مشورتی بین وزارتخانه‌های خارجه و در زمینه‌های خاص همکاری در حال توسعه است. علاوه بر این، ترکمنستان و اتحادیه اروپا در سطح منطقه‌ای از جمله در چارچوب گفت و گوی «اتحادیه اروپا - آسیای مرکزی» همکاری می‌کنند.

بالا