رئیس کمیته سازمان همکاری‌های راه آهن ترکمنستان بر اهمیت ویژه راه آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران که بخشی از کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب است، تاکید کرد.

جایگاه مهم راه‌آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران به روایت مقامات ترکمن

در کنفرانس «کریدورهای حمل‌ونقل و ترانزیتی بین المللی: اتصال و توسعه» در ترکمنستان بهبود بخش حمل و نقل و لجستیک پس از همه گیری کرونا مورد توجه قرار گرفت.

در این کنفرانس «آتاگلدی خلجانوف» نماینده دائم ترکمنستان در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، به صورت آنلاین گفت و گو کرد.

وی در سخنان خود به پروژه‌های حمل و نقل بین المللی با مشارکت عشق آباد، موافقت نامه ایجاد کریدور ترانزیتی بین عمان، ایران، ترکمنستان و ازبکستان که در سال 2016 لازم الاجرا شد، اشاره کرد.

به عقیده خلجانوف، اجرای این توافق، چشم اندازهای بزرگی را برای توسعه روابط دوجانبه سودمند بین کشورهای آسیای مرکزی و کشورهای خاورمیانه می‌گشاید.

نماینده دائم ترکمنستان در دفتر سازمان ملل متحد در سخنان خود گفت: این مسیر دسترسی بهینه را برای اپراتورهای آسیای مرکزی به بنادر خلیج فارس فراهم می‌کند و همچنین روسیه و چین را قادر می‌سازد تا از طریق آن وارد بازارهای جدید شوند.

وی همچنین بر نقش کریدور حمل و نقل لاجورد که افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه را به هم متصل می‌کند، تاکید کرد.

در این زمینه، خلجانوف به اهمیت تلاش‌های مشترک برای گسترش استفاده از ابزارهای قانونی موجود برای ساده سازی روش‌های حمل و نقل و ترانزیت اشاره کرد.

وی گفت که ترکمنستان پیوسته مشارکت خود را در اسناد چندجانبه در زمینه حمل و نقل گسترش می‌دهد و قاطعانه و پیوسته متعهد به همکاری نزدیک بوده و در انجام کلیه تعهدات بین المللی خود کوشا است.

همچنین «دوران صبوراف» رئیس آژانس هواپیمایی ترکمنستان (ترکمن هوا اوی لاری) در سخنان خود گفت: در حال حاضر ترکمنستان 53 مسیر هوایی را برای پرواز بر فراز خاک این کشور فراهم می‌کند و در سال‌های اخیر 16 مسیر جدید افتتاح شده است که به ایرلاین‌ها امکان می‌دهد، هزینه پروازها را کاهش دهند.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم بی ثباتی وضعیت هوانوردی غیرنظامی در سراسر جهان، به دلیل بیماری همه گیر، حمل و نقل هوایی ترکمنستان به لطف حمایت دولت ثبات خود را حفظ کرده است. به ویژه، یارانه‌ها و وام‌های ترجیحی به شرکت هواپیمایی ملی ترکمنستان اختصاص داده شد که همچنان با موفقیت پروازهای باری خود را به مقصدهای آسیا و اروپا، یعنی چین، تایلند، ترکیه، امارات متحده عربی، فدراسیون روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و کشورهای اروپایی انجام می‌دهد.

صبوراف تاکید کرد که علاوه بر این، حجم حمل و نقل بار در این مدت افزایش قابل توجهی داشته است.

«میروسلاو آنتونوویچ»، رئیس کمیته سازمان همکاری‌های راه آهن بر اهمیت ویژه راه آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران که بخشی از کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب است، تاکید کرد.

وی در سخنان خود گفت:  این بزرگراه مسیرهای اضافی ایجاد می‌کند که قزاقستان، مناطق مرکزی روسیه و ترکمنستان را به ایران، کشورهای حوزه خلیج فارس، جنوب و جنوب شرق آسیا متصل می‌کند.

آنتونوویچ گفت: این امر حمل و نقل ترانزیت بار و مسافر را افزایش می‌دهد و هزینه‌های حمل و نقل را کاهش می‌دهد و در زمان سفر صرفه جویی شده و به رشد اقتصادی کمک می‌کند.

وی تاکید کرد که راه آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران به کشورهای شرکت کننده در پروژه اجازه ورود به بازارهای جهانی را می‌دهد و بخش بسیار مهمی از شبکه راه آهن اوراسیا است.

بالا