روابط عمومی اتاق مشترک ایران – ترکمنستان در گفتگو با عضو هیئت مدیره این اتاق به موضوع مرز و روابط بین ایران و ترکمنستان پرداخت.

جناب آقای رحمان قره باش عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران – ترکمنستان و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان گلستان و ایران در پاسخ به این سوال که دلایل متوقف شدن رابطه بین ایران و ترکمنستان علاوه بر موضوع کرونا در مدت زمان بیش از 3 ماه چه می تواند باشد گفت: از نظر بنده علت اختلافات عمده بین ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران، مربوط به مشکلات گازی بین دو کشو در زمان گذشته است که به قطع گاز از جانب ترکمنستان در سال 1395 و طرح بدهی های گازی توسط این کشور بر می گردد. این مشکلات می‌توانست با نشست و گفتگو حل و فصل شود اما متاسفانه پرونده به دیوان داوری فرستاده شد؛ اتفاقی که بهتر بود نمی‌افتاد. به هر حال امیدواریم این اختلافات هرچه زودتر برطرف شود.

وی همچنین در رابطه با مسائل و مشکلات تجارت بین دو کشور افزود: مادامی که اختلافات کلان، باعث گاردگرفتن طرفین در ارسال بارهای ترانزیتی شود، سایه این اختلافات، مناسبات این دو کشور دوست، همسایه و دارای مشترکات فرهنگی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. فکر می‌کنم اگر اختلافاتی که بیان شد برطرف شود، موانع و مشکلات تجاری نیز برطرف خواهد شد.

رحمان قره باش پیدا کردن راهکارهای مسالمت آمیز برای مشکلات دو کشور جهت بهبود روابط و افزایش تجارت را پیشنهاد کرد.

ایشان راجع به عوامل بسته شدن مرز، نتایج و پیامدهای ناشی از آن برای تجار بیان کرد که مسئله بسته شدن مرز به بهانه کرونا، حدود پنج یا شش ماه است اقتصاد تجار استان های گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی را فلج کرده است. من معتقدم در این مورد هم می‌بایستی با گفتگو و تعامل، تمهیداتی را برای بازگشایی تجاری در نظر گرفت.  

 

بالا