در دنیای امروز صادرات موتور توسعه اقتصادی کشورها محسوب می شود و هرچه اقتصاد کشوری پیشرفته تر، قدرت بهره وری آن بالاتر و توانمندی رقابت آن در عرصه بین المللی بیشتر باشد سهم بیشتری از تجارت جهانی را به خود اختصاص خواهد داد.

به طور کلی تقریبا تمامی دولتها، صادرات را موردحمایت خود قرار می دهندچراکه اولا صادرات مهمترین منبع درآمد ارزی کشورهای دنیا و تامین کننده نقدینگی برای اجرای برنامه های توسعه اقتصادی و فراهم کننده نیازهای وارداتی آنهاست .ثانیاصادرات موجب ارتقای کیفیت کالاهای تولیدی می شود که مصرف کننده داخلی نیز از نتیجه آن بهره مند می گردد .

لذا بایستی به بازار صادرات توجه ویژه نمود تا در نتیجه این توجه بهبود تولیدات داخلی را شاهد باشیم. بازار رقابتی توان کسب و کارها را بالا می برد که این مهم هم به رونق تولیدات داخلی خواهد انجامید و آنها را مجاب می کند به کیفیت تولیدات خود توجه نمایند و هم دلیلی می گردد که کالاهای با کیفیت وارد بازار شوند. اینها از ثمرات بازارهای رقابتی است.و نکته مهم تر اینکه صادرات می تواند به اشتغالزایی نیز کمک کند و هر چه این حوزه رونق داشته باشد تعداد بیشتری از افراد به کار مشغول خواهند شد و فضای برد برد در کشور حاکم خواهد شد.

 البته برای توسعه صادرات و تشویق افراد به ورود به این حوزه باید اقداماتی انجام داد از جمله:

الف ) اعطای معافیتهای مالیاتی به درآمدهای حاصل از صادرات

ب) معاف کردن صادرکنندگان یا تولیدکنندگان کالاهای صادراتی از پرداخت هرگونه عوارض

پ) بازپرداخت حقوق گمرکی یا سود بازرگانی که صادرکنندگان برای ورود مواد اولیه مورد مصرف در ساخت کالاهای صادراتی پرداخت کرده اند .

ت) اعطای تسهیلات اعتباری به صادرکنندگان با نرخها یا کارمزدهایی پایین تر از تسهیلات متعارف

ث) پرداخت بخشی از هزینه های بازاریابی صادرکنندگان یا هیاتهای بازرگانی که سفر آنها با موفقیت توام بوده و به انعقاد قراردادهای تجاری ارزشمند منجر شده باشد .

ج) پرداخت جایزه و یارانه به واحدهای تولیدی یا صادراتی که کالاهای آنان از ارزش افزوده تناسبی برخوردار بوده و قیمتهای صادراتی آنها اختلاف فاحشی با قیمتهای بین المللی یا بازارهای هدف نداشته باشد .

چ) اعطای اعتبار به کشورهای خریدار کالاهای صادراتی بر طبق ضوابط و معیارهای مشخص

ح) پرداخت بخشی از هزینه های پروژه های تحقیق و توسعه (R&D) برندسازی (BRANDINC) ایجاد شعب نمایندگی خارجی ، برپایی نمایشگاههای برون مرزی ، طراحی WEB ، تولید کالاهای جدید ، دستیابی به بازارهای جدید و نظایر آنها

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان بر خود لازم می داند این روز را به تمامی تلاشگران حوزه صادرات تبریک بگوید. امیدواریم با تلاش همه ی این عزیزان و همت مدیران شاهد توسعه صادرات و رونق تجارت بین الملل باشیم.

بالا