دبیرکل شورای همکاری کشورهای خلیج فارس در سفر به ترکمنستان با مقامات این کشور دیدار و یادداشت تفاهم همکاری بین دو طرف به امضا رسید.

 «نایف فلاح مبارک الحجرف» دبیر کل  شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس در یک سفر دوره‌ای به آسیای مرکزی وارد ترکمنستان شد و با «رشید مرداف» معاون نخست وزیر و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که در منطقه گردشگری آوازه انجام شد، چشم اندازهای توسعه بیشتر روابط ترکمنستان و شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، در نشستی که با حضور مدیرکل سازمان حمل و نقل و ارتباطات زیرمجموعه هیئت وزیران و معاونان نخست وزیر ترکمنستان در امور مجتمع سوخت و انرژی، بازرگانی و خدمات برگزار شد، بر مشارکت مثمر ثمر با کشورهای عربی خلیج فارس در قالب دوجانبه و چندجانبه تاکید گردید.

در ادامه تصریح گردید که همکاری ترکمنستان با کشورهای عربی خلیج فارس یکی از اولویت‌های سیاست خارجی این کشور است.

 در این گفت‌وگو اهمیت زیادی به گسترش همکاری های متقابل سودمند و تقویت روابط دوستانه بین کشورها و مردم منطقه داده شد.

طرفین همچنین بر اهمیت تشدید همکاری ها در حوزه حمل و نقل، لجستیک،گسترش همکاری در بخش انرژی و خدمات و افزایش حجم مبادلات تجاری متقابل تاکید کردند.

 در این دیدار یادداشت تفاهمی بین وزارت امور خارجه ترکمنستان و دبیرخانه شورای همکاری کشورهای عربی در حوزه خلیج فارس درباره سازوکار مشورتی امضا شد.

خاطر نشان می شود که شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس که مقر آن در ریاض، عربستان سعودی است یک اتحادیه منطقه ای، بین دولتی، سیاسی و اقتصادی است که شامل کشورهای  بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است. این سازمان ، در 25 می 1981 تأسیس شد.

 دبیرکل این شورا قرار است در سفر دوره ای خود از تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و قزاقستان نیز بازدید کند.

 

بالا