شرکت کشاورزی ترکمن با استفاده از فناوری هیدروپونیک، محصولات خود را تولید می کند

شرکت کشاورزی خصوصی Uly Ynam، با استفاده از روش هیدروپونیک در شهرستان کهنه گرگانج در استان داش اغوز در شمال ترکمنستان، محصولات زراعی علوفه ای را پرورش می دهد.

به گفته مردان عطایف رئیس این شرکت، روزانه 2 کیلوگرم و سالانه 730 کیلوگرم جو برای گاو بالغ، مورد نیاز است. با استفاده از روش هیدروپونیک، می توان 6-7 کیلوگرم خوراک را از 1 کیلوگرم جو در 6 روز بدست آورد. این خوراک حاوی 15-20٪ پروتئین و قادر به جایگزینی محصولاتی مانند کیک روغنی است.

رئیس این شرکت خاطرنشان کرد: هیدروپونیک نوعی تولید سازگار با محیط زیست در جهان محسوب می شود. تغذیه گاو با محصولات زراعی که با استفاده از هیدروپونیک رشد می کنند 180-200 درصد سودآور است، وی افزود: "در آینده نزدیک ما قصد داریم یک گلخانه در 1 هکتار زمین احداث کنیم و بدین ترتیب تولید و فروش محصولات را به کسانی که می خواهند بفروشیم".

شرکت Uly Ynam در سال 2016 تأسیس شد. مجتمع دامی این مزرعه در زمینی به مساحت 2 هکتار واقع شده است و دارای حدود 370 گاو از نژادهای Simmental و Holstein است. کشاورزان امسال 80 گوساله از آنها دریافت کردند. این مزرعه حدود 30 نفر نیروی کار دارد.

هیدروپونیک، روشی برای رشد گیاهان بدون حضور خاک و موثرترین راه حل برای صرفه جویی در مصرف آب و تولید محصول غنی در شرایط آب و هوایی گرم و خشک است. این روش به طور گسترده در مکان های کمبود آب از جمله امارات متحده عربی، اسرائیل و کویت استفاده می شود. در اسرائیل، 80٪ سبزیجات، میوه ها و گیاهان با استفاده از روش هیدروپونیک رشد می کنند.

 

بالا