در دیدار وزیر امور خارجه ترکمنستان با وزیر انرژی و زیرساخت امارات ، گشایش مسیرهای حمل و نقل و لجستیک و همکاری بنادر ترکمنستان با بنادر دوبی و ابوظبی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در حاشیه اجلاس حمل ونقل کشورهای محصور در خشکی، «رشید مرداف» وزیر امور خارجه ترکمنستان با «سهیل المزرویی» وزیر انرژی و زیرساخت امارات متحده عربی دیدار کرد.

در این دیدار فرصت‌های گشایش مسیرهای حمل و نقل و لجستیک و ایجاد همکاری بنادر ترکمنستان با بنادر دوبی و ابوظبی، ادغام بنادر ترکمنستان به سامانه جهانی بنادر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طرفین همچنین سطح روابط سیاسی را ارزیابی و خاطرنشان کردند که به زودی به دعوت «محمد بن زاید آل نهیان»،  «سردار بردی محمداف»  رئیس جمهور ترکمنستان سفر رسمی به امارات متحده عربی خواهد داشت.

طرفین ارتقای پروژه‌ها در بخش‌های گاز، مواد شیمیایی و حمل و نقل در ترکمنستان با مشارکت امارات متحده عربی و تعدادی توافق‌نامه از جمله تامین مالی ساخت فرودگاه در جبل، ساخت نیروگاه هیبریدی در منطقه سردار و کارخانه شیمیایی تولید کودهای معدنی ترکیبی در ترکمن آباد تبادل نظر کردند.

همچنین در این دیدار، در خصوص امکان همکاری در صنعت نساجی، در زمینه صادرات کالاهای ترکمنستانی به بازار امارات و در ادامه به کشورهای حوزه خلیج فارس و آفریقا گفت و گو شد.

طرفین به موضوعات نمک زدایی آب، بیابان زدایی و حفاظت از محیط زیست نیز توجه ویژه داشتند.

خاطر نشان می‌شود 7 تا 8 سپتامبر، قرار است اولین نشست در مورد گفت و گوی راهبردی بین کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس و وزرای خارجه کشورهای آسیای مرکزی برگزار شود.

بالا