معاون نخست‌وزیر ترکمنستان گفت: آژانس‌های مسافرتی خصوصی این کشور در حال برنامه‌ریزی برای توسعه مسیرهای گردشگری جدید هستند که با سازماندهی سفرهای دریایی بین کشورهای حاشیه دریای خزر همراه خواهد بود.

«مهر جمال محمدوا» معاون نخست وزیر در امور فرهنگی ترکمنستان در جلسه کابینه وزیران اظهار داشت: آژانس‌های مسافرتی خصوصی در ترکمنستان در حال برنامه ریزی برای توسعه مسیرهای گردشگری جدید هستند که با سازماندهی سفرهای دریایی بین کشورهای حاشیه دریای خزر همراه خواهد بود.

پیش از این، در ششمین اجلاس دریای خزر، ترکمنستان از طرح‌های همکاری منطقه‌ای در گردشگری و کشتی‌رانی حمایت کرد.

تورهای کروز در دریای خزر با توقف در آکتائو(قزاقستان) ترکمن باشی(ترکمنستان) باکو(آذربایجان) و ماخاچ‌کالا(روسیه)  قرار بود از اوایل سال 2020 راه‌اندازی شود، اما وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا باعث کندی این پروژه شد.

در ماه ژوئن، گزارش شد که کارخانه کشتی سازی لوتوس در منطقه آستاراخان روسیه آخرین مرحله آماده سازی برای آزمایش پهلوگیری کشتی کروز پتر کبیر را آغاز کرد که به گردشگران فرصتی بی‌نظیر برای حرکت در امتداد ولگا و ورود به دریای خزر را می‌دهد.

پیش بینی می‌شود سالانه 30 هزار گردشگر بتوانند از مسیر سفرهای دریایی استفاده کنند.

همچنین گزارش شد که قرار است چندین رویداد با هدف افزایش اشتغال در صنعت گردشگری و گسترش فرصت‌های آژانس‌های مسافرتی خصوصی در ترکمنستان برگزار شود.

 در سپتامبر 2022، هیئت ترکمنستان در نمایشگاه‌های بین المللی گردشگری در توکیو و میامی و همچنین کنفرانسی در سطح وزیران کشورهای حاشیه خزر در زمینه همکاری در بخش گردشگری شرکت خواهد کرد.

قرار است در سال 2023 کنفرانس بین المللی گردشگری در ترکمنستان برگزار شود.

بالا