سرپرست فرمانداری مراوه‌تپه گفت: با همکاری منابع طبیعی این شهرستان مرزی، ۲۳ هکتار از اراضی پیرامون آرامگاه "مختومقلی فراغی" شاعر شهیر و ملی ترکمن درختکاری می‌شود.

لقمان قربانی عصر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: درختکاری اراضی پیرامونی و اطراف آرمگاه مختومقلی فراغی به منظور توسعه فضای سبز و ایجاد فضای مناسب برای گردشگرانی که درطول سال برای بازدید از آرامگاه این شاعر به مراوه‌تپه می‌آیند، انجام خواهد شد.

وی افزود: مختومقلی فراغی شاعر شهیر و ملی ترکمن نماد این شهرستان است و باید با توسعه فضاهای سبز، خدماتی و رفاهی امکانات لازم برای مردم و گردشگران در مجموعه آرامگاه این شاعر فراهم کنیم.

قربانی اضافه کرد: امسال علاوه بر درختکاری اراضی پیرامون آرامگاه مختومقلی فراغی، تمامی ورودی و خروجی‌های شهر ، ۲ کیلومتر از مسیر مراوه‌تپه به چناران درختکاری می‌شود.

فرماندار مراوه‌تپه با اشاره به ظرفیت‌های نوغانداری (پرورش کرم ابریشم) این شهرستان، ادامه داد: برای نخستین بار پنچ هزار اصله نهال توت با همکاری جهادکشاورزی غرس خواهد شد تا به توسعه این صنعت کمک کند.

به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن که در بین دیگر اقوام ایران زمین و دیگر ملل جهان نیز بلند آوازه شده، دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان شعر او نیز تاکنون به چند زبان دنیا از جمله انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

شهرستان مراوه‌تپه افزون بر ۶۷ هزار نفر جمعیت دارد که در دو نقطه شهری و ۱۰۸ روستا و در گستره سه هزار و ۶۰ کیلیومتر مربع وسعت سکونت دارند.

بالا