مجموعه اصلاحات قانون اساسی ترکمنستان منتشر شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، مجموعه اصلاحات قانون اساسی ترکمنستان در سایت دولتی این کشور منتشر شد.

بر اساس این اصلاحات قرار است مجلس دو قسمتی شامل پارلمان و «خلق مصلحت» (شورای مردمی) تشکیل شود

که شورای مردمی در مقایسه با پارلمان اختیارات بیشتری خواهد داشت.

 

علاوه بر این رؤسای جمهوری سابق ترکمنستان می‌توانند عضو دائم شورای مردمی باشند و همچنین به اختیار خود این سمت را ترک کنند.

در قانون اساسی فعلی قوانین این چنینی وجود ندارد و در صورت بیماری یا درگذشت رئیس جمهور اختیارات آن را رئیس پارلمان برعهده می‌گیرد.

بر اساس برنامه اصلاحات اختیارات رئیس جمهور به رئیس شورای مردمی منتقل می‌شود.

همچنین رئیس شورای مردمی در قالب انتخابات داخلی انتخاب می‌شود و رئیس این شورا نمی‌تواند همزمان وزیر، استاندار، قاضی یا کارمند دادگستری کل باشد.

شایان ذکر است که پیشنهاد اصلاح قانون اساسی از جمله تشکیل پارلمان 2 قسمتی در فصل پاییز سال 2019 توسط «قربان قلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان مطرح شد.

مجلس فعلی ترکمنستان شامل 125 نماینده است و نمایندگان به مدت 5 سال انتخاب می‌شوند.

شورای مردمی نقش جدی در دوره ریاست «صفر مراد نیازاف» رئیس جمهور سابق ترکمنستان داشت که با آغاز فعالیت بردی محمداف تأثیر آن کمرنگ شده بود اما در سال 2018 تصمیم به تقویت مجدد نفوذ این ارگان دولتی گرفته شد.

انتظار می‌رود که با انجام این اقدامات دولت ترکمنستان شرایط لازم برای انتقال قدرت را فراهم کند و در آینده رئیس جمهور فعلی سمت خود را ترک کرده و رئیس شورای مردمی شود.

به احتمال زیاد «عشق آباد» «سردار بردی محمداف» فرزند قربان قلی بردی محمداف و وزیر صنعت و شهرسازی ترکمنستان را برای کرسی رئیس جمهور کشور معرفی می‌کند.

بالا