مواد خوراکی صادراتی از طریق راه آهن خراسان بازگردانده می شوند

مشهد- ایرنا- مدیرکل راه آهن خراسان گفت: محموله‌های صادراتی مواد غذایی که از طریق راه آهن به مقصد ترکمنستان و کشورهای آسیای مرکزی بارگیری شده بودند پس از ممانعت دولت ترکمنستان به مبدا بارگیری بازگردانده می‌شوند.

مصطفی نصیری ورگ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اقلام خوراکی شامل خرما، بیسکویت و سایر اقلام خوراکی می‌شود که نیازمند دریافت مجوز قرنطینه هستند و دولت ترکمنستان پس از شیوع کرونا از ورود این اقلام از طریق راه آهن و مرز ریلی سرخس به این کشور ممانعت کرده است.

وی ادامه داد: به واسطه فسادپذیر بودن این محموله های خوراکی و با اخذ مجوز از راه آهن جمهوری اسلامی ایران، بارگیری و بازگشت این اقلام به مبدا بارگیری شامل ایستگاههای راه آهن مشهد و شهید مطهری به صورت رایگان شروع شده و هم اکنون در حال انجام است.

مدیرکل راه آهن خراسان اعلام میزان و تناژ محموله های یاد شده را نیازمند بررسی دقیق دانست و افزود: بیشتر بارهای صادراتی مواد غذایی به مقصد آسیای مرکزی درخراسان رضوی بارگیری شده اند.

نصیری با اشاره به ممنوعیت ورود کامیون از مرزهای زمینی به ترکمنستان اظهار داشت: راه آهن آماده است نسبت به "ترانشیپمنت" این محموله های پشت مرز مانده اقدام کند و هم اکنون امکانات لازم از سوی راه آهن برای جا به جایی این بارها فراهم است اما تاکنون درخواستی از سوی مالکان بار و شرکتهای حمل و نقل به راه آهن داده نشده است.

ترانشیپمنت عبارت است از انتقال کالا از یک وسیلۀ نقلیه به‌ وسیلۀ نقلیه دیگر. این نوع  نقل و انتقال بیشتر در حمل‌ و نقل مرکب رایج است که در آن از وسایط نقلیۀ مختلف از جمله کشتی ، هواپیما ، قطار، کامیون، تریلر و سایر وسایل برای ارسال کالا به مقصد استفاده می‌شود و جریان انتقال غالباً با تخلیه و بارگیری مجدد کالا همراه است.

وی افزود: شرکتهای حمل و نقل ریلی با همکاری بخش خصوصی مسوول تامین واگن امدادی برای انتقال محموله های یاد شده از کامیون به ناوگان ریلی و سپس مقاصد خود در آسیای مرکزی هستند و در راستای این اقدام محدودیتی برای عملیات ریلی جا به جایی کالا در راه آهن خراسان وجود ندارد.

از ۳۰ بهمن ماه گذشته تا ساعت ٩ صبح روز ١٣ اسفند ماه تعداد کل بیماران بستری مبتلا به سندرم حاد تنفسی و مشکوک به کرونا در استان خراسان رضوی ۸۷۲ نفر بوده که ۴۲۳ نفر آنان مربوط به مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده‌اند.

همچنین تا تاریخ یاد شده  ۲۸۸ بیمار مبتلا به سندرم حاد تنفسی هم در خراسان رضوی بهبود یافته و از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند.

دبیر کمیته مراقبت و درمان بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیش از این از قطعی شدن ابتلای ۲۹ نفر به ویروس کووید ۱۹ عامل بیماری کرونا در خراسان رضوی خبر داده و گفته بود: تاکنون هشت نفر در این استان به خاطر ابتلای به این ویروس جان باخته‌اند.

به گفته دکتر علی اصغر انجیدنی، ۶ نفر از این تعداد در حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دو نفر نیز در نیشابور بوده‌اند.

بالا