در دیدار هیات‌عالی اقتصادی ترکمنستانی با وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت بر موضوع ایجاد مرکز تجاری تهران- عشق‌آباد تاکید شد.

یک هیات بلندپایه اقتصادی از ترکمنستان به ریاست «باتیر آتدایف» معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان عصر سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه با حضور در محل وزارت «صنعت، معدن و تجارت»، با سید‌رضا فاطمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌امین وزیر صمت و علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت دیدار و گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو کردند.   در این دیدار ضمن تاکید طرفین بر حمایت از بازرگانان دو کشور در راستای تسهیل و تسریع روابط تجاری، مقرر شد کارگروهی برای ترسیم نقشه‌راه یک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ساله همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تشکیل و مرکز تجاری تهران-عشق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آباد ایجاد شود.

وزیر صمت در استقبال از پیشنهادات معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان مبنی‌بر ایجاد مرکز تجاری مشترک، گفت: ما در ۱۶ کشور مرکز تجاری ایجاد کردیم و این روشی مناسب برای گسترش روابط اقتصادی است. وی همچنین بر تعریف برنامه عملیاتی برای فعالیت‌های تجاری دو کشور تاکید کرد تا محصولات و کالاها برای واردات و صادرات تعیین شود. معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان نیز در این دیدار گفت: در ایران قبلا نمایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی برگزار می‌شد که به دلایل مختلفی لغو شد. ما درخواست می‌کنیم نمایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها دوباره برگزار شود. همچنین، پیشنهاد می‌کنیم توافقنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای افزایش روابط تجاری دو کشور امضا شود. پیشنهاداتی نیز در حوزه بازارهای مرزی ارائه‌شده است. بر اساس این گزارش عمده همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تجاری بین دو کشور در حوزه ساختمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی و صادرات محصولات ساختمانی از ایران به ترکمنستان است و مقامات دو کشور در این دیدار تاکید کردند تا فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در این حوزه را گسترش دهند. همچنین طرفین بر بر‌گزاری نمایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مشترک و ازسرگیری روابط اقتصادی پویا تاکید کردند.

بالا