نخستین همایش اقتصادی خزر

ترکمنستان به تدارک بینی مفصل برای برگزاری نخستین همایش اقتصادی خزر در تاریخ 12 آگوست 2019 در منطقه ملی توریستی «آوازه» می­پردازد و مصادف شدن تاریخ برگزاری این گردهمایی بزرگ تاریخی کشورهای ساحلی خزر با روز دریای خزر، کاملاً سمبولیک است.

اجرای اقدامات جامع در این راستا با تأیید قربانقلی بردی محمد اف رئیس جمهور این کشور پیش می­رود و تمامی امور سازماندهی و تحلیل متمرکز در مرکز هماهنگی وزارت امور خارجه ترکمنستان است، که با تصمیم رئیس جمهور طی نشت دولت در تاریخ 14 دسامبر 2018 تشکیل شده است. برگزاری چنین همایشی  در محدوده بزرگترین منطقه جهان (حوزه دریای خزر) اولین بار طی چهارمین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در تاریخ 30 سپتامبر 2014 در شهر آستراخان توسط قربانقلی بردی محمد اف مطرح شد و در پنجمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر در تاریخ 12 آگوست 2018 در شهر آکتائو نیز با مضمون و محتوای تازه ای به لحاظ کیفی بر آن تأکید شد که بیانگر دیدگاه اصولی ترکمنستان بر اهمیت راهبردی خزر در پروسه های جغرافیایی-سیاسی و جغرافیایی-اقتصادی منطقه ای و بین منطقه­ای است. قربانقلی بردی محمد اف ضمن تأکید بر اینکه تعاملات پنج جانبه در دریای خزر تا حدود زیاد به میزان پیوند کشورهای ما در پروسه های تجاری، اقتصادی و حمل و نقلی بستگی دارد، ابراز اطمینان نمود که برگزاری اولین همایش اقتصادی خزر در سال 2019، تأییدی بر آمادگی کلیه کشورهای حاشیه دریای خزر جهت تشریک مساعی در این مسیر خواهد بود.

نخستین همایش اقتصادی خزر که در آگوست سال جاری پیش روست، یکی از رویدادهای آغازگر راهبردی جدیدترین مقطع تاریخ روابط کشورهای حاشیه دریای خزر است که مبنی بر سند امضاء شده حقوقی بین­المللی « کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر» در تاریخ 12 آگوست 2018 است. همانطور که مشخص است، این سند بنیادی حقوقی بین­المللی نتیجه پروسه چندین ساله مذاکرات کشورهای ساحلی خزر را به صورت متراکم بازتاب می­نماید و وظیفه آن گشودن فرصت­های گسترده برای اجرای پروژه­های سرمایه­گذاری جدید در دریای خزر است.

بنا به دیدگاه میزبان دستور کار نخستین این همایش دایره گسترده­ای از مسائل را در بر می­گیرد که در آینده جهت­های الویت­دار تعامل کشورهای شرکت­کننده را تشکیل خواهند داد.

مرکز هماهنگ­ کننده تدارکات و برگزاری نخستین همایش اقتصادی خزر در کنار اقدامات اصلی، برنامه­هایی را برای برگزاری همایش بین­المللی و نمایشگاه فناوری­های نوین نیز تدوین می­نماید.همچنین شرایط مساعد برای  انجام دیدار و مذاکرات سازنده و مؤثر میان نمایندگان دولت­ها، بخش­های خصوصی و شرکت­ها در حاشیه همایش مذکور فراهم خواهد شد.

هیأت­های کشورهای ساحلی خزر شامل: رؤسا، مقدمات و اعضای دولت­ها، مقامات مناطق ساحلی، سرپرستان ارگان­های اجرایی استان­های ساحلی، نمایندگان حوزه بانکی و محافل تجار و بازرگانان منطقه حاشیه خزر و کشورهای علاقه­مند، پژوهشگران و همچنین مدیران شرکت­های دارای فعالیت اقتصادی در دریای خزر برای شرکت در این همایش­ دعوت خواهند شد. علاوه بر این از هیأت­های طرف­های علاقه­مند و در نوبه اول کشورهای نزدیکتر به منطقه دریای خزر و همچنین نمایندگان سازمان­های بین­المللی مالی و اقتصادی نیز برای شرکت در این همایش دعوت می­شوند.

رویداد پیش رو، بایستی موجب افزایش تحرک همکاری تجاری، اقتصادی و سرمایه­گذاری در دریای خزر و در مناطق مجاور و تبدیل نمودن خزر به یکی از نقاط بزرگ حمل و نقلی و ترانزیتی در سطح بین­المللی که در شکل­گیری پهنه جدید جغرافیایی- اقتصادی در قاره اروپا و آسیا نقش مهمی را ایفا نماید، گردیده و پاسخگوی گرایش­های جهانی روز باشد.

بدین ترتیب ترکمنستان با مطرح نمودن خود به عنوان مبتکر و میزبان نخستین همایش اقتصادی خزر پایبندی خود به سیاست همکاری گسترده بین­المللی در خزر و تبدیل کردن آن به فضای صلح، امنیت و توسعه پایدار را عملاً تأیید می­نماید.

بالا