نشست دکتر جهانگیری با روسای اتاق های مشترک بازرگانی ایران

معاون اول رییس جمهور در این جلسه با قدردانی از روسای اتاق های مشترک بازرگانی ایران و کشورهای همسایه بخاطر تلاش ها و زحمات فراوان در شرایط سخت تحریم، خاطرنشان کرد: اگرچه گاهی سخنانی مطرح می شود که ممکن است باعث رنجش و دلسردی بخش خصوصی شود، اما فعالان اقتصادی و روسای اتاق های مشترک همواره با روحیه فداکاری به کشور خدمت کرده اند.

در این جلسه که رییس اتاق بازرگانی ایران، رییس سازمان توسعه تجارت و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز حضور داشتند، روسای اتاق های مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان، افغانستان، امارات، ترکیه، عراق، ارمنستان، عمان، سوریه و پاکستان نیز در سخنانی به بیان مهمترین مسائل و مشکلات پیش رو پرداختند و خواستار رفع موانع و محدودیت های داخلی و مدیریت یکپارچه در تجارت خارجی شدند.

شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تقریبا نیمی از صادرات غیرنفتی کشور به کشورهای همسایه انجام می شود، گفت: میزان واردات کشورهای همسایه حدود ۲ هزار میلیارد دلار است که سهم ما از این میزان ۲۵ میلیارد دلار است و این یعنی ظرفیت صادرات به این کشورها بسیار بیشتر از میزان فعلی است.

در این دیدار رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان ضمن قدردانی و تشکر از برگزاری این نشست، خاطر نشان کرد که این دیدارها می تواند فرصتی برای شنیده شدن صدای بخش خصوصی کشور باشد.

مجید محمدنژاد رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان در ابتدای گفتگو به موضوع مهم عدم پرداخت تعهدات مالی شرکت ملی گاز ایران به شرکت های صادر کننده کالا و خدمات به ترکمنستان به پشتوانه ضمانت نامه های پرداختی صادره توسط وزارت نفت پرداخت.

ایشان افزودند که عدم پرداخت تعهدات مالی شرکت ملی گاز ایران به شرکت های بخش خصوصی منجر به ایجاد مشکلات عدیده و حتی ورشکستگی بسیاری از شرکت های بخش خصوصی شده است، در همین راستا ایشان خواستار پیگیری جدی دولت جهت پرداخت حق و حقوق شرکت های بخش خصوصی کشور شدند.

ایشان در خصوص حوزه حمل و نقل با ترکمنستان ابراز داشتند که حمل و نقل قدرتمند ابزار بازرگانان برای تجارت و رقابت در عرصه بین المللی است که متاسفانه اکنون با عنایت به اتخاذ سیاست جدید ترانشیپ منت و حمل ترکیبی در مرزهای جاده ای دو کشور مشکلات فراوانی در تجارت با ترکمنستان و کشورهای اوراسیا ایجاد شده است.

مجید محمدنژاد در ادامه نشست به مواردی همچون افزایش تفاهم نامه های تعرفه ترجیحی بین دو کشور، بازبینی محصولات ممنوعه وارداتی، صادرات محصولات دانش بنیان به ترکمنستان و استفاده از اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور برای احیای روابط ایران و ترکمنستان اشاره نمود.

 

بالا