نکات لازم برای ورود به ترکمنستان

  1.   سفر در داخل ترکمنستان طبق مقررات خاص و متفاوت با برخی کشورهای دیگر است لذا لازم است کسانی که به هر عنوان قصد مسافرت به این کشور را دارند نسبت به شرایط و مقتضیات این کشور آگاهی داشته باشند. بدیهی است عدم اطلاع از مقررات، شرایط و محدودیتهای ترکمنستان می تواند پیامدهای ناگواری را برای مسافر همراه داشته باشد.
  2. وقتی که شما به ترکمنستان سفر می کنید شما وارد حوزه قوانین و مقررات آن کشور شده اید. لذا لازم است مطلع باشید دامنه تعریف جرایم کیفری این کشور گسترده بوده و برخی از اعمالی که در کشورمان مشمول مجازات نمی باشند در ترکمنستان جرم کیفری محسوب شده و مجازاتهای سنگینی را در پی دارند. برای نمونه عکس و فیلم برداری از اماکن دولتی یا نظامی، نزاع، همراه داشتن قرصهای مسکن و استامینوفن کدئین دار، انواع قرص های اعصاب و خواب آور (همانند دیازپام و...)، شربت اکسپکتورانت کدئین دار و برخی دیگر از داروهای معمول داروخانه های ایران که در ترکیبشان مقدار بسیار اندکی مرفین، مواد کدئین دار یا خواب آور داشته باشند ارتکاب جرم کیفری محسوب می شود.
  3. توصیه اکید می شود از آوردن هرنوع دارویی(به استثنا داروهای بسیار ضروری) به ترکمنستان خود داری کنید و درصورت نیاز به دارو آنرا از ترکمنستان تهیه کنید. بطور خاص داروهای ترک اعتیاد، داروهای اعصاب، قرص های خواب آور، داروهای کدئین دار، هر دارویی که در ترکیب آن مرفین و کدیئن باشد و.... حتی با داشتن نسخه پزشک هم بازداشت فوری و محاکمه و درنهایت حبسهای طولانی مدت (7 تا 19 سال) را به همراه دارد. لازم به یاد آوری است داروهایی وجود دارند که مسکن نیستند لیکن در ترکیب آنها مقدار کمی مواد مخدر یا کدئین وجود دارد با توجه به اینکه به محض کشف دارو برای اطلاع از ترکیب آن، دارو به آزمایشگاه ارسال می گردد و درصورت وجود مقدار اندکی مواد مخدر یا کدئین در ترکیب دارو، همراه دارنده دارو مشمول مجازات قاچاق مواد مخدر یا روانگردان می گردد.
  4. همراه داشتن قرص ها و مواد روانگردان، انواع مواد مخدر مطلقا ممنوع بوده و همراه داشتن این مواد حتی به میزان بسیار اندک (در حد دهم گرم) هم مجازات های سنگین منجمله جریمه، حبسهای طولانی مدت (7تا 25 سال حبس) و مصادره اموال را بهمراه خواهد داشت. دلایلی همچون مقدار بسیار اندک، بیماری، نسخه و مجوز پزشکی و... کمکی به تبرئه و یا تخفیف مجازات همراه دارنده نخواهد کرد.
  5. لازم به توضیح است برخلاف سالهای گذشته, براساس مقررات جدید، عفو و بخشودگی مجازات دولت ترکمنستان شامل کسانی که به دلیل قاچاق و همراه داشتن مواد مخدر و یا روانگران دستگیر و محکوم به حبس می شوند نمی گردد لذا این افراد باید دوران محکومیت خود را بطور کامل طی کنند.
  6. انتقال مواد حاوي سم و مسموم كننده، مواد راديو اكتيو و انفجاري، سلاح، دستگاه هاي انفجاري، اسلحه يا مهمات و هرنوع پوکه فشنگ، سلاح هسته اي، شيميايي، بيولوژيكي و ديگر تسليحات كشتار جمعي، مصالح و تجهيزاتي كه در ساخت تسليحات كشتار جمعي استفاده مي شوند و برای عبور آنها از گمرک مرزی ترکمنستان مقررات مخصوصی وضع شده باشد، همچنين كالاهاي خام استراتژيك، اقلام فرهنگي ذي قيمت كه برای انتقال آنها از گمرک مرزی ترکمنستان مقررات خاصی مشخص شده باشد، اگر (انتقال موارد ذکر شده) بدون مجوز گمركي يا به صورت مخفي نمودن از كنترل گمرك و يا با جعل كردن اسناد و مهرهاي گمركي و يا بدون قيد نام كالا در اظهارنامه يا قيد نادرست آنها در اظهار نامه صورت گرفته باشد متخلف محکوم به مجازات حبس به مدت 3 تا 10 سال همراه با مصادره اموال یا بدون آن محکوم خواهد گردید.
  7. در هنگام ورود به ترکمنستان اظهارنامه گمرکی باید تکمیل شود. براساس قانون کیفری ترکمنستان، قاچاق کالای عادی (یعنی وارد کردن کالا به ترکمنستان بدون رعایت تشریفات گمرکی و بدون ذکر در اظهار نامه گمرکی) جرم کیفری محسوب شده و نسبت به شرایط جرم، مجازات 2 تا 10 سال حبس و مصادره اموال مجرم و در مواردی پرداخت جریمه نقدی را همراه خواهد داشت. این قانون به طور دقیق و بدون هیچ ملاحظه و مسامحه ای اجرا می شود.
  8. گمرک ترکمنستان مقررات سخت و غیر قابل انعطافی را در رابطه با ورود و خروج کالا دارد لذا قبل از ورود به خاک ترکمنستان از مجاز بودن و همچنین رعایت تشریفات ورود اقلامی که همراه خود دارید اطمینان حاصل کنید. ورود موقت اقلامی همچون فرش، وسایل و آلات موسیقی، آثار هنری، اشیاء و آثار باستانی، اشیا عتیقه، جواهرات آنتیک، حیوانات تحت محافظت، و..... تابع مقررات خاص و نیاز به مجوز های خاص دارد.
  9. پس از ورود به ترکمنستان می بایست در هتل ها و یا مکانهایی که مجوز رسمی پذیرش مسافر را دارند اقامت کنید. مسافرین ضرورتا باید قبل از ساعت 23 (11 شب) در محل اقامت خود حضور داشته و تا صبح در محل اقامت خود باشند. مسافر نمی تواند شب را در محل دیگری غیر از محل اقامت خود سپری کند. با توجه به نظارت دقیق و مستمر مأمورین اداره مهاجرت بر این موضوع، تخلف از این قاعده مجازاتهایی را برای مسافر در پی خواهد داشت.
  10. رانندگان کامیونها می بایست در شبها در کامیون خود استراحت کنند. رانندگان نیز لزوما باید قبل از ساعت 23 (11 شب) داخل کامیون خود باشند.
  11. سعی کنید در هنگام تردد در شهر کپی گذرنامه و صفحه روادید را همراه خود داشته باشید تا در صورت درخواست پلیس مدرک هویتی و ورود قانونی خود را نشان دهید.
  12. درصورتیکه با روادید گردشگری به ترکمنستان سفر نموده اید از پیگیری امور تجاری، عقد قراردادهای تجاری و بازدید از اماکن صنعتی و تجاری پرهیز کنید. پرداختن به امور تجاری با روادید گردشگری تخلف محسوب شده و شخص متخلف توسط اداره مهاجرت ترکمنستان جلب و جریمه می گردد. توصیه می شود براساس توصیه های راهنما و نماینده آژانس توریستی عمل کنید.
  13. اگر سفر شما در ترکمنستان طولانی تر از 3 روز کاری باشد، نماینده آژانس توریستی و یا شخص یا ارگانی که شما را به ترکمنستان دعوت نموده است باید برای ثبت به اداره مهاجرت (آویر) مراجعه نماید. دفاتر اداره مهاجرت در عشق آباد، داش آغوز، مرو، ترکمن آباد و ترکمن باشی وجود دارند.
  14. در صورت عدم ثبت ورود، مسئولین اداره مهاجرت شما را جریمه خواهند کرد و ممکن است تا انجام مرحله ثبت، به شما اجازه خروج از کشور را ندهند. شخصی که نتواند در زمان مقرر اقدام به ثبت در اداره مهاجرت کند یا اینکه بیش از مدت روادید در ترکمنستان بماند باید جریمه پرادخت کند و حتی ممکن است دستگیر و یا دیپورت شود. کسی که به دلایل مذکور اخراج گردد تا 5 سال از ورود به ترکمنستان منع خواهد شد.
  15. در صورت ثبت ورود در اداره آویر (یعنی اقامت بیش از 3 روز کاری در ترکمنستان) می بایست پس از ترک ترکمنستان در همان محلی که ثبت ورود آویر انجام شده است ثبت خروج گردد. این اقدام معمولا از سوی نماینده آژانس و یا شخص یا ارگانی که ثبت ورود را انجام داده است صورت می پذیرد.
  16. درصورتیکه با خودرو شخصی یا کامیون وارد ترکمنستان شده اید طبق نقشه راه(دوز بلاغ) که در زمان ورود از مأمورین گمرک دریافت می نمایید رانندگی کنید و از تردد در مناطق یا مسیرهایی که مجوز آن به شما داده نشده است خود داری نمایید. فردی که در خارج از منطقه یا مسیر مشخص شده تردد نماید، مجازات خواهد شد.
  17. درصورتیکه شما قصد دارید به خارج از شهری که در اداره مهاجرت ثبت کرده اید سفر کنید باید حتما موضوع را پیش از سفر به اداره مهاجرت (آویر) اطلاع داده و اجازه بگیرید. درصورت عدم انجام این کار، ممکن است جریمه و یا اخراج گردید.
  18. عکس برداری و یا فیلم برداری از مراکز و یا اماکنی که به هر شکل می تواند ماهیت امنیتی و یا نظامی داشته باشد مثل ساختمانهای ادارات و مراکز دولتی و... ممنوع است و می تواند پیامدهای ناگواری را برای شخص داشته باشد لذا قبل از هرگونه اقدام به عکس برداری و یا فیلم برداری حتما از مجاز بودن عکس و یافیلم برداری از آن مراکز اطمینان حاصل کنید.
  19. هرزگی و فساد جنسی در ترکمنستان غیر قانونی بوده و جرم محسوب می شود. در صورت گزارش یا مشاهده این چنین تخلفاتی در هر مکانی اعم از هتل، خیابان، منازل شخصی، ماشین و... فرد متخلف توسط مأمورین ترکمنستان فورا بازداشت خواهد شد.
  20. استعمال دخانیات در مراکز عمومی ترکمنستان ممنوع است.
  21. درصورت بروز هرگونه مشکل و یا برخورد با پلیس و بازداشت احتمالی و... با سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد به شماره 4-349361 (312-0099) و یا سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مرو به شماره 2-60231(3522-0099) اطلاع دهید.
  22. هرگونه بدرفتاری، توهین و برخورد ناشایست و درخواست وجوه غیر قانونی را حضورا و یا کتبا به نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان (سفارت و سرکنسولگری مرو) اطلاع دهید.
  23. براساس مقررات جدید خرید و فروشها و پرداختها در داخل ترکمنستان حتما باید با منات یعنی پول رایج این کشور انجام شود و دریافت و پرداختها لزوما باید با منات ترکمنی صورت پذیرد لذا تبدیل دلار می بایست فقط در بانکها یا صرافیهای مجاز انجام پذیرد. علاوه بر بانکها، در برخی فروشگاه های بزرگ صرافیهای خرید منات ترکمن وجود دارد. در حال حاضر نرخ هر دلار آمریکا برابر با 50/3 منات ترکمن است.
  24. فهرست کالاهای ممنوع الورود به ترکمنستان به شرح زیر می باشد. (مصوبه ریاست جمهوری ترکمنستان به شماره 10716 مورخ 2/12/2009 و اصلاحات آن به شماره های 12146 مورخ 5/3/2012 و 13034 مورخ 4/6/2013) با توجه به احتمال اضافه شدن موارد جدیدی در فهرست کالاهای که منع ورود دارند لطفا قبل از ورود به ترکمنستان از مجاز بودن ورود کالاهایی که همراه دارید اطمینان حاصل کنید.

----------------------------------------------------------------------------

*** فهرست کالاهایی که ورود آنها به ترکمنستان ممنوع است:

*ورود این کالاها مشمول مجازاتهای سنگین کیفری است.

*ورود موارد 1 تا 6 توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع است.

*ورود موارد 7 به بعد توسط اشخاص حقیقی ممنوع است.

  1. انواع وسیله نقلیه ای که فرمان آنها سمت راست باشد و یا اینکه فرمان آنها از راست به چپ منتقل شده باشد  (خودروهای فنی با کاربردهای خاص و خودروهایی که از ترکمنستان ترانزیت می شوند از این قاعده مستثنی  هستند).
  2. انواع وسایط نقلیه موتوری که پنج سال از تاریخ تولید آنها گذشته باشد و یا اینکه به دلیل فرسودگی و یا آسیب دیدگی با مقررات ترابری ترکمنستان تطابق نداشته باشد. خودروهایی که از ترکمنستان ترانزیت می شوند یا اینکه با هدف صادرات مجدد وارد شوند مشمول این قاعده نیستند.
  3. خودروهای ورزشی سرعت بالا و همچنین خوروهای با حجم موتور بالا. البته خودورهایی که برای صادرات مجدد و یا ترانزیت به ترکمنستان وارد می شوند از این قاعده مستثنی هستند. (لازم به توضیح است با توجه به تغییر مقررات، لازم است قبل از ورود خودرو در رابطه با حداکثر حجم موتور خودرو وارداتی از گمرک ترکمنستان استعلام گردد.)
  4. انواع مطالب چاپی، صوتی و تصویری که حاوی اطلاعاتی است که می تواند به منافع سیاسی و اقتصادی، امنیت دولت و یا سلامت اخلاقی مردم کشور لطماتی وارد کند. ترانزیت اینگونه مطالب از ترکمنستان هم ممنوع است. ( ورود کتابهای دینی و تبلیغی هم ممنوع است.)*
  5. انواع مطالب چاپی، عکس، فیلم و تمامی انواع مطالب صوتی و تصویری مستهجن و غیر اخلاقی به هر شکل و در هر قالب *
  6. انواع تفنگها و تپانچه ها و سایر سلاحها و گلوله های اسباب بازی اعم از پلاستیکی و غیره
  7. انواع مواد مخدر و روانگردان بطور مطلق و به هر اندازه و میزان (حتی درحد میلی گرم) و در هر قالب و شکل(خام، ترکیب در مواد دیگر، دارو و...) و مواد، تجهیزات و یا وسایل تولید و مصرف آنها
  8. انواع وسایل مورد استفاده برای آتش بازی و تولید ترقه
  9. مواد سمی و انواع سم
  10. انواع اوراق بهادار سرمایه گذاری
  11. انواع وسایل بسته بندی، برچسب، توپک و سرپوش بطری و غیره جهت استفاده در تولید مشروبات الکلی
  12. انواع مواد منفجره
  13. تسلیحات، مهمات،پوکه هرنوع فشنگ، تجهیزات و ماشین آلات نظامی و تجهیزات و مواد مورد نیاز برای تولید و تهیه آنها
  14. فن آوریها و انواع وسایل مورد استفاده جهت تولید تسلیحات و ماشین آلات نظامی
  15. مواد رادیواکتیو، وسایل اتمی و ساختارها و وسایل حرارت زا
  16. منابع تولید اشعه و یونیزاسیون
  17. لاستیکهای مستعمل به قصد تجارت
  18. انواع تفنگهای بادی و لوازم مربوطه و نیز ساچمه های آنها
  19.  اقلام تقلبی.

---------------------------------------------------------------------------------------

25. فهرست کالاهایی که خروج آنها از ترکمنستان توسط اشخاص حقیقی ممنوع است.(طبق مصوبات مندرج در بند 25 تهیه شده است). با توجه به احتمال اضافه شدن موارد جدیدی در فهرست کالاهای ممنوع الخروج لطفا قبل از اقدام به خروج کالاهای خارج از این فهرست نیز از مجاز بودن خروج آنها اطمینان حاصل کنید.

1. مومیایی

  1. ریشه و عصاره شیرین بیان
  2. موم زنبور عسل
  3. فلزات رنگی و آلیاژ آنها ، وسایل تولید شده از آنها و نیز قراضه فلزات رنگی (وسایل مورد استفاده روز مره که به منظور غیر تجاری خارج شوند شامل این موضوع نمی باشد)
  4. سنگهای قیمتی
  5. انواع جواهر آلات
  6. دام زنده و طیور خانگی
  7. گونه های گیاهان و جانورانی که در فهرست حفاظت دولت قرار دارند و همچنین بخشهایی از گیاهان و حیوانات مذکور
  8. تاسماهی زنده و غیرزنده و قطعات و محصولات تولید شده از آن
  9. گندم، برنج و نیز انواع حبوبات و محصولات و فضولات آنها
  10. ماشین آلات کشاورزی و وسایل یدکی آنها
  11. کودهای شیمیایی
  12. بنزین و گازوئیل
  13. پنبه دانه
  14. پوست گاو و دامهای خانگی غیر از پوست بره قره گل
  15. پول رایج بیش از 10000 دلار. درصورتیکه مبالغی در بدو ورود به ترکمنستان همراه مسافر بوده است و در اظهارنامه گمرکی ثبت شده است خروج آن بلامانع است. (مبلغ 10000 دلار مربوط به تاریخ تهیه این متن می باشد و ممکن است این مبلغ تغییر کند لذا توصیه می شود قبل از خروج از ترکمنستان در این رابطه اطلاعات دقیق کسب کنند)
  16. مواد مخدر و روانگردان و مواد، تجهیزات و یا وسایل تولید و مصرف آنها
  17. انواع وسایل مورد استفاده برای آتش بازی و تولید ترقه
  18. مواد سمی و انواع سم
  19. انواع اوراق بهادار سرمایه گذاری
  20. انواع وسایل بسته بندی، برچسب، توپک و سرپوش بطری و غیره جهت استفاده در تولید مشروبات الکلی
  21. انواع مواد منفجره
  22. تسلیحات، مهمات، تجهیزات و ماشین آلات نظامی و تجهیزات و مواد مورد نیاز برای تولید و تهیه آنها
  23. فن آوریها و انواع وسایل مورد استفاده جهت تولید تسلیحات و ماشین آلات نظامی
  24. مواد رادیواکتیو، وسایل اتمی و ساختارها و وسایل حرارت زا
  25. منابع تولید اشعه و یونیزاسیون
  26. مطالب، تصاویر و فیلمهای مستهجن
  27.  اشیاء عتیقه.

توجه خروج جواهرات ارزشمند، سنگها و ارزی که در هنگام ورود به ترکمنستان همراه شخص بوده و در اظهارنامه گمرکی قید شده باشد بلامانع است.

--------------------------------------------------------------------------

26.فهرست کالاهایی که ورود و یا خروج آنها از ترکمنستان محدودیت داشته و تابع مقررات خاص و اخذ مجوز سازمانهای ذیربط ترکمنستان می باشند. (طبق مصوبه شماره 10716 مورخ 2/12/2009 ریاست جمهوری):

ردیفعنوان کالامرجع صدور مجوز

1*

 

انواع مواد و وسایلی که لایه ازن را تخریب می کنند. علف کشها, حشره کشها و سایر مواد شیمیایی مورد استفاده در بخش کشاورزیکنسرن دولتی ترکمن شیمی

2*

 

انواع مشروبات الکلی، آبجو الکلی و فراورده های تنباکو مثل سیگار(بجز مقدار اندکی که برای استفاده شخصی همراه مسافر باشد)وزارت بازرگانی و روابط اقتصاد خارجی
3انواع داروهای مورد استفاده انسان و دام، مواد خام و وسایل و تجهیزات تولید دارو( غیر از داروهایی که در ترکیبات آنها مواد مخدر وجود دارند)، انواع وسایل بسته بندی داروها، وسایل و تجهیزات پزشکیوزارت بهداشت و صنایع پزشکی
4داروهایی که در ترکیب آنها مواد مخدر و یا مواد روانگردان وجود دارنداداره دولتی حفظ امنیت جامعه سالم

5**

 

فلزات و سنگهای گران قیمت و نیز ضایعات صنعتی که در ترکیب آنها فلزات و سنگهای گران قیمت وجود دارند.بانک مرکزی ترکمنستان

6*

 

انواع الکل (الکلی که به منظور پزشکی و یا الکلی که داخل بار دستی و برای مصرف شخصی آورده می شود مشمول این قاعده نیست)اتحادیه دولتی صنایع غذایی

7*

 

انواع داروهای دامپزشکی (داروهایی که در ترکیب آنها مواد مخدر و روانگردان وجود دارند مشمول این بند نمی شوند)وزارت کشاورزی

8**

 

پوست گوسفند قره گلاتحادیه دولتی دامداری ترکمنستان
9انواع حیوانات, پرندگان و گیاهان وحشی منجمله گیاهان و حیوانات حفاظت شده (از سوی دولت) و همچنین انواعی که خرید و فورش و نگهداری آنها طبق قراردادهای بین المللی (که ترکمنستان متعهد به اجرای آنها است) باید انجام شوند(فهرست دقیق را وزارت طبیعت ارائه می کند) غیر از محصولات شیلاتیکمیته دولتی حفظ محیط زیست و ذخایر زمینی
10فرش و آثار فرهنگی و هنری مشروط به اینکه آنتیک نبوده و واجد ارزش فرهنگی و هنری نباشد.وزرات فرهنگ و یا

 

کنسرن دولتی فرش

* فقط مجوز واردات صادر می شود.

** فقط مجوز صادرات داده می شود.

ورود و یا خروج این اقلام بدون اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح قاچاق محسوب شده و مشمول مجازات کیفری (جریمه، حبس طولانی مدت و مصادره اموال) می شود.

  1. سایت گمرک ترکمنستان به آدرس www.customs.gov.tm/tk به دو زبان روسی و ترکمنی مقررات گمرکی ترکمنستان را ارائه می دهد. برای دریافت آخرین اطلاعات گمرکی این کشور به سایت مذکور مراجعه گردد.
  2. پروانه ورود و یا خروج کالاهایی که به استناد مصوبه رئیس جمهور و کابینه وزراء ترکمنستان به کشور وارد و یا از کشور خارج می شوند توسط وزارت تجارت و روابط اقتصاد خارجی این کشور صادر می شوند.

 

 

منبع: سایت سفارت ایران در عشق آباد

بالا