در ششمین اجلاس کمیسیون دولتی همکاری‌های اقتصادی ترکمنستان و ترکیه توافق شد سطح همکاری‌های تجاری دو کشور به 10 میلیارد دلار برسد.

«سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان با «فواد اوکتای» معاون رئیس جمهور ترکیه و رئیس کمیسیون بین دولتی همکاری‌های اقتصادی ترکمنستان و ترکیه دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار طرفین در مورد چشم انداز مشارکت ترکمنستان و ترکیه که دارای پتانسیل بالایی است، تبادل نظر کردند.

در این زمینه، به نقش مهم کمیسیون دولتی اشاره شد که فعالیت‌های آن با هدف ایجاد روابط تجاری و اقتصادی و اجرای توافقات حاصل شده، شناسایی حوزه‌های جدید تعامل و ورود به پروژه‌های مشترک جدید است.

بردی محمداف خاطرنشان کرد: ترکمنستان با گذراندن دوره‌ای به سمت صنعتی شدن و تنوع بخشی به اقتصاد، به تشکیل زیرساخت‌های صنعتی مدرن، اجرای فعال دستاوردهای پیشرفته علم و فناوری مدرن و تحولات نوآورانه تکیه دارد. این امر به نوبه خود فرصت‌های فراوانی برای همکاری موثر با شرکای خارجی از جمله ترکیه ایجاد می‌کند.

در پایان این دیدار، طرفین ابراز اطمینان کردند که همکاری سنتی دوستانه بین دولتی با موفقیت و در درازمدت ادامه خواهد یافت.

در این دیدار اوکتای دعوت نامه رسمی از  «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه را به رئیس جمهور ترکمنستان داد که از وی برای یک سفر رسمی به ترکیه دعوت کرده بود.

متقابلا بردی محمداف، ضمن تشکر و قدردانی ابراز امیدواری کرد که این همکاری‌ها در قالب‌های دوجانبه و چندجانبه در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی مقتدرانه در حال توسعه است.

معاون رئیس جمهور ترکیه همچنین با «باتیر ​​آتدایف» معاون نخست وزیر ترکمنستان در چارچوب ششمین اجلاس کمیسیون بین دولتی همکاری‌های اقتصادی ترکمنستان و ترکیه دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار موضوعات همکاری در بسیاری از زمینه‌ها مانند تجارت، حمل و نقل، انرژی، کشاورزی و آموزش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در پایان این دیدار مراسم امضای تفاهم نامه‌های دوجانبه برگزار شد.

اوکتای در بیانیه‌ای مطبوعات محلی گفت که به طور گسترده با هیئت ترکمنستان همکاری می‌کنیم. ارتباط ما تاکنون در سطح خوبی بوده است و از این به بعد ادامه خواهد یافت. روابط ما در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، فرهنگی و اجتماعی فعال‌تر خواهد شد.

به گفته وی، در عشق آباد تحت عنوان نقشه راه بیش از 72 مورد توافق در زمینه‌های مختلف به امضا رسیده است.

اوکتای گفت: هدف اصلی ما تاکنون تحقق همکاری‌های اقتصادی-تجاری در سطح 5 میلیارد دلار بوده که اکنون حرکت به سمت 10 میلیارد دلار هدف گذاری شده است.

بالا