فهرست کالا های ممنوع الورود، ممنوع الخروج  یا نیازمند به مجوز خاص

 الف)  فهرست کالاهایی که واردات آنها به ترکمنستان ممنوع است :

براساس مصوبه ریاست جمهوری ترکمنستان به شماره  10716 مورخ 2/12/2009 و اصلاحات آن به شماره های 12146 مورخ 5/3/2012 و 13034 مورخ 4/6/2013، فهرست کالاهایی که واردات  آنها به ترکمنستان منع قانونی دارد به شرح زیر می باشند. با توجه به احتمال اضافه شدن موارد جدیدی در فهرست کالاهای که منع ورود دارند قبل از ورود به ترکمنستان از مجاز بودن ورود کالاهایی که همراه دارید اطمینان حاصل کنید.

 

 

فهرست کالاهایی که ورود آنها به ترکمنستان ممنوع است.

 

 

 

 

 

 

 

 

ورود این کالاها مشمول مجازاتهای سنگین کیفری است .

 

ورود موارد 1 تا 6 توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع است .

ورود موارد 7 به بعد توسط اشخاص حقیقی ممنوع است.

 

 

1. انواع وسیله نقلیه ای که فرمان آنها سمت راست باشد و یا اینکه فرمان آنها از راست به چپ منتقل شده باشد( خودروهای فنی با کاربردهای خاص و خودروهایی که از ترکمنستان ترانزیت می شوند از این قاعده مستثنی هستند. )

2. انواع وسایط نقلیه موتوری که پنج سال از تاریخ تولید آنها گذشته باشد و یا اینکه به دلیل فرسودگی و یا آسیب دیدگی با مقررات ترابری ترکمنستان تطابق نداشته باشد. خودروهایی که از ترکمنستان ترانزیت می شوند یا اینکه با هدف صادرات مجدد وارد شوند مشمول این قاعده نیستند.

3. خودروهای ورزشی سرعت بالا و همچنین خوروهای با حجم موتور بالا. البته خودورهایی که برای صادرات مجدد و یا ترانزیت به ترکمنستان وارد می شوند از این قاعده مستثنی هستند. (با توجه به تغییر مقررات، لازم است قبل از ورود خودرو در رابطه با حداکثر حجم موتور خودروی وارداتی از گمرک استعلام گردد.)

4. انواع مطالب چاپی، صوتی و تصویری که حاوی اطلاعاتی است که می تواند به منافع سیاسی و اقتصادی، امنیت دولت و یا سلامت اخلاقی مردم کشور لطماتی وارد کند. ترانزیت اینگونه مطالب از ترکمنستان هم ممنوع است.  ( ورود کتابهای دینی و تبلیغی هم ممنوع است. )*

5. انواع مطالب چاپی، عکس، فیلم و تمامی انواع مطالب صوتی و تصویری مستهجن و غیر اخلاقی به هر شکل و در هر قالب *

6. انواع تفنگها و تپانچه ها و سایر سلاحها و گلوله های اسباب بازی اعم از پلاستیکی و غیره

7.  انواع مواد مخدر و روانگردان بطور مطلق و به هر اندازه و میزان (حتی درحد میلی گرم) و در هر قالب و شکل(خام، ترکیب در مواد دیگر، دارو و...) و مواد، تجهیزات و یا وسایل تولید و مصرف آنها

8.  انواع وسایل مورد استفاده برای آتش بازی و تولید ترقه

9. مواد سمی و انواع سم

10.       انواع اوراق بهادار سرمایه گذاری

11.      انواع وسایل بسته بندی، برچسب، توپک و سرپوش بطری و غیره جهت استفاده در تولید مشروبات الکلی

12.      انواع مواد منفجره

13.      تسلیحات، مهمات،پوکه هرنوع فشنگ، تجهیزات و ماشین آلات نظامی و تجهیزات و مواد  مورد نیاز برای تولید و تهیه آنها

14.      فن آوریها و انواع وسایل مورد استفاده جهت تولید  تسلیحات  و ماشین آلات نظامی

15.      مواد رادیواکتیو، وسایل اتمی و ساختارها و وسایل حرارت زا

16.      منابع تولید اشعه و یونیزاسیون

17.      لاستیکهای مستعمل  به قصد تجارت

18.      انواع تفنگهای بادی و لوازم مربوطه و نیز ساچمه  های آنها

19.      اقلام تقلبی .

 

 

 

ب)  فهرست کالاهایی که  خروج  آنها از ترکمنستان ممنوع است :

طبق مستندات مندرج در بند فوق الاشاره, فهرست کالاهایی که خروج آنها از ترکمنستان توسط اشخاص حقیقی ممنوع است به شرح زیر می باشند. با توجه به احتمال اضافه شدن موارد جدیدی در فهرست کالاهای ممنوع الخروج لطفا قبل از اقدام به خروج کالاهای خارج از این فهرست نیز از مجاز بودن خروج آنها اطمینان حاصل کنید.

 

 

 

 

 

 

 

کالاهایی که خروج آنها از کشور توسط اشخاص حقیقی ممنوع است.

 

1. مومیایی

2. ریشه و عصاره شیرین بیان

3. موم زنبور عسل

4. فلزات رنگی و آلیاژ آنها ، وسایل تولید شده از آنها و نیز قراضه فلزات رنگی (وسایل مورد استفاده روز مره که به منظور غیر تجاری خارج شوند شامل این موضوع  نمی باشد )

5. سنگهای قیمتی

6. انواع جواهر آلات

7. دام زنده و طیور خانگی

8. گونه های گیاهان و جانورانی که در فهرست حفاظت دولت قرار دارند و  همچنین بخشهایی از گیاهان و حیوانات مذکور

9. تاسماهی زنده و غیرزنده و قطعات و محصولات تولید شده از آن

10.      گندم، برنج و نیز انواع حبوبات و محصولات و فضولات آنها

11.      ماشین آلات کشاورزی و وسایل یدکی آنها

12.      کودهای شیمیایی

13.      بنزین و گازوئیل

14.      پنبه دانه

15.      پوست گاو و دامهای خانگی غیر از پوست بره قره گل

16.      پول رایج بیش از 10000 دلار. درصورتیکه مبالغی در بدو ورود به ترکمنستان همراه مسافر بوده است و در اظهارنامه گمرکی ثبت شده است خروج آن بلامانع است. (مبلغ 10000 دلار مربوط به تاریخ تهیه این متن می باشد و ممکن است این مبلغ تغییر کند لذا توصیه می شود قبل از خروج از ترکمنستان در این رابطه اطلاعات دقیق کسب کنند)

17.      مواد مخدر و روانگردان و مواد، تجهیزات و یا وسایل تولید و مصرف آنها

18.      انواع وسایل مورد استفاده برای آتش بازی و تولید ترقه

19.      مواد سمی و انواع سم

20.      انواع اوراق بهادار سرمایه گذاری

21.      انواع وسایل بسته بندی، برچسب، توپک و سرپوش بطری و غیره جهت استفاده در تولید مشروبات الکلی

22.      انواع مواد منفجره

23.      تسلیحات، مهمات، تجهیزات و ماشین آلات نظامی و تجهیزات و مواد  مورد نیاز برای تولید و تهیه آنها

24.      فن آوریها و انواع وسایل مورد استفاده جهت تولید  تسلیحات  و ماشین آلات نظامی

25.      مواد رادیواکتیو، وسایل اتمی و ساختارها و وسایل حرارت زا

26.      منابع تولید اشعه و یونیزاسیون

27.      مطالب، تصاویر و فیلمهای مستهجن

28.      اشیاء عتیقه.

توجه خروج جواهرات ارزشمند، سنگها و ارزی که در هنگام ورود به ترکمنستان همراه شخص بوده و در اظهارنامه گمرکی قید شده باشد بلامانع است .

 

 

 

ج)  فهرست کالاهایی که ورود   و   یا خروج  آنها نیازمند مجوز خاص است :

طبق مصوبه شماره 10716 مورخ 2/12/2009 ریاست جمهوری ترکمنستان فهرست کالاهایی که ورود و یا خروج آنها از ترکمنستان محدودیت داشته و تابع مقررات خاص و اخذ مجوز سازمانهای ذیربط ترکمنستان می باشند به شرح زیر می باشند:

ردیفعنوان کالامرجع  صدور مجوز
1

*

انواع مواد و وسایلی که لایه ازن را تخریب می کنند. علف کشها, حشره کشها و سایر مواد شیمیایی مورد استفاده در بخش کشاورزیکنسرن دولتی ترکمن شیمی
2

*

انواع مشروبات الکلی، آبجو الکلی و فراورده های تنباکو مثل سیگار(بجز مقدار اندکی که برای استفاده شخصی همراه مسافر باشد)وزارت بازرگانی و روابط اقتصاد خارجی
3انواع داروهای مورد استفاده انسان و دام، مواد خام  و وسایل و تجهیزات تولید دارو( غیر از داروهایی که در ترکیبات آنها مواد مخدر وجود دارند)، انواع وسایل بسته بندی داروها، وسایل و تجهیزات پزشکیوزارت بهداشت و صنایع پزشکی
4داروهایی که در ترکیب آنها مواد مخدر و یا مواد روانگردان وجود دارنداداره دولتی حفظ امنیت جامعه سالم
5

**

فلزات و سنگهای گران قیمت و نیز ضایعات صنعتی که در ترکیب آنها فلزات و سنگهای گران قیمت وجود دارند.بانک مرکزی ترکمنستان
6

*

انواع الکل (الکلی که به منظور پزشکی و یا الکلی که داخل بار دستی  و برای مصرف شخصی آورده می شود مشمول این قاعده نیست)اتحادیه دولتی صنایع غذایی
7

*

انواع داروهای دامپزشکی (داروهایی که در ترکیب آنها مواد مخدر و روانگردان وجود دارند مشمول این بند نمی شوند)وزارت کشاورزی
8

**

پوست گوسفند قره گلاتحادیه دولتی دامداری ترکمنستان
9انواع حیوانات, پرندگان و گیاهان وحشی منجمله گیاهان و حیوانات حفاظت شده (از سوی دولت ) و همچنین انواعی که خرید و فورش و نگهداری آنها طبق قراردادهای بین المللی (که ترکمنستان متعهد به اجرای آنها است) باید انجام شوند(فهرست دقیق را وزارت طبیعت ارائه می کند) غیر از محصولات شیلاتیکمیته دولتی حفظ محیط زیست و ذخایر زمینی
10فرش و آثار فرهنگی و هنری مشروط به اینکه آنتیک نبوده و واجد ارزش فرهنگی و هنری نباشد.وزرات فرهنگ و یا

کنسرن دولتی فرش

  • * فقط مجوزواردات، صادر می شود.
  • ** فقط مجوز صادرات، صادر می شود.
  • ورود و یا خروج این اقلام بدون اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح قاچاق محسوب شده و مشمول مجازات کیفری( جریمه، حبس طولانی مدت و مصادره اموال) می شود.

 

  1. باتوجه با احتمال تغییر مقرراتورود و خروج کالا، توصیه می شود قبل از ورود و یا خروج هر نوع کالایی از قانونی بودن ورود یا خروج آن اطمینان حاصل کنید.

 

  1. ورود غیر قانونی مواد مخدر و روانگردانمنجمله داروهای ترک اعتیاد، داروهای اعصاب، قرص های خواب آور، داروهای کدئین دار، هر دارویی که در ترکیب آن مرفین و کدیئن باشد(حتی با داشتن  نسخه پزشک) قاچاق مواد مخدر محسوب شده و بازداشت فوری، محاکمه و درنهایت حبسهای طولانی مدت (7 تا 19 سال ) را برای  وارد کننده خواهد داشت.

 

  1. برخلاف سالهای گذشته, براساس مقررات جدید، عفو و بخشودگی دولت ترکمنستان شامل کسانی که به دلیل قاچاق و همراه داشتن مواد مخدر و یا روانگران دستگیر و محکوم به حبس می شوند نمی گردد لذا این افراد باید دوران محکومیت خود را بطور کامل طی کنند.

 

  1. انتقال مواد حاوی سم و مسموم کننده، مواد رادیو اکتیو و انفجاری، سلاح، دستگاه های انفجاری، اسلحه یا مهمات و هرنوع پوکه فشنگ، سلاح هسته ای، شیمیایی، بیولوژیکی و دیگر تسلیحات کشتار جمعی، مصالح و تجهیزاتی که در ساخت تسلیحات کشتار جمعی استفاده می شوند و برای عبور آنها از گمرک مرزی ترکمنستان مقررات مخصوصی وضع شده باشد، همچنین کالاهای خام استراتژیک، اقلام فرهنگی ذی قیمت که برای انتقال آنها از گمرک مرزی ترکمنستان مقررات خاصی مشخص شده باشد، اگر (انتقال موارد ذکر شده) بدون مجوز گمرکی یا به صورت مخفی نمودن از کنترل گمرک و یا با جعل کردن اسناد و مهرهای گمرکی و یا بدون قید نام کالا در اظهارنامه یا قید نادرست آنها در اظهار نامه صورت گرفته باشد متخلف نسبت به شرایط جرم به مجازات حبس به مدت 3 تا 10 سال همراه با مصادره اموال یا بدون آن محکوم خواهد گردید.

 

  1. در هنگام ورود به ترکمنستاناظهارنامه گمرکی باید تکمیل شود. براساس قانون کیفری ترکمنستان، قاچاق کالای عادی (یعنی وارد کردن کالا به ترکمنستان بدون رعایت تشریفات گمرکی و بدون ذکر در اظهار نامه گمرکی) جرم کیفری محسوب شده و نسبت به شرایط جرم، مجازات 2 تا  10 سال حبس و مصادره اموال مجرم و در مواردی پرداخت جریمه نقدی را همراه خواهد داشت. این قانون به طور دقیق و بدون هیچ ملاحظه و مسامحه ای اجرا می شود .
  2. پروانه ورود و یا خروج کالاهایی که به استناد مصوبه رئیس جمهور و کابینه وزراء ترکمنستان به کشور وارد و یا از کشور خارج می شوند توسط وزارت تجارت و روابط اقتصاد خارجی این کشور صادر می شوند.
  3. سایت گمرک ترکمنستان به آدرسwww.customs.gov.tm/tk    به دو زبان روسی و ترکمنی مقررات گمرکی ترکمنستان را ارائه می دهد. برای دریافت اطلاعات گمرکی این کشور به سایت مذکور مراجعه گردد.
بالا