معاملات بورس کالا و مواد خام ترکمنستان 

میزان معاملات تجاری در هفته گذشته در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان به بیش از 25 میلیون و 509 هزار دلار بالغ شد. بازگانانی از کشورهای همسایه ، گاز مایع تولید شده از سوی کنسرن دولتی «ترکمن گاز» را خریداری نمودند. ضمنا بازرگانانی از کشورهای ترکیه، لهستان، امارات متحده عربی و ازبکستان پلی اتیلن تولید شده از سوی کنسرن دولتی «ترکمن شیمی» را خریداری نمودند.

نمایندگان تجاری کشورهای افغانستان و ازبکستان نیز محصول فرش دست‌بافت را به ارزشی معادل 48 هزار منات خریداری کردند. هفته گذشته در مجموع تعداد 24 مورد معامله در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان صورت پذیرفت.

-------------------------------------------------------------------------------

صادرات کاغذ

شرکت اقتصادی «ترکمن پامیک» واقع در استان آخال محصولات کاغذی خود را به کشورهایی همچون ازبکستان و ترکیه صادر می‌کند. این کارخانه با دستگاه‌های چینی تجهیز شده و ماهانه 176 تن کارتن موجدار (طرح کرکره) تولید می‌نماید.

در این کارخانه ماهانه مجموعاً 230 تن کاغذ باطله بازیافت و 60 تن چوب پنبه، کاه و نی فرآوری شده و رول کاغذی جهت استفاده برای ساخت کارتن موجدار تولید می‌گردد. این کارخانه از سال 2011 فعال بوده و در نظر دارد توان و تنوع محصولات خود را در آینده افزایش دهد.

-------------------------------------------------------------------------------

میزان صادرات 11 ماهه نخست سال 2021 توسط بازرگانان استان لباب

بازرگانان استان لباب در بازه زمانی 11 ماهه نخست سال 2021 محصولاتی به ارزش بیش از 9 میلیون و 317 هزار دلار را صادر نموده‌اند. عمده کالاهای صادراتی شامل ایزوگام، باتری، کیسه‌های پلی پروپیلنی، الیاف فراوری شده، نخ کنفی، مایع مخلوط صنعتی، ماستیک قیر مایع، نخ پنبه‌ای و ... می‌باشد. محصولات تولید شده در ترکمنستان به کشورهای ترکیه، ازبکستان، بلاروس، افغانستان، گرجستان، قرقیزستان، چین و آذربایجان صادر شده‌اند.

------------------------------------------------------------------------------

صادرات سیمان ترکمنستان به ازبکستان

بنا بر خبر منتشر شده در سایت خبری «اورینت»: ازبکستان در بازه زمانی نه ماهه اول سال 2021 مجموعاً 35/6 هزار تن سیمان از ترکمنستان وارد نموده است. در بازه زمانی مذکور ازبکستان در مجموع 2/4 میلیون تن سیمان از کشورهای خارجی وارد کرده است. بنا بر اطلاعات ارائه شده از سوی کمیته آمار ازبکستان، ترکمنستان در زمینه صادرات سیمان به ازبکستان جایگاه پنجم و در زمینه صادرات بنزین به این کشور جایگاه دوم را دارا می‌باشد.

--------------------------------------------------------------------------------

درخواست ترکمنستان برای عضویت در سازمان تجارت جهانی

بنا به اعلام رسانه‌های ترکمنی ، خانم «Ngozi Okonjo-Iweala» مدیرکل سازمان تجارت جهانی درخواست رسمی ترکمنستان در خصوص پیوستن به این سازمان را دریافت نموده است. خبر مذکور همچنین در وب سایت WTO درج شده است. درخواست فوق توسط آقای «آتاگلدی خالجانوف» سفیر و نماینده دائم ترکمنستان در سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی در ژنو ارائه شده است.

سفیر ترکمنستان در دیدار خود با خانم «Ngozi Okonjo-Iweala» تاکید نمود این تصمیم دولت ترکمنستان ناشی از تمایل کشور برای الحاق در تجارت جهانی و تنوع بخشیدن به اقتصاد خود با پیوستن به WTO می‌باشد. در وب سایت WTO گزارش شده است که مدیرکل سازمان مزبور از تصمیم تاریخی ترکمنستان برای درخواست عضویت در WTO استقبال کرده است. شورای عمومی سازمان جهانی تجارت در ژوئیه 2020 به کشور ترکمنستان موضع ناظر در این سازمان را رسماً اعطاء نمود.

بالا