گفتگو رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان با دنیای اقتصاد:

98-06-11

بخشی از ماموریت اتاق های مشترک تسهیل ارتباط تجار و شناسایی فرصت ها و تهدیدهای بین روابط تجاری دو کشور و انتقال آن به ایران و همچنین ارائه خدمات تجاری به اعضاست.

 وقتی اتاق مشترکی شکل می گیرد، لازم است کشور مقابل نیز اتاق مشترک را تاسیس و شرایط صادرات، واردات و تولید دو کشور را تسهیل کند. متاسفانه این اتفاق هنوز در کشور ترکمنستان رخ نداده است.

اقتصاد این کشورکاملا دولتی است و اتاق بازرگانی و رئیس آن توسط شخص رئیس جمهور تعیین می شود. هنوز به طور جدی این اتاق در کشور ترکمنستان شکل نگرفته است. با این حال ما تلاش کرده ایم اتاق مشترک خود را تشکیل دهیم.

خوشحال هستم که دولت و سازمان توسعه تجارت رویکرد خود را نسبت به بخش خصوصی تغییر داده و این اتفاق در ارکان مختلف سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت در حال رخ دادن است و نگاه ویژه تری به بخش خصوصی ایجاد شده است.

اتاق های مشترک می توانند نقش سازنده و موثری را در این عرصه ایفا کنند. سازمان توسعه تجارت و شورای مشورتی اتاق های مشترک  همجوار با جمهوری اسلامی ایران را راه اندازی کرده که 15 کشور با ما هم مرز هستند و برنامه ریزی می کنیم تجارت خود را بین این کشورها توسعه دهیم.

تلاش ما این است که بازارهای هدف صادراتی را شناسایی کنیم تا با قیمت مناسب تر و به شکل تهاتر کالا با کالا یا پول واحد آن کشورها تجارت داشته باشیم که از این جهت به نتایج خوبی رسیده ایم

یکی از راه های برون رفت از شرایط کنونی نقش اتاق های مشترک است. به اندازه ای که دولت به اتاق های مشترک بها می دهد، به آن ها می توان اتکا کرد. متاسفانه خود ما نیز به عنوان بخش خصوصی مطالبات خود را از دولت خیلی قدرتمندانه و موثر پیگیری نمی کنیم و انگیزه ای برای ایفا نقش موثر در اقتصاد کشور نداریم.

اتاق ایران و ترکمنستان نوپاست و عمر آن هنوز متجاوز از دو سال نیست. چالش پیش روی ما عدم راه اندازی اتاق مشترک از سوی ترکمنستان است.

هنوز بخشی از وزارتخانه ها، خصوصا نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق، خیلی اتاق مشترک را باور نکرده اند. این مشکلی است که حاکمیت و دولت هنوز با ابهام و تردید به این اتاق مشترک نگاه می کند.

 ترکمنستان برای ارائه ویزا مساله ای ندارد ولی نظام سیاست گذاری آن بر ارائه ویزا به همین شکل است. آن ها خیلی تمایل به بازکردن درها به روی هرکسی ندارند. البته مذاکرات سازنده پاسخگو خواهد بود و ما هم در هرجلسه ای که با مسئولان این کشور داشته ایم، این موضوع را بیان کرده ایم.

 نگاه ما نباید این باشد که این کشور فقط به ایرانی ها ویزا نمی دهد بلکه برنامه این کشور این است که ویزا در حد توان اقتصادی کشورش ارائه شود.

مانع تراشی ترکمنستان در مسیر واگن های ما به ازبکستان صحت ندارد. با توجه به اختلاف بین تاجیکستان و ترکمنستان یکسری موانع و محدودیت هایی ایجاد شده که مربوط به سیاست گذاری آن هاست. بخش حاکمیت ما نیز در تلاش است رابطه آن دو کشور بهبود یابد. همچنین این کشور محدودیت هایی در مرزها ایجاد کرده که مشکلاتی برای تجار ما به وجود آورده است. البته این موانع فقط برای ما نیست و برای همه کشورهاست

 

 

بالا