آغاز روند جدید فروش گاز ترکمنستان به روسیه

 

ترکمنستان پس از یک دوره سه ساله، صادرات گاز طبیعی به روسیه را در 15 آوریل 2019 از سر گرفت.

ترکمنستان پس از یک دوره سه ساله ، صادرات گاز طبیعی به روسیه را در 15 آوریل 2019 از سر گرفت. شرکت گازپروم قصد دارد تا ماه ژوئن 2019 تا سقف  1.155 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ترکمنستان خریداری  کند.

ارزش مالی این معامله جدید گازی نامعلوم است . ترکمنستان گاز خود را به روسیه از طریق خط لوله آسیای مرکزی ، که در دوران شوروی سابق ساخته و توسط شرکت روسی گازپروم منحرف شده، حمل می‌کند. تا سال 2009، گازپروم بزرگترین خریدار گاز ترکمنستان بود و سالانه 40 تا 42 میلیارد متر مکعب از این کشور گاز خریداری می‌کرد.

در طول آن دوره، کرملین علاقه مند به خرید گاز ارزان ترکمنستان بود، چرا که گاز تحویلی را  به مشتریان خود در کشورهای مستقل مشترک المنافع و اروپا  به فروش می رساند . از سال 2009، طرف ترکمنی  تصمیم گرفت که به تدریج سوخت خود را با قیمت مناسب و در بازار های جهانی بفروش برساند .

شرکت روسی گازپروم نیز در آوریل 2009 به شدت حجم گاز خریداری شده از ترکمنستان را کاهش داد. لذا علیرغم وجود قرارداد تجاری بین طرف ترکمنی و روس ، گازپروم در ابتدا حجم گاز خریداری شده را   ظرف پنج سال به میزان 10 تا 11 میلیارد متر مکعب کاهش داد و این رقم در  سال 2015 به 4 میلیارد متر مکعب رسید .

گازپروم کاهش حجم گاز خریداری شده از ترکمنستان را با کاهش تقاضا در اروپا و اوکراین توجیه نمود . طرف روسی اظهار می داشت که قیمت240 دلار برای هر هزار متر مکعب گاز خریداری شده از ترکمنستان به دلیل کاهش جهانی قیمت نفت که بالطبع بر قیمت گاز صادراتی در بازارهای جهانی نیز تاثیر می‌گذاشت دیگر قابل رقابت نبوده است .

در اوایل ژانویه سال 2016، پس از پایان خرید گاز از  سوی روسیه، رئیس ترکمن گاز آمادگی خود را برای مذاکره با شرکت گازپروم اعلام کرد و گفت که شرکت های ترکمنی همچنان با شرکت های خارجی در تامین گاز طبیعی همکاری می‌کنند و این موضوع بر اصول پایه همکاری با تامین منافع متقابل صورت می‌گیرد. لیکن و علیرغم این موضعگیری ، طرفین ترجیح دادند تا اختلاف تجاری خود را بر اساس قرارداد فیمابین به داوری بین المللی ارجاع دهند . لیکن بنظر می رسد با آغاز روند مجدد خرید گاز ترکمنستان توسط شرکت گازپروم روسیه، پرونده ارسالی به دادگاه داوری از سوی طرفین باز پس گرفته شده است .

 

بالا