معاون امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی خبر داد؛

آغاز مبادله کالا با ترکمنستان با اولویت ریلی ظرف 10 روز آینده

 

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: قرار شده داکت‌هایی برای قرنطینه و ضد عفونی کردن متناسب با استانداردهای بهداشت جهانی در مرز ترکمنستان انجام و نظر طرف مقابل تامین شود که ما کار را شروع کردیم، ترکمنستان نیز همین کار را در خاک خود شروع کرده و امیدواریم ظرف 10 روز آینده بتوانیم این داکت‌ها را ایجاد و مبادله کالا با اولویت ریلی را شروع کنیم.

علی رسولیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در شرایط کرونا یکی از بخش‌هایی که می‌توان در آن اشتغال ایجاد کرد، حوزه تولید است، عنوان کرد: ما باید امسال تحریک تقاضا داشته باشیم که در چند بخش اتفاق می‌افتد. بخش گردشگری امسال مشکل جدی دارد، بنابراین سخت است که امسال با این شرایط تحریک تقاضا ایجاد شود. بخش دیگر کالاهای داخلی است که بتوانیم مصرف مردم را افزایش دهیم که این کار نیز سخت است، زیرا مصرف در بسیاری از کالاها کاهش پیدا کرده است.

رسولیان افزود: بخش دیگر مربوط به صادرات است، به این دلیل که کشورهای دیگر نیز همین مشکلات را داشته و کاهش تقاضا در کشورهای دیگر نیز وجود دارد، باید روی این حوزه تمرکز بیشتری کنیم تا سهم ما از صادرات افزایش پیدا کند، بنابراین باید هزینه تولید، هزینه‌های حمل و نقل و سایر موارد را کاهش دهیم.

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: یک بخش نیز جایگزینی واردات است که این بخش را به خوبی می‌توان مدیریت کرد. ما الان کالاهای زیادی وارد می‌کنیم، به خصوص در زمینه نیازهای جدی بخش کشاورزی مانند نهاده‌‎های دامی، شکر، دان‌های روغنی و این محصولات که اگر بتواینم بهره‎وری را در روستاها افزایش داده و توانمندسازی ایجاد کنیم، همچنین مردم روش‌هایی را اتخاذ کنند که نیازهای دام و بخش‎های دیگر را خودشان تولید نمایند، این واردات کاهش پیدا می‎کند و باعث می‌شود تولید استان افزایش پیدا کرده و شغل‌های جدیدی ایجاد شود که نیازمند مطالعات جدی و اجرای دقیق این مطالعات است.

وی در خصوص وضعیت مرزهای استان، گفت: در زمینه صادرات و واردات، برای مرز ما با افغانستان، مرز دوغارون، مشکلی ایجاد نشده، البته به دلیل سیل و برخی موانع در کوتاه‌مدت محدودیت‌هایی ایجاد شده بود که مرتفع شد و اکنون صادرات و واردات وجود دارد. متاسفانه مرزهای ما با ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه از مدتی قبل مشکل داشته، ابتدا تنها زمینی و بعد ریلی محدود و ممنوع شد.

رسولیان بیان کرد: رئیس‌جمهور مذاکراتی  با رئیس‌جمهور ترکمنستان داشتند و قرار شد پروتکل‌های مشترکی در مرزها داشته باشیم که در هفته گذشته سه جلسه هماهنگی با سفیر کشورمان در ترکمنستان داشتیم که در مشهد برگزار و قرار شد هم در بخش ریلی و هم کامیونی یا حمل و نقل زمینی، داکت‌هایی برای قرنطینه و ضد عفونی کردن متناسب با استانداردهای بهداشت جهانی انجام و نظر طرف مقابل نیز تامین شود که ما در حال اجرای آن هستیم و کار را شروع کردیم، ترکمنستان نیز همین کار را در خاک خود شروع کرده و امیدواریم ظرف 10 روز آینده بتوانیم این داکت‌ها را ایجاد و مبادله کالا با اولویت ریلی را شروع کنیم.

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بخشی زیادی از کالاهای ما به خصوص مواد غذایی به کشور عراق صادر می‎شد که با ممنوعیت مواجه شده بود، طی چند روز گذشته در مرزهای عراق و پاکستان که به نوعی مرتبط با کالای صادراتی استان می‌شوند، رفع محدودیت‌هایی شده و مسیر سهل‌تر و بهتر شده است. 

منبع: ISNA.ir

بالا