اتحادیه اروپا در تلاش و مذاکره برای اتصال گاز ترکمنستان به «کریدور گاز جنوبی»

با اعلام هیئت اعزامی اتحادیه اروپا به ترکمنستان، این اتحادیه در حال مذاکره با ترکمنستان و اذربایجان با هدف اتصال ذخایر گاز ترکمنستان به «کریدور گاز جنوبی» است.
تفاهم نامه همکاری در زمینه انرژی که در 2008 مابین ترکمنستان و اتحادیه اروپا به امضاء رسیده، چارچوبی برای تبادل اطلاعات پیرامون سیاستهای انرژی، متنوع سازی مسیرهای ترانزیت و پیشبرد اثربخشی انرژی تجدیدپذیر را فراهم می آورد.

کریدور گاز جنوبی یکی از پروژه های مهم برای اتحادیه اروپاست و مراسم افتتاحیه فاز اول این کریدور در تاریخ 29 می سال 2018 در باکو برگزار شد در حالیکه افتتاح «خط لوله گاز طبیعی ترانس-آناتولین» در 12 ژوئن 2018 در شهر «اسکی شهیر» برگزار شد. مسیر ارتباطی TANAP-اروپا نیز در 30 نوامبر 2019 در ایپسالا، ادرین ترکیه افتتاح شد.

با این وجود، ترکمنستان با ذخایر وسیع خود می تواند یکی از کشورهای کلیدی برای پیوستن به کریدور گاز جنوبی باشد. بیش از 190 میدان نفت و گاز در قلمرو ترکمنستان اکتشاف شده و ذخایر هیدروکربن آب های عمیق دریای خزر به 12 میلیارد تن نفت و بیش از 6 تریلیون متر مکعب گاز طبیعی می رسد.

نائب رئیس بازاریابی و سرمایه گذاری در شرکت دولتی SOCAR Elshad Nasirov آذربایجان در سال 2019 اعلام کرد کوریدور گاز جنوبی می تواند گاز را از ترکمنستان به قزاقستان نیز منتقل کند.

نظراتی مشابه توسط متخصص «بانک جهانی» در کنفرانس و نمایشگاه نفت و گاز ترکمنستان-2019 مطرح شد و پیش بینی تامین گاز اروپا توسط ترکمنستان را واقع بینانه خواند.

کوریدور گاز جنوبی شامل 4 پروژه بدین ترتیب است: 1) عملیات میدان میعانات-گازی «شاه دنیز» و توسعه کامل، 2) عملیات خط لوله قفقاز جنوبی و توسعه، 3) ساخت خط لوله گاز طبیعی ترانس-آناتولین، 4) ساخت خط لوله ترانس-آدریاتیک.

سرمایه گذاری تخمینی پروژه های مذکور 40میلیارد دلار است./ Menafen

بالا