گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته سوم و چهارم مهرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ترکمنستان در حال تقویت موقعیت نظامی خود در دریای خزر است

آغاز به کار نمایشگاه کارکنان خلاق در استان ماری.

خبرگزاری جیحون نیوز: نمایشگاه خلاقانه هنرمندان استان ماری در سالن نمایشگاه اتحادیه خبرنگاران ترکمنستان افتتاح شد.

در این نمایشگاه بیش از 40 هنرمند و مجسمه ساز حدود 150 اثر خود را به نمایش می‌گذارند. به همراه هنرمندان استان ماری، هنرمندان جوانی که امسال در اتحادیه هنرمندان ترکمنستان پذیرفته شده بودند نیز آثار خود را در این مکان به نمایش گذاشتند. در این نمایشگاه، بازدیدکنندگان می‌توانند پرتره‌ها، مناظر، تجلیل از زیبایی‌های طبیعت و دیگر آثار نقاشی در جهت های مختلف را مشاهده کنند.

 

استان لباب برای برداشت برنج آماده می‌شود.

خبرگزاری جیحون نیوز: این روزها استان لباب خود را برای برداشت برنج آماده می‌کند. دهقانان برداشت خوبی از این محصول را در 10200 هکتار زمین انجاد داده اند. در این فصل بیش از 46 سنتر محصول در هکتار پیش بینی می‌شود. سپس حجم برنج تحویلی به نقاط دریافت کننده 47 هزار و 400 تن خواهد بود.

 

789 هزار و 487 متر مکعب مصالح ساختمانی غیرمعدنی برای مصرف کنندگان ارسال شد.

خبرگزاری جیحون نیوز: به گزارش روزنامه ترکمن گوندوگاری، اداره "کویتنداگ کان" وزارت صنعت و ساخت و ساز تولیدی ترکمنستان برنامه 9 ماهه تولید مصالح ساختمانی غیرمعدنی را 104 درصد برآورده کرد.

از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 140 هزار و 613 متر مکعب سنگ خرد ساختمانی، 188 هزار و 573 متر مکعب ماسه شسته، 72 هزار و 88 متر مکعب مخلوط ماسه و سنگ خرد شده، 4 هزار و 487 متر مکعب قلوه سنگ تولید شده است. در این مدت 789 هزار و 487 مترمکعب مصالح ساختمانی غیرمعدنی برای مصرف کنندگان ارسال شد.

 

کشت بادام زمینی در استان لباب؛

خبرگزاری جیحون نیوز: روزنامه ترکمن گوندوگاری گزارش می دهد: آقاجان چاریف، ساکن دهستان پاگتاچی بخش دولتلی، استان لباب، محصول خوبی از بادام زمینی در 10 هکتار از زمین‌های متعلق به خود کشت کرده است.

آقاجان چاریف انتظار دارد 40 تن محصول دریافت کند. بادام زمینی برداشت شده به خرده فروشی‌های داخلی ارسال می‌شود، مقدار مشخصی از محصول توسط شرکت خصوصی "تازه آی" که در استان ماری فعالیت می‌کند خریداری می‌شود.

 

رشد حجم تولید در کارخانه پوشاک ترکمن آباد؛

خبرگزاری جیحون نیوز: کارخانه پوشاک ترکمن آباد از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون محصولاتی به ارزش بیش از 38 میلیون و 294 هزار منات تولید و به خرده فروشی‌ها عرضه کرده است.در این طرح پیش بینی شده است که بیش از 11 میلیون و 726 منات محصول تولید شده است. در عین حال برنامه تولید 143.7 درصد محقق شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی 113.6 درصد رشد داشته است.

در این کارخانه لباس‌های مختلف برای مردان، زنان و کودکان، کلاه پاناما، کوله‌پشتی برای دانش‌آموزان و غیره می‌دوزند.

 

کارخانه پنبه‌ریسی ترکمن‌آباد  به رشد بیش از 104 درصدی رسیده است.

خبرگزاری جیحون نیوز: کارخانه پنبه ریسی ترکمن آباد از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 6 هزار و 771 تن نخ پنبه تولید کرده است. در عین حال، کل ارزش تمام شده محصولات تولیدی بالغ بر 129 میلیون و 675 هزار منات بوده است. نرخ رشد نسبت به مدت مشابه گذشته 104.7 درصد بوده است.

5 هزار و 901 تن محصول تولیدی برای مصرف کنندگان ارسال شد. محصولات این کارخانه در خارج از کشور تقاضای زیادی دارد. نخ پنبه ای تولید شده در اینجا به امارات متحده عربی، روسیه، بریتانیا و ترکیه صادر می‌شود.

 

در شرکت خصوصی "برکتلی جای" در استان لباب تولید روزانه شیر 700 لیتر است.

خبرگزاری جیحون نیوز: در مزرعه دامداری شرکت خصوصی برکتلی جای که در بخش دانو استان لباب فعالیت می‌کند، روزانه بیش از 700 لیتر شیر تولید می‌شود و به خرده فروشی‌ها ارسال می‌شود. 185 راس گاو از نژاد گلشتاین در اینجا پرورش می یابند. که60 گاو  شیر می دهند. حیوانات سالانه بیش از 100 گوساله می دهند.

حدود 2000 مرغ و 10 هزار جوجه نیز در اینجا پرورش می یابد. در 150 هکتار اختصاص داده شده که در آن خوراک کشت شده است. این شرکت در آینده قصد دارد شیر را فرآوری کند و محصولات لبنیات را تولید کند.

 

در استان لباب بیش از 77.9 هزار تن گاز مایع صادر شد.

خبرگزاری جیحون نیوز: این شاخص توسط کارکنان اداره تولید لباب برای تولید گاز مایع تحت شرکت دولتی "ترکمن گاز" به دست آمد. چنین موفقیتی توسط متخصصان مدیریت به دلیل اجرای برنامه‌های ماهانه در نتیجه کار موثر در مجموعه تأسیسات تولید در میادین نایپ و باگاجا به دست آمد.

طی هشت ماه سال جاری میلادی، این اداره بیش از 80 هزار گاز مایع تولید کرده و برنامه را 108.8 درصد محقق کرده است. بیش از 77.9 هزار تن محصول تولیدی صادر شد.

بالا