گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته اول اردیبهشت ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

GaffneyCline درباره حسابرسی میدان گازی گالکینیش صحبت کرد.(4 اردیبهشت)

خبرگزاری اورینت: شرکت مشاوره انگلیسی Gaffney, Cline & Associates در حال انجام حسابرسی از میدان گازی گالکینیش واقع در استان ماری ترکمنستان است. این توسط ترند با استناد به درو پاول، مدیر مدیریت پروژه در این شرکت گزارش شده است.

پاول گفت که GaffneyCline در حال کار بر روی پروژه ای با شرکت دولتی ترکمن گئولوگیا و شرکت دولتی ترکمن گاز است. همراه با ترکمن گاز، کار برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی و حسابرسی فنی تاسیسات فرآوری گاز نیز در حال انجام است.

پاول افزود: "امروز ما در حال کار با شرکت دولتی ترکمن گاز و همچنین در حال آغاز کار با شرکت دولتی ترکمن نفت هستیم."

منبع: https://orient.tm/ru/post/51780/v-gaffneycline-rasskazali-ob-audite-gazovogo-mestorozhdeniya-galkynysh

 

نماینده دائم برنامه توسعه ملل متحد در ترکمنستان سفری کاری به لباب داشت: تمرکز بر محیط زیست است.(8 اردیبهشت)

خبرگزاری اورینت: نارین ساهاکیان، نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در ترکمنستان، اولین بازدید کاری دو روزه خود را از استان لباب انجام داد. این سفر از 24 لغایت 26 آوریل در چارچوب پروژه "حفاظت و مدیریت پایدار منابع زمین و اکوسیستم های با ارزش طبیعی بالا در حوضه دریای آرال برای مزایای چندگانه" (پروژه آرال) انجام شد. این پروژه توسط تسهیلات جهانی محیط زیست تمویل می‌شود و به طور مشترک توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد و وزارت کشاورزی و حفاظت از محیط زیست ترکمنستان اجرا می‌شود.

در این بازدید، نارین ساهاکیان با شهرات امانگلدی اف استاندار لباب و سایر نمایندگان مقامات محلی دیدار کرد. این دفتر در بیانیه‌ای اعلام کرد: در این نشست موضوعات مربوط به اجرای موفقیت‌آمیز پروژه فوق و سایر زمینه‌های همکاری در چارچوب اولویت‌های توسعه کشور و دستور کار 2030 توسعه پایدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نماینده دائم ترکمنستان پس از این دیدار گفت: "در این نشست موضوعات مهمی را در رابطه با توسعه استان مطابق با اهداف برنامه کشوری برنامه توسعه ملل متحد و دولت ترکمنستان برای سال‌های 2025-2021 مطرح کردیم. ما از حمایت بزرگ ارائه شده توسط مقامات محلی قدردانی می‌کنیم و به همکاری نزدیک با شرکای ملی خود و مردم استان برای تضمین معیشت مقاوم در برابر آب و هوا در جوامع کشاورزی ادامه خواهیم داد."

نارین ساهاکیان در افتتاحیه سمینار برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ترکمن آباد گفت: توسعه دیپلماسی آب برای ارتقای همکاری میان کشورهای آسیای مرکزی برای اتخاذ تصمیمات پایدار و صلح آمیز در زمینه مدیریت آب کلیدی است. ما به همراه شرکای خود می خواهیم ظرفیت ملی را برای مدیریت پایدار آب تقویت کنیم تا تاب آوری جوامع محلی متاثر از پیامدهای منفی بحران دریای آرال را افزایش دهیم.

علاوه بر این، نارین ساهاکیان در طول سفر خود به لباب، از چندین سایت آزمایشی پروژه برنامه توسعه ملل متحد در "حمایت از معیشت اقتصادی انعطاف‌پذیر اقلیم جوامع کشاورزی در مناطق خشک ترکمنستان" که در اوایل سال 2022 به پایان رسید و در آن رویکردهای کشاورزی نوآورانه و مدرن اعمال می‌شود، بازدید کرد.

نماینده دائم با کشاورزان - اعضای گروه برنامه ریزی سازگاری پایدار از نظر اقتصادی و ذینفعان پروژه برنامه توسعه سازمان ملل متحد ملاقات کرد تا از اثربخشی پروژه تکمیل شده و تأثیر نتایج آن بر زندگی جامعه محلی مطلع شود.

نارین ساهاکیان همچنین از منطقه حفاظت شده آمودریا که در بخش دانو قرار دارد بازدید کرد. در جلسه ای با مدیریت منطقه حفاظت شده، موضوع ایجاد مرکز آموزشی در قلمرو آن برای ارتقای مهارت های کارکنان موسسات زیست محیطی در زمینه‌هایی مانند حفاظت از تنوع زیستی، توسعه اکوتوریسم، مبارزه با شکار غیرقانونی، ایجاد کریدورهای زیست محیطی برای مهاجرت حیوانات، اعمال و اجرای قوانین زیست محیطی در محل مورد بحث قرار گرفت.

ساهاکیان در منطقه حفاظت شده نارین ساهاکیان درخت کاشت و در ایجاد نهالستانی برای رشد نهال شرکت کرد که با کمک پروژه برنامه توسعه سازمان ملل متحد به منظور ترکیب تلاش ها برای احیای مراتع تخریب شده و حفظ جنگل ها در استان لباب ایجاد می‌شود.

منبع: https://orient.tm/ru/post/52023/postpred-proon-v-turkmenistane-sovershila-rabochuyu-poezdku-v-lebap-v-fokuse-ekologiya

 

اداره "دولتابات گازچیکاریش" 121.9 درصد رشد داشته است .(8 اردیبهشت)

خبرگزاری ترکمن پورتال: کارگران کارشناس اداره "دولتابات گازچیکاریش" واقع در بخش سرخس استان آخال در زمینه استخراج و فرآوری پایدار گاز طبیعی مجدانه فعالیت می‌کنند. روزنامه "ترکمنستان" گزارش می دهد که عملکرد این بنگاه در سه ماهه اول سال 2023 میلادی گواه آن است که زحمات آنها نتیجه داده است.

در مدت مشابه به ارزش بیش از 544 میلیون و 375 هزار منات کار شده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 121.9 درصد رشد داشته است. در نتیجه این حجم گاز طبیعی و میعانات گازی بدون وقفه به دست مصرف کنندگان رسید.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/61096/dowletabatgazchykarysh-mudirligi-1219-goterim-osush-gazandy

 

آب رودخانه آمودریا تصفیه می‌شود .(7 اردیبهشت)

خبرگزاری ترکمن پورتال: مساحت کل تصفیه خانه آب شرب بخش چارجو انجمن "لباب ولایت آگیزسوو" برابر با 88 هزار و 664 متر مربع است و برای تصفیه 30 هزار مترمکعب آب شرب در طول یک روز طراحی شده است. آب تصفیه شده تصفیه خانه به ساکنان بخش چارجو تحویل داده می‌شود.

ابتدا آب رودخانه آمودریا از قنات برزه به تصفیه خانه منتقل می‌شود و در یک مخزن روباز به مساحت 150 هزار متر مکعب جمع‌آوری می‌شود. از آنجا آب با پمپ گرفته شده، تمیز شده و از فیلترها عبور می‌کند. بر اساس توالی فن آوری، آب عبوری از 10 فیلتر تصفیه آب ضد عفونی شده و در 2 مخزن آب به ظرفیت هر کدام 15 هزار متر مکعب ریخته می‌شود. تجهیزات پیشرفته در کارخانه آب امکان تصفیه آب با کیفیت بالا را فراهم می‌کند. هیپوکلریت سدیم که برای ضدعفونی آب آشامیدنی مهم است، در داخل تولید می‌شود.

در تکنولوژی تولید تصفیه خانه آب از تجهیزات پیشرفته ساخت ترکیه و آلمان که کشورهای پیشرو دنیا در این زمینه هستند استفاده می‌شود. 44 کارمند در این مرکز کار می‌کنند. در روزنامه "ترکمن گوندوگاری" آمده است که سطح کیفی آب خام و آب آشامیدنی تصفیه شده در اینجا کاملا بررسی و کنترل می‌شود.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/61048/amyderyanyn-suwy-arassalanyar

 

به مناسبت جشن اسب ترکمن نمایشگاهی برپا شد. (7 اردیبهشت)

خبرگزاری جیحون نیوز: به مناسبت جشن ملی اسب ترکمن نمایشگاه موقت "اسب - شادی ترکمن" در موزه تاریخ محلی استان افتتاح شد.

در این نمایشگاه که به طور مشترک با اتحادیه اتحادیه‌های کارگری بخش دانو ترکمنستان برگزار شد، دانشجویان و کادر آموزشی دانشکده فنی کشت و صنعت ترکمن آباد شرکت کردند.

این نمایشگاه شامل لوازم اسب، زین، دهنی، حصیر بافته شده از قالی، نمد، فرش، کیف، زیورآلات اسب ساخته شده توسط جواهرسازان ترکمن است. مجسمه‌های اسب‌های ترکمن که از پشم موجود در آثار تاریخی و اطلاعات علمی ساخته شده‌اند نیز در این مکان نصب شد.

منبع: https://jeyhun.news/po-sluchayu-prazdnika-turkmenskogo-skakuna-organizovana-vystavka/

بالا