اخبار اقتصادی ترکمنستان (فروردین 1399)

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در فروردین 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف : اخبار اقتصادی داخلی ترکمنستان

-دولت ترکمنستان اقدامات پیشگیری شدید و سختی را در کلیه معابر مرزی خشکی، ریلی و دریایی این کشور اتخاذ کرده است و بخشی از آنها را بطور کامل مسدود نموده است. دراین چارچوب دولت ترکمنستان در بندر ترکمن باشی اقدامات ویژه ای را بصورت موقت آغاز نموده است. در این خصوص کارکنان بخش حمل و نقل و گمرک، پزشکان و دیگر متخصصان  بدون آنکه خود را در معرض ریسک آلودگی قرار دهند بر اساس پروتکل پیچیده و ایمن مشغول کار هستند. کانتینرهای ریلی، کامیونی و سایر محموله‌ها بعد از تخلیه،  ضدعفونی و اجرای تشریفات گمرکی، توسط ناوگان کامیونی ترکمنستان به داخل کشور منتقل می‌شوند. شایان ذکر است، به غیر از مرز ریلی سرخس آن هم جهت حمل و ترانزیت کالاهای غیر قرنطینه ای، دولت ترکمنستان سایر معابر مرزی اعم از جاده ای، ریلی و مسافری با جمهوری اسلامی ایران را بسته است.  

-رئیس جمهوری ترکمنستان در کارگاه ویژه بازار جهانی نفت و تاثیر آن بر بازار نفت و گاز ترکمنستان شرکت کرد. در این جلسه، اثرات منفی کاهش قیمت جهانی نفت بر بخش نفت و گاز کشور مورد بحث و گفتگو واقع شد. رئیس جمهور بر اهمیت ادامه رشد تولید نفت و اجرای الزامات برنامه این صنعت در سال 2020 تاکید نمود. رئیس دولت به شرکت نفت دولتی ترکمنستان توصیه نمود که اشکال جدید همکاری با شرکت های بین المللی نفت و گاز از جمله در زمینه اکتشاف و توسعه حوزه‌های جدید و فرآوری آن را توسعه دهند.

رئیس جمهور ترکمنستان دستورالعمل تشکیل کمیته بین بخشی بر اساس قانون 2018 مربوط به صادارت و واردات مواد غذایی به این کشور را تصویب نمود. وظیفه این کمیته، ارائه پیشنهاد در خصوص میزان عرضه مواد غذایی در بازار داخلی بر اساس میزان تولید داخلی و بهینه سازی واردات کالا از خارج و بر اساس نیاز واقعی بازار است. یکی از جهت گیری‌های این نظارت بین بخشی بازار مصرف، مطالعه شرایط بازار داخلی و خارجی در جهت ارتقاء موثر جایگزینی واردات و صادرات و حفظ ثبات قیمت ها  است. در جلسه مذکور ذکر شد که به میزان کافی کالای وارداتی درکشور ذخیره شده است. شایان ذکر است، طی روزهای اخیر، قیمت برخی کالاها خصوصا میوه و ماکیان بسیار افزایش یافته است و نرخ برخی انواع میوه وارداتی تا چند برابر افزایش یافته است.

نمایشگاه و کنفرانس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان به مناسبت دوازدهمین سالگرد این اتحادیه  با حضور 200 شرکت محلی در عشق آباد برگزار شد. اعضای این اتحادیه مواد غذایی فرآوری شده، محصولات کشاورزی، مصالح و مواد ساختمانی، تجهیزات الکتریکی و تکنولوژیکی و گردشگری و آموزشی را به نمایش گذاشتند. شایان ذکر است، به منظور توسعه صادارت محصولات این اتحادیه، دفاتر آن در چین، امارات، اتریش، قرقیزستان، گرجستان و افغانستان  فعالیت دارند. در همایشی که در حاشیه نمایشگاه مذکور برگزار شد، جایگاه این اتحادیه در برنامه اقتصادی – اجتماعی 2025- 2020 این کشور تبیین شد و شرکت کنندگان با فعالیت های اتحادیه و دفاتر خارجی آن و همچین اقدامات آن در خصوص توسعه تولیدات جایگزین واردات و همچنین توسعه صادارت محصولات آشنا شدند.

- بر اساس مصوبه رئیس جمهور و در جهت افزایش تولید کالاهای ترکمنی، بازار بورس ترکمنستان صادارات فرش و محصولات نساجی این کشور را توسعه می دهد. بر اساس این سند، کمیته ای به منظور کنترل فروش محصولات تولیدی در بازار خارجی تشکیل خواهد شد. هدف این اقدام، توسعه بازار محصولات نساجی و فرش ترکمنستان در خارج از کشور است .

-در جلسه هیات دولت، آقای قلیج اف معاون رئیس کابینه وزراء از فعالیت بخش‌های تحت نظارت خود در دو ماهه اول سال، گفت: حجم تولید کالا در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته در وزارت صنایع نساجی ترکمنستان 11،1 درصد و در اتحادیه دولتی «ترکمن قالی» 22 درصد رشد داشته است. در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان در ماه‌های ژانویه و فوریه بیش از 5 هزار معامله به ثبت رسید و تولیدات اتحادیه صنعتگران و کار آفرینان در بخش محصولات صنعتی 11درصد و محصولات کشاورزی و غذایی 21  رشد داشته است. همچنین در جلسه دیگری، مقرر شد، چهارصد دستگاه اتوبوس برای استفاده در خطوط حمل و نقل درون شهری به همراه  لوازم یدکی آنها از شرکت «هیوندای» کره خریداری شود.

-با آغاز فصل کشت پنبه در پنج استان ترکمنستان، 620 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی  به کشت پنبه اختصاص یافته است. سال گذشته یک میلیون و پنچاه هزار تن پنبه برداشت شد و  قرار است در فصل کشاورزی جاری، یک میلیون و دویست و پنجاه هزار تن پنبه برداشت شود. شایان ذکر است حدود هشتاد کارخانه در این کشور در صنایع نساجی فعالیت دارند. در جهت افزایش محصول پنبه، دولت، تجهیزات کشاورزی جدید از جمله تراکتورهای جان دیر و بذرهای اصلاح شده مرغوب و پرمحصول را با تسهیلات ویژه در اختیار کشاورزان قرار داده است.

-رئیس جمهور ترکمنستان نسبت به مدیریت شرکت معدنی و تولیدی گارلیک جی اوکا درخصوص عدم سودهی و عدم دستیابی به حجم تولید اسمی آن انتقاد کرد. این اقدام رئیس جمهور همزمان با دیدار وی از استان لباب و به منظور بازدید از پروژه تولید سیمان در این منطقه صورت گرفت. طرح معدنی و تولیدی مذکور به درخواست شرکت دولتی ترکمن شیمی‌با هدف تولید 1.4 میلیون تن کود شیمایی پتاس به ارزش یک میلیارد و یکصد و بیست و شش میلیون دلار توسط یک شرکت بلاروسی ساخته و در عید نوروز 2017 آغاز بکار کرد. اما هیچگاه موفق نشد به اندازه ظرفیت طراحی شده به تولید برسد.

مصوبات هیات دولت ترکمنستان برای مقابله با شیوع کرونا

رئیس جمهور ترکمنستان در جلسه ای با حضور آقامرادوف معاون کابینه وزرای ترکمنستان در امور بهداشت و ورزش و گلدی نیازوف وزیر آموزش، جهت جلوگیری از ورود کرونا ویروس در کشور دستوراتی صادر کرد. بر اساس برخی گزارش ها، رئیس جمهور دستور داده در مهدکودک ها، مدارس و آموزشگاه‌های عالی کشور، اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از شیوع کرونا ویروس اتخاذ گردد. وی همچنین دستور داد تا وضعیت سلامتی کل جمعیت کشور و ساماندهی تحقیقات پزشکی پیشگیرانه از جمله روش های نظارت تکمیلی بررسی شوند. همچنین در مورد ایجاد گروه‌های ویژه پرسنل پزشکی در بخش ها و شهرهای کشور دستوراتی صادر شده تا آنها طبق برنامه زمانبندی کارهای خود را انجام خواهند داد.

برخی گزراش ها حاکی است در جهت پیشگیری از شیوع کرونا ویروس، تعداد مهمانان در جشن عروسی و همچنین مشتریان کافی شاپ ها را محدود نموده اند. اخیرا جشن‌های خانوادگی منجمله عروسی‌ها، سالگرد ها و جشن‌های تولد نمی‌توانند بیش از 200 نفر حضور پیدا کنند و بر سر یک میز نباید بیش از شش نفر بنشینند. البته در حال حاضر وضعیت کشور عادی بنظر می رسد و علیرغم برخی اقدامات احتیاطی، کلیه مراکز دولتی و خصوصی از جمله مراکز آموزشی، مراکز خرید و رستوران‌ها به کار عادی خود ادامه می دهند.

اظهارات رئیس جمهور ترکمنستان در خصوص مقابله با ویروس کرونا

رئیس جمهور ترکمنستان مهمترین اقدام در مقابله با ویروس کرونا را آگاهی بخشی به مردم  و رعایت رفتار اجتماعی، نکات بهداشت فردی و سایر موارد خواند. وی گفت، اولویت اصلی ما تامین سلامت مردم بوده و برای این منظور دولت تمام تلاش خود را به کار گرفته است و ضمن درک حساسیت وضعیت موجود، تامین ثبات روابط بازرگانی و اقتصادی و برقرار بودن حمل و نقل بین دولت ها را ضروری می دانم. رئیس جمهور افزود: در همین راستا و به لطف تلاش های ترکمنستان و جمهوری آذربایجان خط کشتی رانی در دریای خزر بین بنادر ترکمن باشی و باکو به فعالیت خود ادامه می دهد. اقدامات مشترک ما با شرکایمان در منطقه این امکان را فراهم کرده است تا کریدورهای حمل و نقلی شرق – غرب و شمال - جنوب بتوانند به طور عادی به فعالیت خود ادامه دهند. وی ادامه داد در شرایط دشوار کنونی تبادل تجربه و دانش در خصوص مبارزه با کرونا ویروس و یافتن روش های درمانی جدید و تولید تجهیزات مدرن پزشکی از اهمیت بسزایی برخوردار است. 

تاکید ترکمنستان بر  بکارگیری  تکنولوژی مدیریت دیجتالی در تولیدات کشاورزی

رئیس جمهور ترکمنستان در یک جلسه کاری با معاون کابینه وزرا در امور کشاورزی و وزیر کشاورزی و حفاظت از محیط زیست در خصوص  بکارگیری تکنولوژی مدیریت دیجتالی در تولید کشاورزی اظهار داشت، تدابیری جهت تقویت بخش کشاورزی از جمله خرید ماشین الات کشاورزی و ارائه خدمات بعدی و تدارک کود معدنی و بذر توسط دولت باید صورت گیرد. همچنین اصلاحات سازمانی در بخش مجتمع های کشاورزی- صنعتی کند می‌باشد. رئیس جمهور بعد از ارائه گزارش توسط مقامات مذکور بیان داشت، تمهیدات ثمربخشی در راستای اجرای «راهبرد ملی تغییرات آب و هوایی» و «برنامه ملی جنگل» در کشور صورت می‌پذیرد. رئیس جمهور، در خصوص افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی از قبیل سیب زمینی، سبزیجات و غیره دستوراتی صادر نمود. بعد از بستن مرز ترکمنستان با ایران توسط ترکمنستان، قیمت محصولات وارداتی کشاورزی خصوصا سیب زمینی، سیب و پرتقال، اقلام غذایی و حتی بسیاری از مواد غذایی تولید داخل نیز افزایش یافته است. رئیس جمهور در این جلسه، معاون کابینه وزرا در امور کشاورزی و وزیر کشاورزی را شدیداً توبیخ نمود. شایان ذکر است رئیس جمهور ترکمنستان طی دو هفته اخیر تعداد زیادی از مقامات عالی رتبه کشور از جمله آقای چاری بایرام اوویچ قلیج اف معاون رئیس کابینه وزراء، آقای نیازلی مرادوویچ نیازلی یف رئیس کنسرن دولتی ترکمن شیمی، اقای شهرات آنّاقربان اوویچ امان‌گلدی‌یف استاندار استان لباب را شدیدا توبیخ نمود. بنظر می رسد، نارضایتی رئیس جمهور از افراد مذکور، بعلت افزایش شدید قیمت کالاهای مختلف وارداتی و محلی در بازار مصرف ترکمنستان باشد.

بازبینی تداوم کار پروژه‌های ساختمانی ترکمنستان برای سال 2020 

ادامه کار پروژه‌های ساختمانی ترکمنستان برای سال 2020 به دلیل بحران جهانی مورد بازبینی قرار می‌گیرد. رئیس جمهور ترکمنستان در یک جلسه ویدیویی به معاون کابینه وزراء دوردلی اوف دستور داد، بخاطر بحران اقتصادی جهانی، پروژه‌های سال جاری را مورد بررسی مجدد قرار دهد. بر این اساس پروژه‌هایی که  از جنبه اجتماعی دارای اهمیت می‌باشند، در اولویت قرار خواهند گرفت.همچنین با توجه به توقف فعالیت بخش مسافری و بار شرکت هواپیمایی ترکمنستان، رئیس جمهور این کشور دستور داد که بخش حمل و نقل کشور مورد حمایت قرار گیرد.

رشد گردش مالی غیر نقدی در ترکمنستان

 گردش مالی غیر نقدی درترکمنستان رو به رشد است. در نخستین ماه‌های 2020، آمار کاربران خدمات بانکی اینترنتی چند برابر افزایش یافت. بر اساس آمار بانک مرکزی ترکمنستان در ماههای ژانویه و فوریه 2020 این خدمات 2.7 برابر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به مبلغ  815 میلیون منات افزایش یافته است. کاربران با استفاده ازموبایل یا عابر بانک و یا سیستم های تجارت الکترونیکی قبوض مختلف خود را پرداخت می نمایند و بسیاری از مراکز تجاری خصوصی و دولتی با ترمینال های پرداخت الکترونیکی مجهز شده اند. از سوی دیگر در روزهای اخیر محدودیت در برداشت پول نقد از حساب افراد ایجاد شده است از جمله پول نقد فقط در دستگاه‌های خود پرداز متعلق به بانک هایی که کارت ها در آنها صادر شده، قابل برداشت است. محدودیت برداشت وجه نقد از کارت های بانکی به میزان 800 منات در روز حفظ شده است. 

عشق آباد میزبان جلسه بعدی کمیسیون دولتی ویژه ورود ترکمنستان به سازمان تجارت جهانی

پانزده آوریل 2020  عشق آباد میزبان جلسه بعدی کمیسیون دولتی ویژه ورود ترکمنستان به سازمان تجارت جهانی خواهد بود. این کشور معمولا در مشورت ها و ملاقات هایی که توسط سازمان‌های اقتصادی و بین المللی در خصوص سازمان تجارت جهانی تشکیل می‌شود، شرکت نموده و بازار تجارت بین المللی را نیز زیر نظر دارد. یک کمیسیون ویژه دولتی در جهت بررسی قراردادها و مقررات سازمان تجارت جهانی تشکیل شده و تاثیر الحاق ترکمنستان به سازمان تجارت جهانی از جمله تاثیر آن بر  بخش های مختلف اقتصاد ملی را بررسی نموده و پیشنهادهایی در این خصوص ارائه می دهد.

راه اندازی سیستم رهگیری دیجیتالی وسائط نقلیه

- ترکمنستان سیستم رهگیری دیجیتالی وسائط نقلیه را بزودی افتتاح خواهد کرد. با اجرای این پروژه از طریق سیستم اتوماتیک، مدیریت حل مشکل، تحلیل و محاسبه وظایف، کارآیی لجستیکی کشور افزایش می یابد. سیستم رهگیری ابتدا در داخل تاکسی‌ها و اتوبوس های مسافری داخل عشق آباد نصب خواهد شد و در مرحله بعد بر روی کامیون‌های ترکمنی و خارجی و در مرحله بعد برای شرکت های فعال در حمل و نقل بین المللی بکار گرفته خواهد شد. این سیستم مدرن جی پی اس، سرعت مجاز، مصرف سوخت و .. را کنترل نموده و رانندگان را به وقت شناسی در چارچوب برنامه سفر وا خواهدداشت.   

تداوم فعالیت نمایشگاهی ترکمنستان از طریق اینترنت

فعالیت نمایشگاهی ترکمنستان از طریق اینترنت ادامه خواهد یافت. ترکمنستان برای ارائه خدمات نمایشگاهی صادارت کالا از طریق فضای مجازی آماده می‌شود. این امر موجب تقویت تولید کنندگان داخلی در بازار داخلی شده و فضای جغرافیایی گسترده ای برای نمایش تولید محصولات این کشور فراهم خواهد ساخت.

آمار  فعالیت بازار بورس کالای ترکمنستان 

 در هفته گذشته مجموعاً 15 معامله در بورس کالای ترکمنستان به ثبت رسید. بازرگانانی از امارات متحده عربی محصولاتی از قبیل قیر نفتی مورد استفاده در راهسازی و کاربامید را مجموعاً به مبلغی معادل 7 میلیون و 542 هزار دلار آمریکا خریداری نمودند. بازرگانان ترکمنستان نیز محصولاتی از قبیل پلی‌اتیلن، پلاستیک و ماشین آلات تسطیح کننده زمین به مبلغ 3 میلیون و 668 هزار منات یعنی معادل یک میلیون و 48 هزار دلار از این بازار خریداری نمودند.

واگذاری اموال غیر منقول دولتی در ترکمنستان در چارچوب قانون خصوصی سازی این کشور 

وزارت اقتصاد و دارایی ترکمنستان بر اساس قانون «خصوصی سازی دستگاه‌های تحت مالکیت دولت ترکمنستان» 43 ساختمان تحت مالکیت وزارتخانه‌های ساختمان و معماری، تجارت و روابط اقتصادی خارجی، کشاورزی و حفظ محیط زیست و کنسرن دولتی ترکمن گاز از قبیل مغازه‌ها، انبارها، کارخانه‌های تولید مواد غذایی و مصالح ساختمانی، غذاخوری‌ها، گاراژها، بازارها، فروشگاه‌ها، ساختمان‌های اداری و غیره را بصورت مزایده به بخش خصوصی واگذار می‌نماید.

ب : اخبار مهم اقتصادی خارجی ترکمنستان:

همکاری‌های اقتصادی ترکمنستان و گرجستان

در جریان ملاقات میان نمایندگان ترکمنستان و گرجستان به صورت ویدئو کنفرانس، روند اجرایی نمودن توافقات پیشین و فعال تر نمودن همکاری‌های ثمربخش فیمابین در زمینه‌های مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. بنا به اظهارات رئیس جمهور ترکمنستان، درهای ترکمنستان برای همکاری ثمربخش با تمامی‌کشورهای خارجی علاقمند از جمله گرجستان باز می‌باشد. در این ویدئو کنفرانس که در وزارت امور خارجه ترکمنستان برگزار شد، رؤسا و نمایندگان وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت تجارت و روابط اقتصادی خارجه، برخی آژانس‌ها و مراکز حمل و نقل و لجستیک ترکمنستان شرکت نمودند. از طرف گرجستان، معاون وزیر امور خارجه آن کشور، معاون وزیر اقتصاد و توسعه پایدار، معاون وزیر دارایی و رؤسای برخی آژانس‌ها و شرکت‌های گرجستان شرکت نمودند. در جریان این ویدئو کنفرانس طرف‌ها به روابط دوجانبه در زمینه حمل و نقل، ترانزیت و فعال تر نمودن کریدور بین‌المللی «دریای خزر- دریای سیاه» توجه ویژه‌ای نموده و بر ضرورت برقراری روابط ثمربخش فیمابین در زمینه لجستیک تأکید کردند. ظاهرا موضوع اصلی این مذاکره، موضوعات حمل و نقلی و ترانزیتی در شرایط جاری است. شایان ذکر است، ترکمنستان در حال حاضر بندر ترکمن باشی در دریای خزر را به مرکز اصلی صادرات و خصوصا واردات این کشور تبدیل نموده است.

همکاری‌های اقتصادی ترکمنستان و جمهوری تاتارستان روسیه 

در تماس تلفنی رئیس‌جمهور ترکمنستان و رئیس‌جمهور تاتارستان روسیه، رئیس جمهور ترکمنستان از توسعه مناسبات طرفین در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و بشردوستی ابراز خرسندی نمود. رؤسای جمهور دو طرف ضمن اشاره به اوضاع مرتبط با شیوع جهانی ویروس کرونا و تأثیرات منفی آن بر اقتصاد جهان و مسائل مربوط به تولید مایحتاج پزشکی برای مقابله با این ویروس، بر آمادگی برای توسعه بیش از پیش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف و اجرایی نمودن توافقات قبلی تاکید نموده و از توسعه همکاری ترکمنستان با شرکت‌های بزرگ  تاتارستان از قبیل کارخانه ماشین سازی «کاماز»، شرکت سهامی عام «تات نفت»، کارخانه بالگرد سازی کازان استقبال نمودند.

-در سفر رئیس جمهور ترکمنستان به جمهوری آذربایجان در 21 اسفندماه 98، چندین سند اقتصادی بین دو کشور به امضاء رسید. پروتکل همکاری هواپیمایی - پروتکل همکاری در زمینه مطالعات و حفاظت از منابع زنده آبی دریای خزر - یادداشت تفاهم همکاری میان اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان و صندوق تشویق به صادرات و سرمایه گذاری آذربایجان - یادداشت تفاهم همکاری میان اتحادیه صنعتگران و بازرگانان ترکمنستان و آژانس توسعه تجارت کوچک و متوسط جمهوری آذربایجان و پروتکل اعمال تغییرات و الحاقیه‌ها به موافقتنامه 19 می 2008 در زمینه تردد بین‌المللی خودرو میان دولت ترکمنستان و جمهوری آذربایجان، از جمله اسناد منعقده بین دو کشور است.

در بیانیه پایانی این دیدار، بر تقویت کمیسیون اقتصادی بین دو کشور- تشویق سرمایه گذاری - برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور- پروژه‌های مهم حمل و نقلی ازجمله کریدور حمل و نقل افغانستان – ترکمنستان – جمهوری آذربایجان – گرجستان – ترکیه و همچنین پروژه‌های واقع در مسیر بین‌المللی حمل و نقلی ترانس کاسپین – استفاده کامل از ظرفیت‌ بندر ترکمن باشی و بندر باکو و لزوم اجرای سریع پروژه ساخت خطوط ارتباطی فیبر نوری در امتداد بستر دریای خزر در مسیر ترکمنستان و جمهوری آذربایجان تاکید شده است. همچنین طرفین رضایت خود را از وجود مبنای معتبر حقوقی برای همکاری‌های پنج جانبه در دریای خزر در جهت تامین امنیت و توسعه اقتصادی پایدار ابراز داشته و با اشاره به سهم ترکمنستان و جمهوری آذربایجان در شکل گیری آن، بر اجرای موثر کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر  و بر ضرورت حل مسائل مربوط به تعیین حدود بستر و زیر بستر میان دو کشور  با در نظر گرفتن اصول و موازین حقوق بین المللی تاکید نموده و بر لزوم ادامه فعالیت کار گروه مشترک در مسائل تعیین حدود بستر دریای خزر میان ترکمنستان و جمهوری آذربایجان تاکید کردند.

- در تماس تلفنی رئیس‌جمهور ازبکستان با رئیس‌جمهور ترکمنستان، طرفین در خصوص تأثیرات منفی ناشی از شیوع ویروس کرونا بر روابط بین‌المللی و اوضاع تجاری گفتگو نمودند. رئیس جمهور ترکمنستان از تلاش‌های جامعه جهانی برای مقابله با ویروس کرونا حمایت نمود و اظهار داشت، در این خصوص رویکرد پاسخگویانه داشته و آماده همکاری نزدیک با ازبکستان می‌باشد.

- در تماس تلفنی رئیس جمهور افغانستان با رئیس‌جمهور ترکمنستان، ضمن عرض تبریک انتخاب اشرف غنی به سمت رئیس جمهور افغانستان و تبادل تبریکات به مناسبت عید نوروز، طرفین در خصوص زمینه‌های تجاری، سوخت،  حمل و نقل و ارتباطات بخصوص در مورد خط انتقال گاز تاپی، خط انتقال برق ولتاژ بالا و خط فیبر نوری ترکمنستان- افغانستان- پاکستان و ایجاد کریدور لاجورد گفتگو نمودند.

شرکت گاز پروم روسیه، قصد تعلیق خرید گاز و یا تغییر در پروژه‌های سرمایه گذاری کلیدی تولیدی در  آسیای میانه ندارد، علیرغم آنکه قیمت ها به پایین ترین سطح خود، در طول 15 سال گذشته رسیده و قیمت هر هزار متر مکعب گاز به 100 دلار کاهش یافته است. با توجه به وابستگی قیمت گاز به نفت، تقاضا برای گاز تحت شرایط قرنطینه ای جاری کاهش یافته است و در نتیجه گاز پروم با شرایط فورس ماژور روبرو شده است. کارشناسان معتقدند، تدابیر سخت قرنطینه ای ممکن است مصرف گاز را بطور بی سابقه ای کاهش دهد. مقامات ایتالیایی (به عنوان دومین مصرف کننده گاز روسیه بعد از آلمان) فعالیت همه بخش های صنعتی به غیر از مراکز حیاتی را متوقف نموده اند. مصرف کنندگان اروپایی به مانند چینی‌ها می‌توانند، شرایط فورس ماژور را اعلام نموده و واردات گاز از شرکت گاز پروم  را کاهش داده و این شرکت به نوبه خود واردات گاز از ترکمنستان و ازبکستان را کاهش دهد و در نتیجه، برنامه‌های سرمایه گذاری کلیدی خود را تحت بررسی مجدد قرار دهد. البته در حال حاضر، گاز پروم در خصوص  قراردادهای دراز مدت با اروپا شرایط فورس ماژور را اعلام نکرده و قصدی برای تعلیق واردات گاز از آسیای میانه نداشته و تغییری در زمان بندی سرمایه گذاری خود و تجدید نظر در برنامه‌های خود اعلام نکرده است.

- کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل قرقیزستان، روسیه، قزاقستان، بلاروس و ارمنستان سال گذشته، حدود 196 میلیون دلار کالا از ترکمنستان وارد کردند. روسیه با بیش از 77 درصد بیشترین سهم و قزاقستان با بیش از 15 درصد، دومین کشور بود و قرقیزستان با بیش از 2.5  درصد کمترین سهم را داشت. بخش اعظم واردات مذکور، شامل الیاف پنبه، اتیلین، پلیمرهای پروپلین و گوجه فرنگی است. شایان ذکر است، گاز صادراتی ترکمنستان به روسیه خارج از این مجموعه است.

 - در گزارش برنامه همکاری اقتصادی منطقه ای کشورهای آسیای میانه، استراتژی حمل و نقل  این منطقه تا سال 2030 بر اساس استراتژی حمل و نقل و تجارت 2020 این منطقه تعیین شد. دراین گزارش ذکر شده است، ساخت خطوط آهن برای تقویت متنوع سازی اقتصادی و توسعه پایدار و ارائه خدمات حمل و نقلی بین قاره ای با کیفیت و قیمت مناسب ضروری است و علیرغم آنکه، مزایای اقتصادی و زیست محیطی راه آهن زیاد است، اما  طرح های جاده سازی در اولویت قرار دارد. در استراتژی 2030 برنامه‌های ساخت، بازسازی و مدرنیزه، نگهداری زیرساخت ها و توسعه ایستگاه ها و مدل های ترکیبی امکانات حمل و نقل ذکر شده است و در بخش حمل و نقل بین مرزی بر تشویق مشارکت بخش خصوصی، جذب اعتبارات و ایجاد پنجره واحد جهت کاهش تشریفات حمل و نقل بین مرزی  تاکید شده است.

بالا