گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم فروردین ماه 1402 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

ترکمنستان در حال تقویت موقعیت نظامی خود در دریای خزر است

افزایش جریان بار از طریق ایران به ترکمنستان توسط شرکت‌های حمل‌ونقلی ترکیه

به گزارش روزنامه «Daily Sabah»، فاتح توپچو سرکنسول ترکیه در مشهد، پس از مذاکره با مقامات ایرانی، موفق شد موضوع انتظار طولانی مدت تریلی‌های ترک در گمرک لطف آباد در نزدیکی مرز ترکمنستان را حل کند.

در همین راستا، در آینده نزدیک افزایش تردد بار از طریق این گمرک پیش بینی می‌شود و به همین دلیل، تحویل کالا به ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی سرعت و افزایش چشمگیری خواهد داشت.

در این خصوص توافقات زیر بعمل آمده است:

- افزایش ساعات کاری برای تسریع فرایند ترخیص در مرز با موافقت ترکمنستان.

- افزایش تعداد وسایل نقلیه مجاز به عبور از مرز در طول روز.

- صدور کارت سوخت برای غیرایرانیان به منظور تسهیل در خرید سوخت.

- لغو تعویض تریلرها و در نتیجه کاهش قابل توجه زمان عبور از مرز.

علاوه بر این، طرف ایرانی خاطرنشان کرد که فرآیند ترخیص کالاهای فاسدشدنی نیز بهینه خواهد شد. پیش از این محدودیت‌هایی برای عبور از مرز توسط ایران در ارتباط با همه‌گیری کووید-۱۹ وضع شده بود.

منبع: https://orient.tm/ru/old/post/49980/tureckie-perevozchiki-uvelichat-gruzopotok-v-turkmenistan-cherez-iran

1.73 میلیارد دلار ، حجم تجارت بین ترکمنستان و چین از ژانویه تا فوریه 2023

حجم مبادلات تجاری ترکمنستان و چین از ژانویه تا فوریه 2023 نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 10 درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری «اینترفکس» به نقل از سرویس مطبوعاتی اداره گمرک چین، این رقم در دو ماه اول سال جاری از 1.73 میلیارد دلار فراتر رفته است.

صادرات ترکمنستان به چین در دوره مذکور بیش از 1.61 میلیارد دلار بوده است که 11 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2022 است.

در مقابل، ترکمنستان در همین مدت بیش از 40 میلیون و 170 هزار دلار محصولات وارد کرده که نسبت به سال گذشته 1.6 درصد کاهش داشته است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/59714/obem-torgovli-mezhdu-turkmenistanom-i-kitaem-prevysil-173-mlrd-za-yanvarfevral-2023-goda

 

کاهش هزینه تنظیم اسناد برای حمل و نقل ترانزیتی چندوجهی کالا توسط ترکمنستان

ترکمنستان هزینه صدور مجوز برای حمل کنندگان کالای ترانزیتی بصورت چندوجهی را کاهش داده است. این موضوع در وبسایت رسمی Türkmen Logistika Assosiasiýasy (اتحادیه لجستیک ترکمنستان) اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، شرکت دولتی "Türkemenulaggözegçilik" (نظارت بر وسایل نقلیه ترکمنستان) برای صدور مجوز و بارنامه بین المللی برای خودروهای حامل کالاهای ترانزیتی از ایستگاه راه آهن یا پایانه بار ترکمنستان به سایر کشورها تخفیف می دهد.

در همین راستا، هزینه تنظیم بارنامه 100 منات می‌باشد. هزینه مجوز برای دارندگان کامیون برای حمل کالا از کشورهای ثالث به ترکمنستان و بارگیری بار بر روی وسیله نقلیه در خاک ترکمنستان نیز  100 منات است.

برای حمل و نقل چندوجهی محموله‌های ترانزیتی که از طریق دریایی یا ریلی به پایانه بار یا اولین ایستگاه راه آهن در خاک ترکمنستان می رسند، هم تخفیف اعمال می‌شود.

پیش از این، عوارض خودروهای خارجی که برای تخلیه بارهای ترانزیتی به ایستگاه‌های راه‌آهن یا پایانه‌های بار در ترکمنستان می‌رسیدند، از 250 دلار به 100 دلار کاهش یافته بود.

تمامی این اقدامات به شرکت‌های حمل‌ونقل اجازه می‌دهد تا بصورت بهینه تری از قابلیت‌های پایانه‌های ریلی و باری در مرزهای ترکمنستان برای بارگیری مجدد محموله‌ها و رفع موانع احتمالی مرتبط با دریافت مجوز برای حمل جاده‌ای به کشورهای ثالث استفاده کنند.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10021/turkmenistan-snizil-stoimost-oformleniya-dokumentacii-v-multimodalnyh-tranzitnyh-gruzoperevozkah

 

حفاری یک چاه نفت و گاز در منطقه غرب ترکمنستان

در منطقه گویجیک واقع در ولایت بالکان، حفاری چاه شماره 148 با عمق طراحی 2060 متر توسط کارشناسان شرکت دولتی "Turkmenneft" (ترکمن نفت) در حال انجام است. شایان ذکر است، تاکنون بیش از هزار متر حفاری انجام شده است.

برای این منظور، کارشناسان حفاری یک دکل حفاری گران قیمت و قدرتمند J-30T ساخت چین به همراه تجهیزات لرزه نگاری ژئوفیزیک روسی که مشاهده سه بعدی لایه‌های هیدروکربن را فراهم می‌کند، و سایر ادوات کارآمد را در اختیار دارند.

چاه جدید قرار است تا پایان سال جاری برای توسعه صنعتی به بهره برداری برسد. بر اساس پیش بینی‌های فنی اولیه زمین شناسان، این چاه حاوی نفت و گاز خواهد بود.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/59917/v-zapadnom-regione-turkmenistana-vedetsya-burenie-neftegazovoi-skvazhiny

 

صادرات پیاز ترکمنی: 5 هزار دلار سود از هر یک هکتار زمین

بنا بر اعتقاد دولتگلدی بالیف کارآفرین و دانشجوی کارشناسی ارشد انستیتوی روابط بین الملل وزارت امور خارجه، ترکمنستان می‌تواند به یکی از صادرکنندگان کلیدی پیاز در منطقه تبدیل شود.

طبق محاسبات وی، قیمت تمام شده یک تن پیاز ترکمنی در حال حاضر حدود 30 تا 40 دلار است. با توجه به اینکه متوسط عملکرد یک هکتار زمین حدود 50 تن است و قیمت بازار به 130 تا 140 دلار می رسد، می‌توان از هر هکتار تا 5 هزار دلار سود برد.

همچنین، شرایط مساعد می‌تواند موجب گشوده شدن چشم اندازهای جدید برای صادرات پیاز به بازارهای بین المللی نظیر قزاقستان، روسیه و بلاروس شود. علاوه بر این، می‌توان پیاز سفید را به پاکستان، هند، بنگلادش و سریلانکا صادر نمود.

پیاز قرمز در ترکمنستان در نواحی آخال و ماری و پیاز سفید در منطقه داش آغوز کاشت می‌شود. برداشت پیاز زرد هم در نواحی آک بوگدای و بهردن منطقه آخال انجام می‌شود.

منبع: https://orient.tm/ru/old/post/50066/pri-eksporte-turkmenskogo-luka-s-1-gektara-zemli-mozhno-poluchit-do-5-tysyach-pribyli

 

صادرات بیش از 17 هزار تن گوجه فرنگی از ترکمنستان به استان مسکو

از ابتدای سال 2023، اداره «نظارت بر محصولات کشاورزی» شهر مسکو و استان‌های مسکو و تولا، 17 هزار تن گوجه فرنگی تازه را که از ترکمنستان وارد استان مسکو شده بود مورد کنترل بهداشت نباتی قرار داده است.

به گزارش وبسایت رسمی اداره مذکور، متخصصان مرکز بهداشت نباتی روسیه پس از انجام آزمایش های مربوطه مطابقت این محصولات را با الزامات بهداشت نباتی تایید کردند.

در حال حاضر ترکمنستان یکی از صادرکنندگان اصلی گوجه فرنگی به روسیه است و هر ساله شرکت های ترکمنستانی صادرات محصولات خود را در این راستا افزایش می دهند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/59790/bolee-17-tysyach-tonn-svezhih-tomatov-iz-turkmenistana-vvezeno-v-moskovskii-region-s-nachala-2023-goda

 

افتتاح دفتر نمایندگی راه آهن ترکمنستان در مسکو و راه آهن روسیه در عشق آباد

هلدینگ راه آهن روسیه (RZD) و آژانس «ترکمن دمیریولاری» (راه آهن ترکمنستان) قصد دارند به ترتیب در عشق آباد و مسکو دفتر نمایندگی افتتاح کنند. این خبر در کانال رسمی تلگرام شرکت راه آهن روسیه منتشر شده است.

در این خبر آمده است: برنامه همکاری راه آهن روسیه و ترکمنستان برای سال های 2025-2023 کاملاً به موقع اجرا خواهد شد، از جمله:

- فعالیت مشترک برای افزایش خدمات حمل و نقل و لجستیک در مسیر شرقی کریدور"شمال-جنوب"؛

- اجرای پروژه‌های زیربنایی در ترکمنستان؛

- کمک به راه آهن ترکمنستان در پیشبرد تحول دیجیتال و توسعه منابع انسانی؛

- افتتاح دفتر نمایندگی راه آهن روسیه در عشق آباد و آژانس «ترکمن دمیریولاری» در مسکو.

همچنین حجم حمل و نقل ریلی بار در تردد دوجانبه و ترانزیت از طریق ترکمنستان در امتداد کریدور شمال-جنوب به ایران و سپس به کشورهای جنوب آسیا و خلیج فارس افزایش یافته است. بر اساس نتایج سه ماهه اول سال 2023، این رقم به حدود 220 هزار تن خواهد رسید که دو برابر بیشتر از سال 2022 می‌باشد.

شایان ذکر است، پیش از این، سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان و اولگ بلوزروف رئیس راه آهن روسیه در عشق آباد دیدار و درباره همکاری در زمینه حمل و نقل ریلی گفتگو کرده بودند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/59775/agentstvo-turkmendemirellary-otkroet-predstavitelstvo-v-moskve-a-rzhd-v-ashhabade

 

برنامه ریزی برای برداشت بیش از 123 هزار تن سیب زمینی در ولایت داش آغوز

بنا بر گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، در سال زراعی جاری در ولایت داش آغوز 8800 هکتار زمین زیر کشت سیب زمینی خواهد رفت و از این اراضی در مجموع قرار است 123200 تن محصول برداشت شود.

در همین رابطه، قرار است در 4400 هکتار از اراضی این ولایت پیاز کاشته شود و کشاورزان منطقه قصد دارند 110 هزار تن محصول پیاز برداشت کنند.

علاوه بر این، در سال 2023 برنامه ریزی شده است که گوجه فرنگی در 970 هکتار، خیار در 100 هکتار، سیر در 780 هکتار، هویج در 730 هکتار و کلم در 385 هکتار از اراضی کشاورزی ولایت داش آغوز کشت شود.

همچنین، کاشت پنبه در 140 هزار هکتار زمین هم برنامه ریزی شده و امسال قرار است ارقام بومی‌شده پنبه نظیر 149-F، F-47-27، Dasoguz-127 و Serdar در ولایت داش آغوز استفاده شود.

در حال حاضر، برای امسال بیش از 26 هزار تن بذر پنبه آماده شده است.

شایان ذکر است، امسال در ولایت داش آغوز اقداماتی در زمینه استفاده منطقی از آب به ویژه استفاده از روش های مختلف آبیاری از جمله آبیاری قطره ای صورت گرفته است.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10026/v-dashoguzskom-velayate-planiruetsya-sobrat-1232-tysyachi-tonn-kartofelya

بالا