اخبار اقتصادی ترکمنستان-عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول آذرماه 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

 

بورس ترکمنستان در هفته گذشته

بنا بر گزارش رسانه‌های ترکمنستان، در هفته گذشته ارزش مجموع مزایده‌های بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به بیش از 30 میلیون و 782 هزار و 850 دلار، بالغ  شد. در همین راستا، کارگزارانی از کشورهای لهستان، امارات متحده عربی، افغانستان، آذربایجان، ترکیه و قرقیزستان گاز مایع و گازوئیل تولید شده در مجتمع پالایشگاهی ترکمن باشی و همچنین پلی اتیلن را خریداری کردند.

صادرات انواع محصولات نساجی تولید شده در مجتمع های نساجی وزارت صنعت نساجی نیز به مرحله اجرا درآمد. لازم به ذکر است، که شرکت هایی از کشورهای امارات متحده عربی ، ترکیه و انگلیس نخ پنبه تولید شده در مجتمع های نساجی وزارت صنعت نساجی را به مبلغ 30 میلیون و 215 هزار و 980 منات خریداری کردند.

علاوه بر موارد فوق الذکر ، کارآفرینان داخلی پلی اتیلن، نخ پنبه و فرش دستباف را برای بازار داخلی به ارزش بیش از 75 میلیون و 99 هزار و 343 منات خریداری کردند. هفته گذشته 52 معامله در بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسید.

 

پرورش سالانه بیش از نیم میلیون گل رز هلندی در ولایت بالکان

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، شرکت خصوصی Nurly meýdan ، واقع در شهر برکت ولایت بالکان، از سال 2014 تاکنون مبادرت به پرورش گل رز هلندی نموده است.  کل حجم تولید شرکت مذکور که سالانه به نیم میلیون شاخه گل رز می رسد، روانه بازار داخلی می‌شود. هم اکنون محموله‌های گل تولید شرکت برای ارسال به بازار خرده فروشی و گل فروشی‌های عشق آباد و سایر شهرهای کشور برای استفاده در جشن روز استقلال آماده می‌شود.

به گزارش روزنامه «ترکمنستان بیطرف»، گلخانه شرکت مذکور یک هکتار مساحت دارد و مجهز به تجهیزات پیشرفته وارداتی است. در این گلخانه یک سیستم منحصر بفرد "مه مصنوعی" وجود دارد که به عنوان ابزاری برای تنظیم رطوبت هوا به کار می رود.

صادرات باتری خودرو توسط یک شرکت ترکمنی

بنا بر گزارش رسانه‌های رسمی‌کشور ترکمنستان ، شرکت ترکمنی "Kökçi" مبادرت به صادرات بیش از  11.4 هزار باطری خودرو به افغانستان نموده است که این تعداد ، تقریباً معادل نیمی از تولید شرکت از ابتدای سال جاری تاکنون است.

در طول دوره گزارش، این شرکت به همراه کارخانه مواد شیمیایی ترکمن آباد واقع در ولایت لباب در شرق ترکمنستان، 23.5 هزار باتری خودرو تولید کرده است. شرکت مذکور 7 نوع باتری با ظرفیت های 60، 65، 75، 90، 100، 190 و 200 آمپر ساعت برای خودروهای سبک و سنگین تولید می‌کند.

این شرکت ترکمنی از طریق بازیافت باطری‌های فرسوده، مواد اولیه لازم برای تولید را استحصال نموده و در تولید محصولات استفاده می‌کند.

واردات گندم از قزاقستان

بنا به گزارش آژانس نظارتی قزاقستان Energyprom.kz، ترکمنستان در بازه زمانی ژانویه تا جولای سال جاری، بالغ بر 217.9 هزار تن گندم و مِسلین (مخلوطی از گندم و چاودار) به ارزش تقریبی 78.7 میلیون دلار از قزاقستان وارد کرده است.

بالا