گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول اردیبهشت ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 ترکمنستان 20 واحد تولیدی را به بهره برداری رساند.(4 اردیبهشت)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: ترکمنستان سال گذشته سه دامداری، سه مرغداری، دو انبار سردخانه، هشت گلخانه و چهار کارخانه مواد غذایی را راه اندازی کرد. این خبر را روز دوشنبه رسانه‌های رسمی ترکمنستان گزارش کردند.

بر اساس این گزارش، راه اندازی تاسیسات جدید تولید به افزایش حجم تولید کمک کرده است. همچنین طی سال گذشته 227 دستگاه محصول جدید به تولید رسیده است.

کارآفرینان ترکمن نقش مهمی در تولید محصولات کشاورزی دارند. آنها انواع گوشت، شیر، بستنی، تخم مرغ، ماهی، آرد، شکر، محصولات کره، غذای کودک، آب میوه و سبزیجات و نوشابه تولید می‌کنند.

شیر و فرآورده‌های گوشتی در مجتمع های دامی‌شرکت اقتصادی "سخاوتلی"، شرکت های اقتصادی "عجایب اوسات – حلال اونوملر"، "گارلاواچ-1"، شرکت کشاورزی "اولی اینام"، شرکت خصوصی "برکتلی جای" و همچنین در تولید کارآفرین ارسلان چوودوروف از بخش بولدومساز تولید می‌شود.

شرکت اقتصادی "عجایب اوسات – حلال اونوملر" روزانه 25 لیتر شیر از هر گاو، شرکت کشاورزی " اولی اینام " ماهیانه 8 تن شیر و شرکت اقتصادی "سخاوتلی" تا 5.5 تن شیر دریافت می‌کند.

در حال حاضر حدود 500 راس گاو و بیش از 500 راس بز در مجتمع دامپروری شرکت اقتصادی "سخاوتلی" پرورش می یابند.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10144/2022-turkmenistan-vvel-v-ekspluataciyu-20-proizvodstvennyh-obektov

 

سهم گردشگری کویر در اقتصاد کشور ترکمنستان(4 ردیبهشت)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: گردشگری کویر در حال تبدیل شدن به یک رویکرد گردشگری به طور فزاینده ای در جهان است و می‌تواند سهم بسزایی در ایجاد اشتغال و توسعه اجتماعی-اقتصادی این کشور داشته باشد. برای کشورهایی که مناطق بیابانی دارند، این نوع گردشگری فرصت های بزرگی را به وجود می آورد.

ترکمنستان ظرفیت گردشگری بسیار بالایی دارد. مقاصد زیادی در این کشور وجود دارد که با تاریخ، فرهنگ و زیبایی‌های طبیعی خود می‌توانند گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کنند. یکی از این مکان‌ها صحرای قره قوم است که بیشتر خاک کشور را به خود اختصاص داده است.

صحرای قره قوم به گردشگران ماجراجویی‌های هیجان‌انگیزی مانند سافاری‌های بیابانی در میان تپه‌های شنی و تماشای ستارگان در فضای باز ارائه می‌دهد. علاوه بر این، قره قوم مکانی ایده آل برای کاوش در بیابان، پیاده روی، اسب سواری، تورهای دوچرخه سواری در صحرا، سافاری با ماشین و سایر فعالیت های در فضای باز است.

دهانه گاز طبیعی دروازه در صحرای قره قوم نیز یک جاذبه گردشگری است. این دهانه که در نتیجه آتش سوزی در میدان گاز طبیعی ایجاد شده است، برای چندین دهه همچنان می سوزد. کمپینگ هایی که در نزدیکی دهانه آتشفشان ایجاد شده اند به گردشگران این فرصت را می دهند که شب را در صحرا بگذرانند.

ترکمنستان به سرمایه گذاری در بخش گردشگری ادامه می دهد و اقدامات لازم را برای افزایش ظرفیت های گردشگری این کشور انجام می دهد. صنعت گردشگری کشور با افزایش سرمایه گذاری و افزایش تعداد گردشگران در حال توسعه است. گردشگری کویر می‌تواند سهم بسزایی در رشد بخش گردشگری ترکمنستان داشته باشد.

نمونه‌های دیگری از سراسر جهان نشان دهنده تاثیر اقتصادی گردشگری کویر است. به عنوان مثال، شهر دبی در امارات متحده عربی به نرخ های بالایی از رشد اقتصادی در هزینه صنعت گردشگری دست یافته است. دبی یکی از مقاصد پیشرو گردشگری در جهان برای گردشگری کویر است و صنعت گردشگری بخش مهمی از توسعه اقتصادی امارات متحده عربی است.

به طور مشابه، گردشگری کویر در مصر یکی از مهم ترین بخش های صنعت گردشگری این کشور است. کویر سفید فرصت های بسیار خوبی را برای کاوش در کویر به گردشگران ارائه می دهد و کمک قابل توجهی به صنعت گردشگری این کشور می‌کند.

با توجه به همه این فرصت ها، مشخص است که ترکمنستان ظرفیت های زیادی برای گردشگری کویر دارد. با سرمایه گذاری در این حوزه و اجرای شیوه‌های گردشگری پایدار، این کشور می‌تواند به توسعه اقتصادی و اشتغال کمک کند. علاوه بر این، گردشگری کویر نه تنها بر اقتصاد، بلکه بر محیط طبیعی و فرهنگی نیز تأثیر بسزایی دارد.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10140/vklad-pustynnogo-turizma-v-ekonomiku-strany

 

ترکمنستان دو مجتمع فرآوری گاز برای تولید محصولات شیمیایی می سازد.(7 اردیبهشت)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: بایرام موراد پیرنیازوف، رئیس انستیتوی تحقیقات گاز طبیعی ترکمنستان، در جریان مجمع بین المللی جذب سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ترکمنستان در دبی گفت: انستیتوی تحقیقات گاز طبیعی ترکمنستان در حال کار بر روی ایجاد حداقل دو کارخانه فرآوری گاز برای تولید محصولات شیمیایی پلیمری و چند منظوره در مناطق شرقی و غربی کشور است.

رئیس انستیتوی در گزارش خود از جنبه‌های زیست محیطی تحقیقات علمی‌به شرکت کنندگان در این رویداد از دستاوردهای ترکمنستان در زمینه فرآوری گاز یعنی ایجاد زیرساخت های لازم با استفاده از راهکارهای فناوری پیشرفته خبر داد.

علاوه بر این، شرکت دولتی در حال تلاش برای تنوع بخشیدن به تولید در افزایش انواع و حجم تولید هیدروژن، متانول، آمونیاک، اوره، دی متیل اتر، بنزین مصنوعی و سوخت دیزل مصنوعی است.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10156/turkmenistan-postroit-dva-gazopererabatyvayushchih-kompleksa-po-proizvodstvu-himicheskoi-produkcii

 

USAID به بازرگانان ترکمن برای ورود به بازارهای منطقه ای مشاوره می دهد.(4 اردیبهشت)

خبرگزاری اورینت: برنامه تجارت آسیای مرکزی USAID از نمایندگان کسب و کارهای ترکمنستانی دعوت می‌کند تا در مستر کلاس آنلاین تحت عنوان "چگونه شرکت های کوچک و متوســــط می‌توانند یک زنجیره ارزش منطقه ای ایجاد کنند؟" که در 27 آوریل برگزار می‌شود شرکت کنند.

برنامه دوره دو ساعته موضوعات کلیدی مانند شرایط صادرات به عنوان تامین کننده محصولات میانی، ایجاد تجارت مشترک برای پوشش بازارهای بیشتر و ایجاد خوشه در اطراف شرکت شما، را پوشش می دهد

شرکت کنندگان همچنین با نمونه‌های موفق شرکت های کشورهای آسیای مرکزی - تامین کنندگان محصولات میانی - آشنا خواهند شد.

شرکت در مستر کلاس رایگان است. برای این کار باید فرم درخواست مربوطه را پر کنید.

منبع: https://orient.tm/ru/post/51764/usaid-prokonsultiruet-turkmenskij-biznes-po-vyhodu-na-regionalnye-rynki

 

حجم حمل و نقل محموله در مسیر کریدور حمل و نقل بین المللی "شمال-جنوب" به 32 میلیون تن افزایش می یابد. (4 اردیبهشت)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: حجم حمل و نقل بار در امتداد کریدور شمال-جنوب تا سال 2030 تقریباً دو برابر خواهد شد - از 17 میلیون تن فعلی به 32 میلیون تن در سال می رسد. این را روز شنبه آژانس ترند گزارش داد.

بر اساس این گزارش، از اول ژانویه تا 28 مارس سال جاری، حجم ترانزیت کالا در مسیر غربی کریدور حمل و نقل بین المللی بالغ بر 2.15 میلیون تن بوده که نسبت به سال گذشته (1.16 میلیون تن) 84.37 درصد افزایش داشته است.

همچنین حجم ترانزیت بار از طریق آذربایجان در سال 2022 بیش از 75 درصد در سال افزایش یافته است.

شرکت حمل و نقل و لجستیک قزاقستان KTZ Express، شرکت سهامی RZD Logistics و شرکت سهامی مرکز حمل و نقل و لجستیک ترکمنستان تفاهم نامه ای را در مورد ایجاد شرکت مشترک برای توسعه حمل و نقل امضا کردند که هدف آن ایجاد اپراتور لجستیک واحد در مسیر شرقی کریدور شمال-جنوب می‌باشد.

کریدور شمال - جنوب یک مسیر چند وجهی به طول 7200 کیلومتر است. این مسیر جایگزین اروپا، کشورهای حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند را از طریق کانال سوئز به هم متصل می‌کند.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10142/obem-gruzoperevozok-po-mtk-severyug-uvelichitsya-do-32-mln-tonn

 

از آغـاز سال 2023 بیش از 4.8 هزار گردشگر ترکمنستانی از ازبکستان دیدن کرده اند. (4 اردیبهشت)

خبرگزاری ترکمن پورتال: وب سایت رسمی آژانس آمار تحت ریاست جمهوری ازبکستان گزارش می دهد که در ژانویه تا فوریه 2023، بیش از 871 هزار گردشگر خارجی از ازبکستان بازدید کردند.

این شاخص نسبت به مدت مشابه سال 2022، 544.4 هزار نفر معادل 2.7 برابر افزایش یافته است.

بر اساس آمار، بیش از 4.8 هزار شهروند ترکمنستان در دو ماه اول سال 2023 برای مقاصد گردشگری وارد ازبکستان شده اند.

سه کشور پیشرو جریان توریستی شامل تاجیکستان - 289.2 هزار نفر، قزاقستان - 241.4 هزار نفر و قرقیزستان - 211.2 هزار نفر بودند.

دولت ازبکستان سرمایه گذاری هنگفتی را برای ایجاد زیرساخت های جدید گردشگری و ساده سازی روند صدور ویزا برای بازدیدکنندگان خارجی انجام می دهد. گردشگری در ازبکستان به طور سنتی با شهرهای سمرقند، بخارا و خیوه در میراث جهانی یونسکو مرتبط است.

اتباع ترکمنستان فقط با ویزای از پیش تعیین شده در بخش کنسولی سفارت ازبکستان در عشق آباد می‌توانند وارد ازبکستان شوند. شهروندان ترکمنستان حق ورود بدون روادید، اقامت موقت و خروج از کشور ازبکستان را دارند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/60895/bolee-48-tysyach-turistov-iz-turkmenistana-posetili-uzbekistan-s-nachala-2023-goda

 

یکی دیگر از هواپیماهای باری ایرباس در ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی ترکمنستان قرار گرفت. (7 اردیبهشت)

خبرگزاری اورینت: هواپیمای باری ایرباس A330-200P2F ناوگان هوایی خطوط هوایی ترکمنستان را تکمیل کرد. روز پنجشنبه 27 آوریل، هواپیمای مسافربری جدید در فرودگاه بین المللی پایتخت ترکمنستان به زمین نشست. این دومین هواپیما از دو ایرباس مدرن  است که بر اساس قراردادی که بین آژانس ترکمن هوا یولاری و شرکت فرانسوی ایرباس S.A.S امضا شده است، وارد عشق آباد شد. این آژانس اولین هواپیمای خود را در اواسط مارس امسال دریافت کرد.

هواپیماهای این مدل مجهز به موتورهای رولزرویس ترنت 700 هستند که برد پروازی آنها بیش از 13 هزار کیلومتر است و می‌توانند تا 60 تن بار را در هواپیما جابجا کنند، ضمن اینکه هزینه تحویل نیز کاهش قابل توجهی دارد. در تجهیزات ناوبری و "پر کردن" الکترونیکی هواپیما، سازنده از پیشرفته ترین طرح ها استفاده کرد.

کادر پروازی و مهندسی هوانوردان ترکمن که به هواپیمای ایرباس A330-200P2F خدمت خواهند کرد، در سنگاپور و فرانسه آموزش دیدند.

این شرکت هواپیمایی ترکمن اولین شرکت در آسیای مرکزی شد که در ناوگان هوایی آن، هواپیماهای اروپایی ایرباس A330-200P2F دریافت کردند. پیش از این ترکمنستان عمدتاً هواپیماهای باری را از شرکت آمریکایی بوئینگ خریداری می‌کرد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/52019/eshche-odin-gruzovoj-samolet-airbus-poluchil-propisku-v-angare-turkmenskih-avialinij

 

ترکمنستان و قطر در مورد گسترش همکاری‌ها در زمینه کار گفتگو کردند. (8 اردیبهشت)

خبرگزاری اورینت: به گزارش گلف تایمز، محمدسیت سیلاپوف، وزیر کار و حمایت اجتماعی از جمعیت ترکمنستان با همتای خود از قطر، علی بن اسمایخ المری گفت‌وگو کرد و در جریان آن راه‌های گسترش همکاری‌های بین دو کشور در بخش کار را مورد بررسی قرار داد.

دیدار دو وزیر از طریق ویدئو کنفرانس و همزمان با روز جهانی حقوق کارگر که بیست سال از برگزاری آن می‌گذرد، برگزار شد.

لازم به ذکر است که مرکز ملی اتحادیه‌های کارگری ترکمنستان به همراه ادارات بخشی، برگزاری سمینارها و همچنین اقداماتی برای پیشگیری از آسیب در محیط کار و اقداماتی برای کاهش بروز آسیب کارگران در نظر دارد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/52039/turkmenistan-i-katar-obsudili-rasshirenie-sotrudnichestva-v-sfere-truda

بالا