اخبار اقتصادی ترکمنستان - مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته دوم آذرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ترکمنستان در حال تقویت موقعیت نظامی خود در دریای خزر است

افتتاح تاسیسات جدید تصفیه آب در بخش باهردن استان آخال؛

خبرگزاری اورینت: روزنامه ترکمنستان بی طرف می نویسد: تصفیه خانه جدید آب با ظرفیت 20 هزار متر مکعب آب در روز در بخش باهاردن در استان آخال ترکمنستان افتتاح شد.

این تاسیسات توسط شرکت خصوصی "مقدس توپراک" ساخته شده است و امکان استفاده از فاضلاب تصفیه شده را برای مقاصد اقتصادی در مخازن و کلکتورها بدون آسیب رساندن به محیط زیست فراهم می‌کند.

گارلی گارلیف، رئیس انجمن اتحادیه‌های کارگری بخش باهاردن، تأکید کرد که افتتاح این تأسیسات برای نگرش دقیق به منابع آب مهم خواهد بود. پیش از این فاضلاب برای استفاده مجدد مناسب نبود، اما اکنون برای حل مشکلات مختلف اقتصادی در صنایع و مزارع کشاورزان محلی مفید خواهد بود.

محمد آنام محمدوف، مدیر مطبوعاتی شرکت خصوصی "مقدس توپراک" به مطبوعات گفت: این ساخت و ساز 4.2 هکتار را اشغال کرده و مجموعه ای از اماکن مهندسی، فنی و خدماتی است. فرآیند پردازش در این مرکز توسط سیستم کامپیوتری کنترل می‌شود و تمیز کردن، ضد عفونی و آماده سازی برای تامین آب را فراهم می‌کند.

آب فاضلاب این مجموعه از شهرک های آرچمان، کلت داگ و سناتاریوم آرچمان تامین خواهد شد.

 

ترکمن نفت جریان گاز در میدان دریایی اوزینادا را ثبت کرد.

خبرگزاری اورینت: خبرگزاری رسمی دولتی پیرو جلسه کابینه وزیران در روز جمعه گزارش داد؛ شرکت دولتی ترکمن نفت جریان گاز طبیعی و میعانات گازی از میدان اوزینادا واقع در بخش ترکمنی دریای خزر را دریافت کرده است.

در چارچوب تفاهم نامه همکاری بین شرکت نفت ترکمنستان و گروه شرکت های آرتی برای توسعه اوزینادا، انتظار می رود این شرکت در ارائه خدمات برای توسعه این میدان مشارکت کند.

بر اساس اطلاعات اولیه، ذخایر اوزیناد حدود 5 میلیون تن نفت است. عملیات حفاری در این میدان از تابستان سال جاری میلادی آغاز شده است. تا امروز در بخش ترکمن دریای خزر، کار نفت در 4 بلوک از 32 بلوک دارای مجوز در حال انجام است.

 

مرکز اطلاع رسانی بین المللی ترکمنستان در دهکده المپیک مستقر خواهد شد

خبرگزاری اورینت: رشید مردوف، معاون نخست وزیر، وزیر امور خارجه ترکمنستان در نشست روز جمعه کابینه وزیران گفت مرکز اطلاعات بین المللی در ساختار کمیته دولتی تلویزیون، پخش رادیو و فیلمبرداری ترکمنستان ایجاد خواهد شد.

مرکز جدید در مرکز پخش بین المللی شهر المپیک پایتخت، جایی که تمام تجهیزات لازم برای بهره برداری از آن در حال حاضر قرار دارد، قرار می‌گیرد.

این مرکز برنامه‌های مختلف، مستندها و ویدئوهای کوتاهی را تهیه و در رسانه‌های خارجی پخش خواهد کرد که به معرفی ترکمنستان، سیاست‌ها و دستاوردهای آن، وقایع مهم در حال وقوع در این کشور می‌پردازد. همچنین نشریه‌های ویژه ای را که به ترکمنستان اختصاص دارد منتشر خواهد کرد.

 

سازمان عمومی‌پزشکان در ترکمنستان ایجاد خواهد شد.

خبرگزاری اورینت: نورمحمد امان نپسوف، معاون نخست وزیر، که مسئول مراقبت های بهداشتی در دولت است، در جلسه روز جمعه کابینه وزیران گفت که متخصصان حوزه پزشکی ترکمنستان سازمان عمومی‌پزشکان را ایجاد خواهند کرد.

کار این سازمان باید تضمین کننده بهبود سیستم ملی مراقبت های بهداشتی و بهبود کیفیت خدمات پزشکی مطابق با استانداردهای جهانی باشد.

این سازمان بر اساس قانون ترکمنستان "در مورد انجمن‌های عمومی" برای تضمین حمایت از سلامت شهروندان، تبادل تجربه در زمینه پزشکی و اجرای برنامه‌های دولتی اتخاذ شده، ایجاد خواهد شد.

 

متانول در کارخانه تولید بنزین از گاز آخال تولید خواهد شد.

در جلسه خبرگزاری اورینت: چاریمورات پورچکوف، معاون نخست وزیر، که بر این صنعت نظارت دارد، درکابینه وزیران روز جمعه گفت که شرکت دولتی "ترکمن شیمی" قصد دارد یک مرکز تولید متانول در ارتباط با کارخانه آخال برای تولید بنزین از گاز طبیعی بسازد.

این شرکت در ارتباط با نیاز به متانول در تولید کنسانتره اوره فرمالدئید ساخته خواهد شد که بر حفظ کیفیت و ساختار کودهای تولید شده در کشور و صادرات به خارج از کشور تأثیر می‌گذارد. متانول دارای خاصیتی است که کیفیت بالای خود را هنگام حمل و نقل در فواصل طولانی حفظ می‌کند.

 

82.5 هزار تن برنج در ترکمنستان برداشت شد.

خبرگزاری ترکمن پورتال: در ترکمنستان، برداشت برنج رو به اتمام است. شبکه تلویزیونی "میر 24" گزارش داد که وزارت کشاورزی و حفاظت از محیط زیست پیش از این اعلام کرده است که می‌تواند اکثر کشور را با این غله تامین کند، تقریباً 82.5 هزار تن برنج برداشت شده است.

بخش عمده محصول توسط خانوارهای متخصص استان داشاغوز کشت شد. این منبع می نویسد که در این راستا، فناوری‌های مدرن و شرکت های جدید کمک نزدیکی کرده اند.

علاوه بر این، بیش از 200 کمباین با کارایی بالا و همچنین حدود 400 ماشین آلات برداشت دیگر، در مزارع حضور دارند.

 

پارلمان ترکمنستان پیش نویس قانون بودجه دولتی سال 2023 میلادی را تصویب کرد.

خبرگزاری اورینت: خبر گزاری تی دی ایچ پس از نشست مشترک اتاق های نهاد قانون گذاری ملی کشور با برخی از اعضای دولت گزارش می دهد؛ هر دو اتاق پارلمان ترکمنستان با در نظر گرفتن پیشنهادها و توصیه‌های قربانقلی بردی محمداف، رئیس مجلس اعلای ترکمنستان، پیش نویس قانون جدید بررسی شده "در مورد بودجه دولتی ترکمنستان برای سال 2023 میلادی" را تصویب کردند.

نمایندگان مجلس پس از رای دادن به اتفاق آرا به تصویب بودجه دولتی تاکید کردند که این سند با دقت محاسبه شده است و از ظرفیت منابع پشتیبانی می‌شود و در خدمت منافع مردم است. متن این قانون مطابق با برنامه اقدام برای انجام تحولات در سیستم بودجه ترکمنستان برای سال های 2028-2022 میلادی تنظیم شده است.

 

میزان وام بانک های ترکمنستان از مرز 85 میلیارد منات گذشت.

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: مجموع اعتبار تخصیصی موسسات اعتباری ترکمنستان به بنگاه‌ها، سازمان‌ها و جمعیت به پول ملی تا اول نوامبر 2022 میلادی بالغ بر 85 میلیارد و 769 میلیون منات بوده که نسبت به شاخص مشابه سال گذشته  12.9 درصد افزایش داشته است. از اول نوامبر 2021 میلادی، مجموعاً 75 میلیارد و 929 میلیون منات وام صادر شده است.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی ترکمنستان، تا اول نوامبر سال جاری میلادی، 55 میلیارد و 609 میلیون منات به موسسات و بنگاه‌های دولتی وام به پول ملی صادر شده است که 3.9 درصد بیشتر از رقم مشابه در سال 2021 میلادی است. در سال 2021 میلادی، میزان این وام ها بالغ بر 53 میلیارد و 515 میلیون منات بوده است.

بر اساس آمار بانک مرکزی کشور، تا اول نوامبر ماه 2022 میلادی، میزان وام‌های تخصیص یافته به بخش خصوصی کشور به پول ملی بالغ بر 11 میلیارد و 832 میلیون منات بوده است که نسبت به همین شاخص در سال 2021 میلادی (7 میلیارد و 617 میلیون منات) با 55.3 درصد بیشتر است.

برای دوره مشخص شده در سال جاری میلادی، به شهروندان و کارآفرینانی که بدون تشکیل شخصیت حقوقی به فعالیت های کارآفرینی می‌پردازند، مجموعاً 18 میلیارد و 328 میلیون منات وام صادر شده است که 23.8 درصد از شاخص مشابه سال گذشته میلادی (14 میلیارد و 797 میلیون منات) بیشتر است.

در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر 2022 میلادی، حجم کل گردش غیرنقدی کارت‌های بانکی در ترکمنستان از ژانویه تا اکتبر سال جاری میلادی بالغ بر 11 میلیارد و 520 میلیون و 717 هزار و 233 منات بوده است.

 

حمل و نقل در مسیر جدید ریلی "ترکیه-ایران-ترکمنستان-ازبکستان" آغاز شد.

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: خبرگزاری ملی ازبکستان گزارش داده؛ مراسم افتتاح مسیر راه آهن جدید "ترکیه-ایران-ترکمنستان-ازبکستان" در ایستگاه مرکزی راه آهن تاشکند برگزار شد. در بخشی از این مراسم، مراسم استقبال از اولین قطار باری که ترکیه را به مقصد ازبکستان ترک کرد، برگزار شد.

حسن الدین حاسیلوف رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی ازبکستان تمیر یولاری، اولگان بکار سفیر ترکیه در ازبکستان، نمایندگان راه آهن ترکیه و همچنین بازرگانانی که کالاهای خود را با واگن آورده بودند، حضور داشتند.

شرکت سهامی " ازبکستان تمیر یولاری" (راه آهن ازبکستان) با همکاری طرف ترکیه مسیری را برای حمل و نقل کالا از ایستگاه "گمروه" در شهر ازمیر به شهر تاشکند توسعه داده است. اولین قطار با 40 واگن وسایل خانگی از جمله تجهیزات برودتی را حمل می‌کرد.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی ازبکستان تمیر یولاری، این مسیر با طول کل بیش از 4500 کیلومتر سریعترین و راحت ترین راه برای کارآفرینان ازبکستانی برای ارسال کالاهای صادراتی از ازبکستان به ترکیه و همچنین تحویل کالاهای وارداتی است. در حال حاضر بیش از 250 واگن برای ورود به این مسیر برنامه ریزی شده است.

شورای فدراسیون روسیه: "شمال-جنوب" راه حلی کلیدی برای تغییر جهت گیری باربری به سمت آسیا است.

خبرگزاری اورینت: شورای فدراسیون روسیه نقش کلیدی مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب را برای تغییر مسیر حمل و نقل بار روسیه به سمت آسیا و خاورمیانه اعلام کرد.

در وب سایت رسمی‌شورای فدراسیون پس از نتایج میز گرد در مورد توسعه کشتیرانی خطی در آبراه‌های داخلی و استفاده موثر از حمل و نقل آبی داخلی برای توسعه حمل و نقل بار و مسافر در روسیه گزارش شده است.

وی افزود: "وضعیت ژئوپلیتیک کنونی ما را به این واقعیت سوق می‌دهد که باید جریان‌های بار را به سمت کشورهای آسیایی و خاورمیانه تغییر داد. یکی از تصمیمات کلیدی اجرای پروژه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب خواهد بود."

ترکمنستان و ایران برای ایجاد دو بازارچه مرزی دیگر گفتگو می‌کنند.

خبرگزاری اورینت: روز شنبه در نشست خبری در استانداری خراسان رضوی گفته شد: یکی از موضوعات مهمی‌که در هفدهمین نشست کمیسیون مشترک ترکمنستان و ایران در آینده نزدیک مطرح می‌شود، توافق بر سر ایجاد دو بازارچه مرزی در سرخس و لطف آباد است.

به گزارش ایسنا، در نشست خبری اعلام شد که حجم حمل و نقل جاده ای اعم از واردات، صادرات و ترانزیت از طریق سه پایانه مرزی دوغارون (با افغانستان)، سرخس و لطف آباد (با ترکمنستان) از ابتدای سال تاکنون 13 درصد افزایش داشته است. بیشترین رشد ترافیک در تقاطع آرتیق - لطف آباد مشاهده می‌شود.

در مدت سه ماه پس از از سرگیری کار بازار مشترک هودان و باجیگیران در مرز ترکمنستان و ایران، کالاها به ارزش حدود 800 هزار دلار در آن فروخته شده است.

بالا