گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته نخست اردیبهشت 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 

معاملات بورس کالا و مواد خام ترکمنستان

به گزارش رسانه‌های ترکمنستان، ارزش مجموع معاملات بورس کالا و مواد خام این کشور در هفته نخست اردیبهشت 1401 به بیش از 56 میلیون و 447 هزار دلار رسید. تاجرانی از امارات متحده عربی، ترکیه، افغانستان، قزاقستان و تاجیکستان گاز مایع، روغن پایه، بنزین و پارافین تصفیه‌شده تولید پالایشگاه نفت ترکمن‌باشی و معامله‌گرانی از امارات و افغانستان گاز مایع تولیدی شرکت‌های ترکمن‌گاز و ترکمن‌شیمی را خریداری کردند.

افزون بر آن، تجاری از ترکیه و جمهوری آذربایجان و قرقیزستان نخ پنبه خریداری کردند. گفتنی است تجار اماراتی و افغانستانی و پاکستانی نیز نخ پنبه، فرش دستباف و عصاره ریشه شیرین‌بیان را به ارزش بیش از 16 میلیون و 42 هزار منات خریداری کردند. همچنین کارآفرینان داخلی پلی‌اتیلن و فرش دستباف را برای بازار داخلی به ارزش بیش از 13 میلیون و 989 هزار منات خریداری کردند. در این هفته 89 معامله در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان به ثبت رسید.

نرخ رشد اقتصادی ترکمنستان در سال 2021

رئیس کمیته دولتی آمار در گزارشی که رسانه‌های ترکمنستان منتشر کرده‌اند از دستیابی وزارت‌خانه‌ها و ادارات دولتی این کشور به اهداف مد نظر در سال 2021 خبر داد. به گفته وی، در پایان سال 2021 تولید برق 11.6٪ و صادرات آن 36.4٪ و تولید بنزین 0.5٪، روغن‌های روان‌کننده 7.85٪، سیمان 4.5٪، نخ پنبه 24.8٪ و پارچه پنبه‌ای 6.4٪ افزایش یافته است.

این روند مثبت در بخش کشاورزی نیز مشاهده می‌شود. در سال 2021 در مقایسه با سال 2020 حجم تولید سبزیجات 5٪، انواع میوه 2.6٪، سیب‌زمینی 9.2٪ و گوشت و شیر 0.9٪ افزایش نشان می‌دهد. در پایان سال 2021 تولید انواع نان 6.3٪، انواع شیرینی 7.3٪ و انواع ماکارونی 4.1٪ افزایش داشته است.

در طول دوره گزارش، تولید ماهی فرآوری‌شده و کنسروشده و محصولات ماهی 2.1٪ و غذاهای دریایی 9.8٪ رشد داشته است. همچنین تولید لوله‌های پلاستیکی و فایبرگلاس 33.2٪ افزایش یافته است. در سال 2021، 83 میلیون و 773 هزار مترمکعب گاز طبیعی استخراج شد که صادرات آن نسبت به سال 2020، 34.8٪ افزایش یافته است.

صادرات حدود 600 تن نخ پلی‌پروپیلن از ترکمنستان

به گزارش سرویس مطبوعاتی اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان، یک شرکت خصوصی در این کشور توانسته در مدتی کوتاه وارد بازار بین‌المللی شود و محصولات خود را به ترکیه و روسیه و ازبکستان صادر نماید. این شرکت تا به امروز حدود 600 تن نخ پلی‌پروپیلن صادر کرده است.

شرکت مذکور مواد اولیه مورد نیاز خود را از بنگاه‌های داخلی تأمین می‌کند. این شرکت که در ناحیه آق‌بوغدای ولایت آخال قرار دارد در سال 2020 تأسیس شده و محصولات آن کاملاً مطابق با استانداردهای جهانی است.

از نخ پلی‌پروپیلن در بافت فرش و قالی استفاده می‌شود. فرش بافته‌شده از نخ پلی‌پروپیلن بادوام و مستحکم و سازگار با محیط زیست است و شکل و رنگ خود را برای مدت طولانی حفظ می‌کند.

استخراج 83.7 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال 2021

به گفته شاخیم عبدالرحمانوف، معاون رئیس هیئت وزیران جمهوری ترکمنستان در امور نفت و گاز، در سال 2021 بالاترین میزان تولید و استخراج گاز طبیعی پس از استقلال این کشور به میزان 83 میلیارد و 772.9 میلیون متر مکعب انجام گرفته است. وی افزود که صادرات گاز طبیعی ترکمنستان در سال 2021 به 45.9 میلیارد متر مکعب رسیده است.

بر اساس سیاست‌های اعلامی دولت ترکمنستان، یکی از مسیرهای اصلی توسعه اقتصادی این کشور توسعه صنعت نفت و گاز و نوسازی آن، تنوع‌بخشی به ظرفیت‌های صادراتی و همچنین ایجاد شبکه خطوط لوله برای عرضه منابع انرژی است. دولت ترکمنستان همچنین بر لزوم ادامه نوسازی زیرساخت‌های سوخت و انرژی و جذب سرمایه خارجی، از جمله برای اجرای پروژه‌های مربوط به اکتشاف و استخراج و توسعه میادین جدید و پالایش مواد اولیه هیدروکربنی تأکید نموده است.

به‌کارگیری سیستم دیجیتالی در صنعت نفت و گاز و تضمین امنیت انرژی از راه افزایش حجم صادرات و جهت‌گیری‌های جدید صادرات گاز، استمرار تلاش‌ها برای ساخت پروژه خط لوله گاز ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند (تاپی)، پیگیری ساخت پالایشگاه‌های جدید گاز و افزایش تولید و صادرات گاز مایع از سیاست‌های دولت ترکمنستان است.

بالا