اخبار اقتصادی ترکمنستان در هفته اول تیر 98

 

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در هفته اول تیر ماه 1398 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل اعلام می‌گردد :

ثبت 87 مورد معامله در هفته گذشته در بازار بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان

در هفته گذشته، در بازار بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان 87 مورد معامله به ثبت رسیده است. به ارز خارجی، تجاری آمریکا، انگلیس، آلمان، سوئیس، امارات متحده عربی، ترکیه، سنگاپور، هنگ کنگ، افغانستان، قزاقستان و دیگر کشورها بنزین، پلی پروپیلن، کک نفتی، نفت با سولفور، گاز مایع، هواپیما نفت سفید تولید شده در مجتمع پالایشگاه ترکمن باشی را  خریداری کردند.

نفت خام سنگین تولیدی پالایشگاه سیدی نیز توسط تجاری از سوئیس و سایر کشورها خریداری شد. تجاری از روسیه، افغانستان، قزاقستان و دیگر کشورها پلی اتیلن با چگالی بالا، تولیدی کارخانه پلیمر کیانلی و اوره تولیدی کنسرن دولتی ترکمن شیمی را خریداری کردند. علاوه بر این نخ پنبه و پنبه خرد شده توسط تجاری از فدراسیون روسیه، امارات متحده عربی، ترکیه، سنگاپور، آذربایجان، قرقیزستان خریداری شد. ارزش کل معاملات به مبلغ معادل 150 میلیون و 284 هزار دلار بوده است.

به پول محلی، تجاری از روسیه، امارات متحده عربی، انگلیس، ترکیه، پاکستان، هند و قرقیزستان پارچه‌های پنبه، نخ پنبه و محصولات پشم گوسفند ساراجی را خریداری کردند. مجموع معاملات به مبلغ 12 میلیون و 541 هزار منات بوده است..

شروع احداث بزرگراه عشق آباد – ترکمن آباد

کار احداث فاز اول اتوبان عشق آباد – ترکمن آباد، با حضور 4 شرکت پیمانکار خصوصی عضو اتحادیه صنعتگران و بازرگانان ترکمنستان شامل شرکتهای آلتین نشل، هسیم مرکی، اوگوز یول و نیسی یولاری شروع شده است. این مسیر از 24 کیلومتری بزرگراه عشق آباد – داش آغوز آغاز شده است.

قسمت اول بزرگراه بین عشق آباد – تجن به طول  220 کیلومتر تا سال 2020، قسمت دوم، تجن – مرو به طول 160 کیلومتر تا سال 2022 و قسمت سوم از مرو به ترکمن آباد به طول 220 کیلومتر تا پایان سال 2023 تکمیل خواهد شد. در این بزرگراه پایانه‌های پرداخت عوارض، پارکینگ، مناطق خدمات خودرو مجهز به نقاط فنی، ایستگاه‌های بنزین و مناطق استراحت، از جمله هتل ها، مغازه‌ها، امکانات پذیرایی عمومی، داروخانه و ... احداث خواهد شد. همچنین ایستگاه‌های ویژه تلفن همراه با مرکز کنترل تماس های اضطراری و کمک در بزرگراه نصب می‌گردد.

شرکت مهندسین مشاور ZT GmbH اتریش در ساخت این بزرگراه به عنوان شرکت مشاوره با تکنولوژی بالا خدمات مشاوره ای و تخصصی ارائه می دهد.

 خریداری چهار فروند هواپیمای بویینگ 777-200LR توسط خطوط هوایی ترکمنستان

وب سایت شرکت بوئینگ آمریکا تولید کننده هواپیماهای مسافربری اعلام کرد، شرکت هواپیمائی ترکمنستان جهت گسترش عملیات طولانی مدت چهار هواپیمای 777-200LR (بلند پرواز) به ناوگان خود اضافه خواهد کرد. هواپیمای Boeing 777-200LR در حال حاضر بزرگترین هواپیمای مسافربری در جهان است که قادر است فاصله دو شهر را در جهان بدون توقف طی نماید و طول پرواز یکسره آن حداکثر 15843 کیلومتر است. همچنین قادر است تا 317 مسافر در پیکربندی دو طبقه و محموله بیشتر از سایر هواپیماهای حمل نماید  . معاون فروش تجاری و بازاریابی شرکت بوئینگ گفت: "خطوط هوایی ترکمنستان و بوئینگ از سال 1992 همکاری داشته اند وی افزود تاکنون شرکت هواپیمائی ترکمنستان 32 فروند انواع هواپیما از بوئینگ خریداری کرده است. هواپیماهای فعلی ترکمنستان از نوع مدل های 737، 757 و 777 است. شرکت هواپیمائی ترکمنستان روزانه حدود 3 هزار مسافر در این کشور و حدود دو میلیون مسافر سالانه در مسیرهای بین المللی و داخلی خود جابجا میکند. ارزش نهائی این معامله 346.9 میلیون دلار  است که پس از نهایی شدن آن با درج در وب سایت سفارشات و تحویل بوئینگ منعکس خواهد شد  تا بر اساس قرارداد تحویل این کشور گردد.

نشست گروه کارشناس ارشد جهت احداث راه دریایی و راه آهن بین دریای سیاه و خزر در رومانی

نشست چهار جانبه گروه کاری کارشناسی ارشد جهت احداث راه دریایی و راه آهن بین دریای خزر و دریای سیاه در بوخارست پایتخت رومانی با حضور نمایندگان کشورهای آذربایجان، گرجستان، رومانی و ترکمنستان جهت  بحث و بررسی در مورد مسائل مربوط به راه اندازی این مسیر برگزار شد.

در این نشست وزیر امورخارجه رومانی، معاون وزرای امور خارجه ترکمنستان و گرجستان و رییس اداره کنترل تجارت گمرک آذربایجان، کارشناسان وزارت امورخارجه، حمل و نقل، امور داخلی، تجارت، گمرک، مرز و خدمات مهاجرت چهار کشور و مدیران بنادر ترکمن باشی، کنستانته، باکو، باتومی و کارشناسان مراکز حمل و نقل و تدارکات و جوامع تجاری این کشورها حضور داشتند.

سخنرانان با اشاره به نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه آذربایجان، گرجستان، رومانی و ترکمنستان در تاریخ 4 مارس 2019 در بخارست و اشاره به بیانیه آن که به تصویب چهار کشور رسیده است، این سند را مهم ارزیابی کرده و گفتند که این سند منعکس کننده تعهد سیاسی چهار کشور در اجرای ابتکار عمل ایجاد مسیر بین المللی بین دریای خزر و دریای سیاه است.

در این نشست شرکت کنندگان همچنین درباره نقش این مسیر حمل و نقلی در اتصال کشورهای اروپایی و آسیائی و اهمیت آن در این زمینه به بحث و گفتگو  پرداختند. لازم به ذکر است که در ماه ژوئن 2019، استراتژی جدید اتحادیه اروپا برای آسیای مرکزی و در اکتبر 2018 استراتژی اتحادیه اروپا برای همکاری بین اروپا و آسیا مورد تایید قرار گرفت.

در ادامه شرکت کنندگان اطلاعاتی در مورد زیرساخت های حمل و نقل موجود و آماده برای بهره برداری در این مسیر و امکانات گسترش آن تبادل نظر کردند. همچنین مسائل مربوط به امکان توسعه و اجرای قوانین و مقررات در سطح ملی مدنظر قرار گرفت و تاکید شد که این امر به ایجاد شرایط مطلوب برای راه اندازی این مسیر و تقویت همکاری اقتصادی در جهت شرق و غرب کمک خواهد کرد. در پایان مذاکرات شرکت کنندگان نتایج حاصل از جلسه چهار جانبه گروه کاری جهت راه اندازی این مسیر دریایی – زمینی بین دریای خزر و دریای سیاه را مورد تایید قرار دادند. در این سفر، هیئت ترکمنی ضمن بازدید از قابلیتها، امکانات و زیرساختهای کنستانتا با رئیس این بندر دیدار و گفتگو کردند.

مذاکرات ترکمنستان و سنگاپور در خصوص توسعه روابط اقتصادی

گفتگوهای مقامات ترکمنستان سنگاپور در سنگاپور برگزار شد. در این دیدار طرفین در مورد امکان برگزاری دیدارهای مقامات رده بالای و برگزاری همایش تجاری بین محافل تجاری دو کشور مذاکره نمودند

شرکت "Yugneftegaz"  در سنگاپور در بازار نفت و گاز ترکمنستان فعالیت می‌کند. شرکت بین المللی Olam سنگاپور نیز یکی از شرکتهای مهم در زمینه خرید پنبه ترکمنستان در سال های اخیر بوده است. همچنین سنگاپور نسبت به برگزاری آموزش خدمات برای کارکنان ترکمنستان در زمینه حمل و نقل هوایی و دریایی اعلام آمادگی نمود.

تلاش بنادر سبز آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در کنار دریای خزر برای توسعه روابط

سازمان هماهنگ کننده فعالیت های اقتصادی و محیطی سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) همراه با مدیر بندر باکو، پروژه "ارتقاء بنادر سبز و قابلیت اتصال" در منطقه دریای خزر را آغاز نمود.

هدف از اجرای این پروژه حمایت از آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در تقویت بنادر و ارتباطات سبز در منطقه دریای خزر است. مطالعات امکان سنجی، کارگاه‌های تخصصی و سفر هیئت های بررسی کننده وضعیت این بنادر سبز بین المللی سبب خواهد شد تا به بهترین نحو از روانسازی در تجارت، دیجیتالیزاسیون جهت تسهیل تجارت و حمل و نقل برای ترویج توسعه پایدار استفاده شود. این پروژه با همکاری بانک اروپایی بازسازی و توسعه، UNECE و شرکتهای بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

در جریان برگزاری یک کارگاه آموزشی دیجیتالیزه کردن بندر باکو، شرکت کنندگان درباره طرحهایی برای ایجاد یک مبنای دیجیتالی جهت تسهیل تبادل اطلاعات بین بنادر دریای خزر در آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان بحث و گفتگو کردند. در این کارگاه شرکت کنندگان همچنین در خصوص تسهیل تجارت بحث و تبادل نظر کردند که چگونه زمان کاهش گذر از بنادر مرزی و همکاری بین مقامات بهبود می یابند.

مدیر کل بندر باکو، گفت:"بندر جدید باکو بطور کامل با استانداردهای مدرن مجهز شده است و
همکاری بین بندر باکو و سازمان امنیت و همکاری اروپا و دیگر بنادر منطقه خزر که امروز شروع می‌شود، گامی مهم در مدیریت حفاظت بیشتر محیط زیست و تسریع در مبادلات کارآمد و سریع در منطقه خزر است."

هماهنگ کننده فعالیت های اقتصادی و محیطی سازمان امنیت و همکاری اروپا، گفت که از طریق این پروژه، سازمان امنیت و همکاری اروپا در زمینه تقویت پایداری، اتصال، امنیت و رشد اقتصادی در منطقه دریای خزر کمک خواهد کرد.

وزیر امورخارجه آذربایجان و رئیس امنیت منطقه ای این پروژه نیزگفت "این پروژه که توسط سازمان امنیت و همکاری اروپا اجرا می‌گردد، به عنوان یک مثال مشخص از ارتباط و ارزش آن برای افزایش امنیت ثبات و رفاه منطقه است و به تسهیل تجارت و حمل و نقل بین سه بندر مهم منطقه به سایر کشورهای آسیای مرکزی کمک خواهد کرد. "

دانیل کرووز، افسر ارشد برنامه امنیتی سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در امنیت انرژی، نیز گفت که اقتصادهای منطقه احتمالا طی دهه‌های آتی رشد اقتصادی قابل ملاحظه را تجربه خواهند کرد که ناشی از رشد در آسیا و اصلاحات سیاسی و اقتصادی است. وی گفت :"روابط متقابل رو به رشد و روابط اقتصادی قوی تر در منطقه فرصتی برای افزایش همکاری در امنیت بین المللی و منطقه ای و نیاز به یک رویکرد جامع از انرژی، جنبه‌های دیجیتالی و زیرساخت های حمل و نقل برای سازگاری با تجارت سریع بین آسیا و اروپا را فراهم می‌کند." او در پایان گفت که فعالیتهای سازمان امنیت و همکاری اروپا در این زمینه با دستورالعمل 2030 توسعه پایدار مطابقت دارد و به اهداف توسعه پایدار کمک می‌کند.

لازم به ذکر است برنامه‌های " SDG 7 " مربوط به انرژی مقرون به صرفه و پاک، " SDG 9، "مربوط به صنعت، نوآوری و زیرساختها" و SDG 17،  مربوط به "مشارکت جهانی" در اجرای برنامه 2030 است. این پروژه از طرف کشورهای آذربایجان، آلمان، ایتالیا و ایسلند حمایت مالی می‌شود.

کره جنوبی در تلاش برای دو برابر شدن تجارت با کشورهای آسیای مرکزی

وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی گزارش داد که این کشور به دنبال افزایش تجارت با کشورهای آسیای مرکزی و تلاش برای تنوع بخشیدن به صادرات آن و احیای رشد اقتصادی در حال افزایش کشورش است. این بیانیه در نتیجه دیدار منطقه ای ماه گذشته رییس جمهور کره جنوبی به ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان بود که در آن روابط اقتصادی گسترده با کشورهای آسیای مرکزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  به ویژه توافقات در عشق آباد برای همکاری با شرکت هیوندای در زمینه حمل و نقل خودرو، با LG در صنعت نفت و گاز و با موسسه تکنولوژی صنعتی کره در صنعت نساجی و غیره، توافق حاصل شد. کره جنوبی قصد دارد، تجارت خود را با سه کشور افزایش دهد و آن را از 3/4 میلیارد دلار آمریکا در سال 2018 به 10 میلیارد دلار در سال 2023 افزایش دهد. وزیر صنعت کره جنوبی گفت: "سه کشور به شدت متعهد به همکاری با کره جنوبی هستند و اقتصادهای آنها به سرعت در حال رشد هستند و دولت کره جنوبی "سیاست جدید شمال" را آغاز می‌کند که هدف آن تقویت روابط اقتصادی و دیپلماتیک با کشورهای آسیای مرکزی و جنوب شرقی است." براساس برنامه این وزارت به منظور سرعت بخشیدن به همکاری با کشورهای آسیای مرکزی، سئول در نیمه دوم سال 2019 دستورالعملی جهت همکاری اقتصادی  هرچه بیشتر با ترکمنستان را در دستورکار خود قرار داده است..   یکی از بزرگترین پروژه‌هایی که در ترکمنستان با مشارکت تجارت کره جنوبی به پایان رسید، کارخانه پلیمر در کیانلی است. کنسرن دولتی ترکمن گاز  همراه با شرکتهای مهندسی LG International و Hyundai Engineering کره جنوبی و شرکت ژاپنی TOYO، این مجتمع شیمیایی گاز در ساحل دریای خزر در منطقه کیانلی استان بالکان را با هزینه 4/3 میلیارد دلار احداث نموده است   بنا به گزارش کمیتۀ آمار دولتی ترکمنستان، در ماه ژانویه تا آوریل 2019، میزان واردات از کره جنوبی به مبلغ 4/6 میلیون دلار رسید که 64 درصد کمتر از دوره مشابه سال 2018 است. همچنین در ماه گذشته، رییس جمهور کره جنوبی، سیاست اقتصادی کشورش را تغییر داده است. هم اکنون ، اقتصاد این کشور، که چهارمین اقتصادی بزرگ آسیا است، در سال جاری به شدت رو به کاهش است.

دیدار رسمی هیئت افغانی از ترکمنستان

هیئتی از افغانستان به ریاست حمدالله محبی، مشاور امنیت ملی این کشور جهت دیداری کاری به ترکمنستان سفر کرد و با مقامات ترکمنی در خصوص توسعه روابط دوجانبه گفتگو نمود. در طی نشست این هیئت در ترکمنستان، در خصوص تقویت و توسعه روابط برادرانه و دوستانه دو کشور با طرف ترکمنی مذاکره نمود.

اعضای هیئت افغانی از رئیس جمهور ترکمنستان به خاطر اجرای طرح های بین المللی جهت ایجاد ثبات در کشورهای همسایه به شیوه صلح آمیز و همچنین تلاش های سازنده این کشور برای ثبات اجتماعی و اقتصادی، در افغانستان قدردانی کرد.

در جریان این نشست، دو طرف در مورد مسائل مهم دوجانبه از جمله اجرای طرح خط لوله گاز ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند، خطوط برق و ارتباطات فیبر نوری در مسیر این خط لوله بحث و تبادل نظر کردند. طرف ترکمنی تاکید کرد که تقویت و توسعه روابط دوستانه، برادرانه همه جانبه با افغانستان از جهات اصلی سیاست خارجی ترکمنستان است.

ترکمنستان که دارای مرزهای طولانی با افغانستان است و بارها پیشنهاد کرده است که در حمایت از این کشور با هماهنگی سازمان ملل متحد در عشق آباد به منظور بازگرداندن صلح در کشور همسایه، سمینارهای بین المللی برگزار گردد. همچنین در حمایت از کمک های مالی بین المللی بلندمدت و هدفمند به افغانستان، مشارکت داشته و در اجرای پروژه‌های زیربنایی بزرگ در بخش های انرژی و حمل و نقل فعال می‌باشد.

نمونه‌هایی از جمله این طرح ها میتوان از احداث خطوط انتقال برق و ارتباطات فیبر نوری در امتداد مسیر ترکمنستان- افغانستان- پاکستان (TAP)، پروژه تاپی و ساخت راه آهن ترکمنستان به افغانستان نام برد.

منابع:

www.turkmenistan.gov.tm

www.turkmenistan.ru

www.mfa.gov.tm

www.trend.az

www.Tdh.gov.tm

www.orient.tm

 

 

بالا