اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان ( 15 - 9 شهریور 1398 ):

مهمترین اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در فاصله زمانی 15 - 9 شهریور ماه 1398 که در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح زیر بوده است :

 

انتصاب وزیر جدید تجارت و روابط اقتصادی خارجی ترکمنستان

رئیس جمهور ترکمنستان طی حکمی اورازمراد قربان نازاروف را به عنوان وزیر جدید تجارت و روابط اقتصادی خارجی ترکمنستان منصوب کرد. وزیر سابق این وزارتخانه با حکم رئیس جمهور به دلیل قصور در انجام وظایف محوله از سمت خود برکنار شد. این وزارتخانه سیاست های کشور را در زمینه تجارت و روابط اقتصادی خارجی و همچنین حمایت از مصرف کنندگان را به عهده دارد.

علاوه بر این فعالیت این وزارتخانه، تامین بازار داخلی کشور با انواع کالاها ، بهبود و سازماندهی تجارت کشور، ارائه کمک های مالی و فنی به اقتصاد ملی و اطمینان از حفظ منافع کشور در بازارهای خارجی مطابق با معاهدات بین المللی می‌باشد. در این راستا این وزارتخانه در ساختار خود بیش از 200 شرکت تجاری ، تولیدی ، توزیعی و خدماتی را تحت پوشش خود دارد.

توسعه خصوصی سازی بخش شیلات در منطقه شمالی ترکمنستان

روزنامه بیطرف ترکمنستان نوشت صنعت ماهیگیری ترکمنستان در حال نوسازی و ایجاد زیرساخت های مدرن است. شرکتهای جدید احداث می‌شود و مراکز موجود پرورش ماهی در حال نوسازی هستند. توسعه آبزی پروری از جمله پرورش حیوانات آبزی یعنی ماهی، صدف، سخت پوستان، جلبک در شرایط کنترل شده برای افزایش بهره وری آبزیان در مناطق مختلف کشور یکی از اصلی ترین فعالیت های کمیته دولتی شیلات این کشور است.

اقدامات ترکمنستان برای افزایش بهره وری در مجتمع های انرژی

به نقل از رسانه‌های ترکمن، رئیس جمهور ترکمنستان در یک نشست کاری با حضور مدیران مجتمع نفت و گاز که در عشق آباد برگزار شد، اعلام کرد، همه بخش های مجموعه سوخت داخلی و انرژی ترکمنستان که در آن سرمایه گذاری‌های کلان صورت گرفته، باید بهره وری خود را افزایش دهند.

رئیس جمهور ترکمنستان با تأکید بر اهمیت ایجاد مسیرهای صادراتی در چند مسیر برای منابع انرژی ترکمنستان به بازارهای هدف ، افزایش سرعت پروژه خط لوله گاز ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند موسوم به TAPI را خواستار شد و خاطر نشان کرد که باید اقدامات لازم  در این مسیر به صورت یکپارچه انجام شود.

رئیس دولت خاطرنشان کرد: همه بخش های مجموعه سوخت و انرژی با استفاده از فرصت های ایجاد شده باید بهره وری خود را افزایش دهند. رئیس جمهور خطاب به معاون نخست وزیر در امور سوخت انرژی و مدیرعامل مجتمع پالایشگاهی ترکمنباشی، بر لزوم رویکرد علمی‌به موضوعات افزایش حجم محصولات پالایش نفت، استفاده از فن آوری‌های دیجیتال در نفت و مجتمع گاز و افزایش فرصت های صادراتی آن ، با ارائه چندین دستورالعمل در این زمینه تاکید کرد.

تایید و امضاء خرید 2 هزار دستگاه کامیون ماشین آلات ویژه از کارخانه کاماز توسط رئیس جمهور

رئیس جمهور ترکمنستان در جریان نشست کابینه وزرا مورخ، مصوبه خرید قریب به 2000 دستگاه کامیون و ماشین آلات ویژه از کارخانه کاماز  روسیه را امضاء کرد. قرارداد مربوط به خرید این تعداد کامیون‌ها و ماشین آلات در جریان اولین همایش اقتصادی خزر به امضاء رسید. علاوه بر آن چند روز قبل از برگزاری اولین همایش اقتصادی خزر، کشتی مسافربری تولید شده در تاتارستان روسیه تحویل ترکمنستان گردید. این کشتی 126 نفره تحت نام « رواج » مسافران را در حدفاصل شهر ترکمنباشی و جزیره قزلسو جابجا خواهد نمود.

میزان کشت محصولات زراعی در ترکمنستان

حوزه کشاورزی از حوزه‌های مهم اقتصاد ترکمنستان است و مزارع قابل کشت فعلی این کشور در حال حاضر به شرح زیر می‌باشد:

مزارع زیر کشت اراضی در مجموع 690،000 هکتار است که از  اراضی مقدار یک میلیون و 400 هزار تن گندم  از جمله 400 هزار تن در استان آخال، 345 هزار تن در استان مرو ، 265 هزار تن در استان داش آغوز و 80 هزار تن در استان بالکان تولید می‌شود.

کشاورزان ترکمن با برخورداری از امکانات و تجهیزات زراعی و با کشت مزارع کشاورزی برای در زمینه بالابردن بازدهی زمینهای کشاورزی تلاش میکنند. وزارت کشاورزی و حفاظت طبیعی برای توسعه کشاورزی از تعداد 2260 تراکتور همچنین 1740 دستگاه بذرپاش و تجهیزات در واحدهای تحت پوشش استفاده می‌کند. 

آماده سازی برگرازی نمایشگاه دستاوردهای اقتصادی ترکمنستان

روزنامه آنلاین وابسته به مجتمع نفت و گاز ترکمنستان نوشت، مقدمات برگزاری نمایشگاه دستاوردهای اقتصادی ترکمنستان به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد استقلال این کشور در جلسه دولت مورد بحث قرار گرفت. بیش از 70 وزارتخانه، سازمان، دپارتمان،  اداره، شرکت و همچنین اعضای اتحادیه صنعتگران و تجار ترکمنستان در این نمایشگاه که از 23 تا 24 سپتامبر در اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان برگزار می‌شود ، شرکت میکنند.

در این نمایشگاه موفقیت های اقتصادی حاصل پس از سالهای استقلال در صنعت و انرژی ، حمل و نقل و ساخت و ساز، کشاورزی و ارتباطات، تجارت و خدمات، مالی و بانکی و غیره به نمایش گذاشته می‌شود.
تولید کنندگان داخلی محصولات جایگزین واردات و صادرات گرا را که در بازارهای بین المللی رقابتی هستند، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار میدهند.

نتایج اصلاحات اقتصادی و اجتماعی در نمایشگاه‌هایی که در مورد علم و آموزش، مراقبت های بهداشتی، ورزشی و گردشگری، فرهنگ، تحولات در مناطق ترکمنستان و عشق آباد نیز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. رئیس جمهور ترکمنستان در این باره خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه باید تحولات اساسی انجام شده در طی 28 سال گذشته و توسعه در همه مناطق ارائه گردد.

تصمیم اتحادیه اروپا برای گسترش همکاری با ترکمنستان

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با هدف گسترش همکاری هرچه بیشتر با ترکمنستان، طی نامه ای به رئیس جمهور این کشور، مواضع این اتحادیه در این خصوص اعلام کرد. وی در نامه خود ابراز امیدواری کرد که همکاری بین اتحادیه اروپا و ترکمنستان هر روز گسترش یابد.

در این نامه اشاره شده است که روابط بین الملل تحت تأثیر بسیاری از چالش های جهانی است که کشورها بیش از هر زمان دیگری در تاریخ مدرن با آن روبرو هستند. وی افزود: در دوران ریاست خود بر این اتحادیه در تلاش است تا مفهوم نگرش مسئولانه به فرایندهای جهانی را تقویت کند.

ترکمنستان مدتهاست در حال بررسی امکان صادرات گاز خود به بازار اروپا است. پروژه خط لوله انتقال گاز ترانس خزر به عنوان بخشی از پروژه کریدور گاز جنوبی که توسط اتحادیه اروپا درحال اجراست، مورد توجه این اتحادیه قرار گرفته است.

علاقمندی شرکت ARETI به اجرای پروژه‌های مشترک در مجتمع سوخت و انرژی ترکمنستان

 گروه بین المللی ARETI که دفتر مرکزی آن در ژنو (سوئیس) مستقر است، با ارسال نامه ای به رئیس جمهور ترکمنستان آمادگی خود را برای اجرای طرحهای سوخت و انرژی در این کشور اعلام کرد.

گروه بین المللی ARETI از سال 2009 براساس توافقنامه مشترک تولید در بازار ترکمنستان فعالیت دارد یک اپراتور آن شامل دو شرکت West Erdekli و Erd Erdli در 21 بلوک تولید انرژی در بخش ترکمنی دریای خزر مشغول فعالیت است. پس از انجام عملیات اکتشاف، میزان ذخایر قابل استخراج این بلوک 800 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و  5.95 میلیون تن هیدروکربن مایع برآورده شده است.

پیش از این، تفاهم نامه ای بین کنسرن دولتی ترکمن نفت و ترکمن نبیت از یک طرف و گروه بین المللی ARETI منعقد شده بود، که بخشی از آن کارهای مقدماتی برای توسعه میدان هیدروکربنی در جزیره اوزینادا ترکمنستان است که در سال 2017 کشف گردید، اجرا خواهد شد. در نتیجه با حفر چاهائی با عمق 6689، 6695  و 7150 متر در این محدوده، متخصصان ترکمن نبیت به جریان سوخت طبیعی دست یافتند.

طبق برآوردهای اولیه ، بهره وری روزانه این چاهها 500 هزار متر مکعب گاز طبیعی و 150 تن میعانات گازی است. وب سایت رسمی ARETI گفت، گروه بین المللی ARETI در سال 1992 تشکیل شده است و زمینه فعالیتش اجرای پروژه‌هایی در زمینه سوخت و انرژی است و در بخش ترکمنی دریای خزر، پروژه‌های فنی - مهندسی و همچنین سرمایه گذاری در بخش اقتصاد ترکمنستان را اجرا می‌کند.

دیدار هیئت تجاری ارمنستان از ترکمنستان

هیئتی از ارمنستان به ریاست معاون وزیر اقتصاد این کشور با وزیر دارایی و اقتصاد ترکمنستان در عشق آباد دیدار کرد. در این دیدار طرفین در مورد مسائل مربوط به گسترش همکاریهای تجاری و اقتصادی بین دو کشور در راستای افزایش مبادلات تجاری و تقویت مشارکت در بخش های مختلف اقتصادی بحث و گفتگو کردند.

طرف ترکمنی تاسیس مراکز تجاری در دو کشور را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت که تاسیس این مراکز در گسترش مبادلات تجاری بین دو کشور می تواند مؤثر واقع شود. هیئت ارمنستان نیز علاقمندی خود را به این پیشنهاد ابراز داشت. همچنین دو طرف در مورد مسائل مربوط به افزایش صادرات نفت و گاز ، منسوجات و محصولات کشاورزی ترکمنستان به ارمنستان و همچنین گسترش صادرات کالاهای مختلف از ارمنستان به ترکمنستان از جمله جواهرات و دیگر محصولات این کشور در چشم انداز آینده تاکید کردند.

در روند این مذاکرات به موضوعات تعامل در زمینه دیجیتالی کردن بخش مالی و بانکی ترکمنستان با توجه به تجربه متخصصان ارمنی نیز مورد تاکید قرار گرفت. طرفین توافق کردند، با ارائه پیشنهادات در طول جلسه، و بررسی آن، در صورت تایید توسط مقامات دو کشور، اسناد پروژه مربوطه را تهیه کنند.

 مذاکرات قرقیزستان  با ترکمنستان جهت واردات برق از این کشور

رسانه‌های قرقیزی گزارش دادند که این کشور برای تأمین برق خود مذاکراتی با ترکمنستان انجام داده است و دو طرف برای انعقاد قرارداد تأمین برق آمادگی دارند اما باید قیمت و مدت زمان تحویل مشخص شود. برنامه ریزی شده تا سالانه یک میلیارد کیلووات ساعت از سال 2020 است برق به قرقیزستان صادر شود

 در حال حاضر، برق ترکمنستان به کشورهای افغانستان و ایران صادر می‌شود. پروژه ای برای ساخت خط برق ولتاژ 500 کیلوولت در مسیر ترکمنستان - افغانستان- پاکستان (TAP) در دست احداث است. بانک توسعه آسیا (ADB) مبلغ500 میلیون دلار برای اجرای این پروژه انرژی برق ترکمنستان اختصاص داده است.

 در همین حال عرضه برق از ترکمنستان به بازارهای کشورهای قفقاز و آسیای میانه در چشم انداز آینده در دست بررسی قرار دارد. بنا به گزارش مقامات وزارت انرژی ترکمنستان، قرار است  حجم کلی برق تولید شده سالانه در ترکمنستان تا سال 2024 به 33 میلیارد کیلووات ساعت افزایش یابد که این رقم تقریباً 30 درصد از رقم های فعلی تولید برق بیشتر است.

 منابع:    

 www.turkmenistan.gov.tm

www.turkmenistan.ru

 www.mfa.gov.tm

www.trend.az

www.Tdh.gov.tm

www.orient.tm

بالا