اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان ( هفته آخر شهریور 1398 )

مهمترین عناوین و اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در هفته آخر شهریور ماه 1398 که در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور انتشار یافته به شرح زیر بوده است :

پیش بینی برداشت یک  میلیون و 50 هزار تن  پنبه در ترکمنستان

برداشت پنبه در استانهای آخال، بالکان، لباب و مرو ترکمنستان از 11 سپتامبر ( 20 شهریور ماه ) در ترکمنستان آغاز شد. با توجه به شرایط خاک و آب و هوایی  در استان داش آغوز، از 18 سپتامبر آغاز می‌شود. در این فصل ، پیش بینی می‌شود که در مجموع یک میلیون و 50 هزار تن انواع پنبه بترتیب در استان آخال  207هزار تن – استان بالکان  5 هزار تن - استان مرو 313 هزار تن - استان داش آغوز 230 هزار تن و استان لباب 295 هزار تن پنبه برداشت شود. مساحت کل زیر کشت پنبه در این کشور حدود 550 هزار هکتار  می‌باشد.

  شرایط لازم و تجهیزات فنی و خدماتی مناسب برای برداشت و نگهداری بصورت شبانه روزی توسط اپراتورها و سایر شرکت کنندگان در برداشت در همه مراکز ایجاد شده است. پنبه برداشت شده به 157 مرکز تحویل و 39 کارخانه نسبت به تولید نخ از پنبه فعال هستند و متخصصان کنسرن دولتی ترکمنستان استاندارد کیفیت پنبه را به طور کامل بررسی می‌کنند.

استفاده از فناوری GE در نیروگاه برق ترکمنستان

روزنامه بیطرف ترکمنستان گزارش داد که این کشور از فناوری جنرال الکتریک ( GE ) در نیروگاه‌های برق خود استفاده می‌کند. این فناوری در نیروگاه‌های استان لباب توسط شرکت آمریکایی جنرال الکتریک  توسعه داده است. این تجهیزات در نیروگاه‌های توربین گازی لباب با ظرفیت2.149 مگاوات در سال در منطقه چارجو و نیروگاه توربین گازی وطن با ظرفیت 254 مگاوات در منطقه دولت لی بکار گرفته شده است. بهره برداری از تجهیزات فوق مدرن و فرآیندهای پیچیده فن آوری به طور کامل با استفاده از فن آوری رایانه توسط توزیع کنندگان کنترل می‌شود.

 بزرگترین پست فرعی تحت عنوان  "کرکی 500" در سال 2015 در استان لباب جنوبی راه اندازی شده است. قبلا نیز یک پست برق 110 کیلوولت از طریق خط برق به طول 7.62کیلومتری به اندخوی افغانستان تحویل داده شده بود. در حال حاضر برق با ولتاژ بالا از نیروگاه مرو به طور دائم تأمین می‌شود. ساخت قدرتمندترین نیروگاه توربین گازی این استان با ظرفیت 432 مگاوات در منطقه چارجو احداث شده است. یک قرارداد نیز بین شرکت دولتی ترکمن انرژی و شرکت سومیتومو ژاپن منعقد شده است و بر اساس این قرارداد، تجهیزات نیروگاهی ژاپنی در اختیار این نیروگاه قرار می‌گیرد.

ترسیم روند اصلی توسعه انرژی ترکمنستان در همایش علمی‌بین المللی انرژی در عشق آباد

همایش علمی‌بین المللی تحت عنوان "مسیرهای اصلی توسعه صنعت انرژی ترکمنستان" در اتاق بازرگانی و صنایع این کشور برگزار شد. در این همایش اولویت سیاستهای انرژی ترکمنستان به عنوان یک زمینه کارآمد در چشم انداز آینده توسعه این صنعت و گسترش همکاری‌ها بیان گردید.

وزارت نیرو و اتاق بازرگانی صنایع ترکمنستان میزبان این همایش بودند و حدود 130 شرکت معتبر حوزه انرژی انرژی جهان، از بخش خصوصی و کارشناسان این بخش از کشورهای حمهوری اسلامی ایران، روسیه، آمریکا ،آلمان ،ایتالیا ،ژاپن، چین ،ترکیه،  بلاروس، اوکراین و چند کشور دیگر در این همایش حضور داشتند.     

حضور شرکتهای معتبر خارجی در این همایش نشاندهنده علاقمندی شرکای خارجی برای مشارکت در اجرای پروژه‌های حوزه انرژی در این کشور می‌باشد. این علاقمندی به دلیل پویایی بالای توسعه حوزه انرژی در این کشور ترکمنستان است. همایش برگزار شده فرصتهای گسترده ای را برای تبادل نظرات با شرکای خارجی، ایجاد همکاریهای مفید و موثر در مورد پیشنهادها چشم انداز آینده است.

روند رو به رشد و توسعه این صنعت با اجرای پروژه‌های عظیم از جمله پروژه احداث نیروگاه‌های توربین گازی در عشق آباد و استانهای آخال ، بالکان، لباب و داش آغوز، احداث دهها پست توزیع برق در چند سال اخیر در مناطق مختلف و بازسازی سیستم انرژی برق جهت تامین برق کشور و صادرات به کشورهای همسایه، نشان از تلاش برای افزایش ظرفیت تولید برق در سالهای آینده جهت افزایش صادرات است.

توجه ویژه به موضوع زیست محیطی جهت حفاظت از محیط زیست، استفاده منطقی از منابع طبیعی، معرفی فناوریهای نوین "سبز" ، تأمین ثروت اکولوژیکی بحث و گفتگو در مورد جهات کلیدی توسعه صنعت انرژی ترکمنستان با مشارکت بین المللی به طور کلی از اولویت های اصلی سیاست دولت در این حوزه می‌باشد.

برگزاری همایش مشترک تجاری بین ترکمنستان و قرقیزستان در بیشکک :

آژانس تجارت قزقیزستان گزارش داد که مبادلات بین این کشور با ترکمنستان طی هفت ماه سال 2019 مبلغ5.6 میلیون دلار بوده است. این مطلب در یک همایش مشترک تجاری بین ترکمنستان و قرقیزستان که با حضور نمایندگان اتحادیه صنعتگران و بازرگانان ترکمنستان(UIET) در بیشکک برگزار شد، اعلام گردید. ترکمنستان میوه و سبزیجات، آرد و فرآورده‌های نان، منسوجات و لوله به قزقیزستان صادر میکند و از آن کشور لامپ، فیلم و نوار پلاستیکی و ماشین آلات برای صنعت نساجی وارد می‌کند. همچنین زمینه‌های همکاری در زمینه گردشگری، حمل و نقل و کشاورزی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بنابه این همین گزارش، در سال 2018، قرقیزستان کالا و خدمات به ارزش 13 میلیون دلار به ترکمنستان صادر کرده است، در حالی که صادرات ترکمنستان در این سال حدود 3 میلیون دلار بوده است. ترکمنستان قصد دارد مرکز تجاری و بازرگانی در بیشکک پایتخت قرقیزستان افتتاح نماید.

اعلام آمادگی جمهوری آذربایجان برای ایفاء نقش خود به عنوان کشور ترانزیتی گاز ترکمنستان

حکمت حاجی اف رئیس دفتر سیاست خارجی ریاست جمهوری آذربایجان در سمیناری که بمناسبت  25 سالگرد امضای قرارداد قرن برگزار شد گفت: آذربایجان می تواند پتانسیل نقش خود را به عنوان یک کشور ترانزیتی گاز ترکمنستان به اروپا ایفاء نماید.

وی گفت  که " در این فرایند، جمهوری آذربایجان می تواند بالقوه یک کشور ترانزیتی باشد. اما این نظر آذربایجان است ولی باید صادرکننده و واردکننده نیز این موضوع را قبول نماید و در صورتیکه تصمیم نهایی و قطعی توسط طرفهای دیگر اتخاذ شود، جمهوری آذربایجان با توجه به برخورداری از پتانسیل لازم جهت انجام اینکار، می تواند نقش خود را به عنوان یک کشور ترانزیتی ایفاء نماید."

 همچنین النور سلطانوف، معاون وزیر انرژی جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: "موضع آذربایجان در مورد این بسیار واضح است. با توجه به تصمیم اروپا جهت اجرای خط لوله انتقال گاز ترانس خزر، پروژه ای که انتقال گاز ترکمنستان به اروپا را از طریق جمهوری آذربایجان ترانزیت می‌کند، فکر می‌کنم موقعیت جمهوری آذربایجان جهت اجرای این پروژه به عنوان کشوری ترانزیتی بسیار مناسب است. وی در ادامه گفت که ما قطعاً در صورت اخذ تصمیم نهائی برای اجرای پروژه مذکور، به عنوان یک کشور ترانزیت کننده در اجرای این پروژه کمک خواهیم کرد."

ترکمنستان به دنبال انتقال گاز خود به بازار اروپا می‌باشد و آمادگی خود را برای تأمین 40 میلیارد متر مکعب گاز در سال به اروپا اعلام کرده است. تحقق این امر مستلزم احداث یک  خط لوله گاز 300 کیلومتری در بستر دریای خزر از سواحل این کشور به سواحل جمهوری آذربایجان در دریای خزر است.

توافق روسیه و ترکمنستان درباره تورهای مسافرتی دریای خزر

بنابه گزارش رسانه‌های روسی، ترکمنستان و روسیه قصد دارند تورهای مسافرتی مشترک را در دریای خزر در سال 2020 آغاز کنند. ایگور بابوشکین ، استاندار منطقه آستاراخان روسیه به خبرگزاری ریانووستی گفت که مسیر اصلی از آستراخان در دریای خزر با ورود به بنادر آکتائو، ترکمنباشی، باکو و ماهاچ قلعه است.

استاندار آستراخان در بیانیه ای گفت: "من موضوع بازدید از منطقه توریستی آوازه و بندر ترکمن باشی را با نمایندگان ترکمنستان بحث و گفتگو کردم." وی گفت: "توافق حاصل شد که یک مجری برگزاری تور از طرف ترکمن‌ها برای انجام این کارتعیین شود. من مطمئن هستم که هم ایران و هم آذربایجان با اشتیاق از این ایده و امکان ارتباطات دریایی بین کشورهای ساحلی دریای خزر پشتیبانی خواهند کرد. "

در ماه مارس گزارش شد که نخستین سفر دریایی به نام "گنجینه‌های شرق" در دریای خزر توسط کشتی روسیه ای پطرکبیر برای سال 2020 برنامه ریزی شده است. انجمن برگزاری تورهای گردشگری روسیه خاطرنشان کرد: طبق برنامه، این کشتی در یک برنامه سفر به مدت 11 روز و 10 شب، از بندر باکو (جمهوری آذربایجان) به بندر انزلی و نوشهر (ایران) و از آنجا به بندر ترکمنباشی (ترکمنستان) و از آنجا به بندر آکتائو (قزاقستان) و در نهایت از بندر آستاراخان و ماخاج قلعه روسیه دیدن می‌کند. هزینه این تورهای مسافرتی در هر روز حدود 227 دلار تخمین زده می‌شود. در کل این کشتی برای 310 مسافر طراحی شده است. گردشگران به رستوران، استخر، سالن غذاخوری و  سایر خدمات دسترسی خواهند داشت.

لازم به ذکر است که صنعت گردشگری در برنامه 7 ساله توسعه ترکمنستان، از جایگاه ویژه ای  برخوردار است. نمونه بازر آن، تاسی منطقه ملی گردشگری آوازه در ساحل دریای خزر که اولین منطقه ویژه اقتصادی این کشور می‌باشد و سرمایه گذاران از امتیازات ویژه مالیاتی و گمرکی برخوردار می‌باشند.

انتشار آمار مهاجرت از ترکمنستان به بلاروس

مطبوعات کشور بلاروس از قول اداره مهاجرت این کشور اعلام کردند که شهروندان ترکمنستان پس از روسیه مقام دوم را در مهاجرت به این کشور کسب کرده اند. براساس این گزارش، بیشترین تعداد مهاجران به بلاروس در سال 2018 از روسیه به تعداد 74040 نفر است که برای اقامت دائم به بلاروس نقل مکان کرده اند.

 شهروندان ترکمنستان در رتبه دوم قرار دارند و در سال 2018  تعداد 4001 نفر از این کشور به بلاروس نقل مکان کردند. بخش عمده آنها دانشجویان ترکمنی هستند که بزرگترین گروه از دانشجویان خارجی را در این کشور تشکیل می دهند. بر اساس آمار ارائه شده، در سال 2018 تعداد 7700 شهروند ترکمنستان در دانشگاه‌های بلاروس مشغول به تحصیل بوده اند. همچنین در سال 2018 تعداد 1111 نفر از شهروندان بلاروس به ترکمنستان مهاجرت کرده اند که اگثریت آنها، فارغ التحصیلان دانشگاه‌های بلاروس هستند.

 لازم به ذکر است که مبادلات تجاری بین ترکمنستان و بلاروس در سال 2017 بالغ بر 65 میلیون دلار و در سال 2018 به 32.2 میلیون دلار رسیده است. صادرات بلاروس به ترکمنستان شامل کامیون ، وسایل نقلیه ویژه هدف، وسائل و تجهزات کشاورزی از جمله تراکتور ، تجهیزات ساختمانی، داروها ، محصولات چوبی و محصولات کشاورزی می‌باشد. دو کشور در زمینه همکاری اقتصادی و توسعه تجارت، در سال 2014 توافق نامه ای را امضا کرده اند.

تلاش ترکمنستان برای پیوستن به پروژه انتقال گاز TAP  

به گزارش ترند به نقل از کنسرسیوم AG ، پروژه خط لوله ترانس آدریاتیک (TAP) ، که جهت انتقال گاز آذربایجان به اروپا در دست اجرا است، در پایان ماه اگوست سال 2019 از 89.3 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است. این پروژه در حال حاضر به سرعت در دست احداث است و هر روز صدها متر آن تکمیل می‌شود و تکمیل آن مطابق با برنامه‌های ریزیهای انجام شده مراحل ساخت، به پیش می رود.

 هزینه اجرای این پروژه 5.4 میلیارد یورو است و یکی از مهمترین پروژه‌های انرژی برای اتحادیه اروپا (EU) است. این پروژه انتقال گاز از فاز 2 شاه دنیز  جمهوری آذربایجان به کشورهای اتحادیه اروپا را پیش بینی می‌کند.  TAP با اتصال خط لوله ترانس آناتولی (TANAP) در مرزهای یونان و ترکیه، از یونان شمالی، آلبانی و دریای آدریاتیک به سوی ساحل جنوب ایتالیا برای اتصال به شبکه گاز طبیعی ایتالیا عبور خواهد کرد.

 این پروژه که مراحل ساخت آن است از سال 2016 آغاز شده است، پس از تکمیل یک مسیر حمل و نقل مستقیم و مقرون به صرفه را برای اتصال به کریدور حیاتی گاز جنوبی است و می تواند به صورت زنجیره وار با یک خط  3500 کیلومتری از دریای خزر به اروپا گاز صادر نماید. ترکمنستان نیز قصد دارد که با احداث خط لوله انتقال گاز ترانس خزر به این پروژه بپیوندد.

 سهامداران پروژه TAP عبارتند از شرکت  BP بیست درصد، شرکتSOCAR  جمهوری آذربایجان 20 درصد، شرکت Snam S.p.A   بیست درصد ، شرکتFluxys   نوزده درصد،  شرکت Enagás   شانزده درصد و شرکتAxpo   پنج درصد ؛

دیدار سفیر قزاقستان با رئیس جمهور ترکمنستان

قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان، آقای ارکه بولان ساپی یف سفیر فوق العاده و تام الاختیار جدید قزاقستان در ترکمنستان را به حضور پذیرفت. در جریان این دیدار آقای ساپی یف استوارنامه خود را تسلیم رئیس جمهور نمود و در ادامه دو طرف درباره موارد ذیل به بحث و تبادل نظر پرداختند:

- تأکید بر اهمیت راه آهن قزاقستان- ترکمنستان- ایران  بعنوان بخش مهمی از کریدور حمل و نقل بین المللی «شمال- جنوب» ؛

- توسعه روابط اقتصادی و تجاری، حمل و نقل و ارتباطات، انرژی ؛.

- تبادل نظر درباره مسائل محیط زیستی بعنوان یکی از حوزه‌های مهم همکاری بین دو کشور ؛

- تأکید بر اهمیت پذیرش بیانیه نهایی همایش اقتصادی خزر بعنوان یکی از اسناد هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد ؛

- اشاره به همکاری‌های فرهنگی، آموزشی و علمی‌به عنوان یکی از بخش های جدایی ناپذیر روابط دوجانبه ؛

- دو طرف با بیان ایده‌های خود درخصوص گسترش همکاری‌های در زمینه‌های علمی و آموزشی، بهداشت و درمان، فرهنگی، ورزشی و گردشگری، بر اهمیت سازماندهی برنامه‌های مشترک در زمینه اجرای طرح ها و پروژه‌های مشترک در زمینه‌های مختلف تأکید نمودند.

- طرفین درباره مسائل مرتبط با تحکیم روابط میان پارلمانی بعنوان شرط مهم تقویت روابط ترکمنستان و  قزاقستان مذاکره نمودند.

منابع:    

 www.turkmenistan.gov.tm

www.turkmenistan.ru

 www.mfa.gov.tm

www.trend.az

www.Tdh.gov.tm

www.orient.tm

 

بالا