اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان( هفته اول مهر 1398 )

 

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در هفته اول مهر ماه 1398 که در جراید و رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح زیر می‌باشد :

 

همکاری اتحادیه صنعتگران و بازرگانان ترکمنستان (UIET) با ساختار جدید گردشگری

اتحادیه صنعتگران و بازرگانان ترکمنستان (UIET) آمادگی خود را برای استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای این اتحادیه در صنعت گردشگری اعلام کرد. قرار است در مجتمع های تحت پوشش سازمان گردشگری توسط این اتحادیه سرمایه گذاری شده و خصوصی سازی در بخش گردشگری اجرا گردد و شرکتهای تحت پوشش  گردشگری، برای مدیریت هماهنگ فعالیتهایشان، تحت نظارت این اتحادیه قرار گیرند.

 برنامه تنظیم شده توسط اتحادیه صنعتگران و بازرگانان ترکمنستان (UIET) جهت رونق گردشگری شامل ساختار جدید، ارائه پیشنهاداتی برای بهبود صنعت گردشگری در سطح ملی، ساماندهی برگزاری همایش ها و نشست ها در این حوزه ، مطالعه و اجرای بهترین شیوه‌های گردشگری جهانی است.

از دیگر اقدامات اتحادیه در حوزه گردشگری، دیجیتالی نمودن کلیه خدمات به عنوان یکی از اقدامات هدفمند در این راستا به گردشگران است. این امر باعث می‌شود تجارت گردشگری انعطاف پذیرتر ، متناسب با واقعیت های مدرن و قابل رقابت در دنیای دیجیتال باشد.

تشکیل محیط اطلاع رسانی پیشرفته و دیجیتالی که باعث میشود اطلاعات سفر به ترکمنستان به راحتی در دسترس باشد و همچنین باعث بهبود کیفیت خدمات و جذابیت بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی می‌شود. در عین حال، دیجیتالی شدن این حوزه، امکان استفاده از امکان تفریحی و گردشگری را بهینه کرده و روند کار را آسان تر می‌کند. این امر باعث می‌شود تا حوزه گردشگری کشور در بازارهای خارجی بتواند رقابت نماید. همچنین قرار است که شرکتهای گردشگری جدید تاسیس شده با شرکتها و نمایندگیهای گردشگری خارجی ارتباط برقرار نمایند.

رویکرد بخش خصوصی ترکمنستان برای حل مسئله استفاده منطقی از مصرف آب

ساخت استخرهای آبی که برای انبار کردن ذخیره آب آبیاری و امکان استفاده از فن آوری‌های نوین آبیاری از برنامه‌های این کشور برای حل مشکل کم آبی توسط اتحادیه صنعتگران و بازرگانان ترکمنستان توسط شرکتهای بخش خصوصی در حوزه مدیریت آب اجرا خواهد.

با دستورکار برای افزایش تولید محصولات کشاورزی، اعضای اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ، متخصصان واحد خصوصی تصمیم دارند نسبت به ساخت دریاچه‌های مصنوعی با ظرفیت 500000 متر مکعب اقدام نمایند.

بسته به نحوه آبیاری محصولات زراعی، ساخت مخازن ذخیره آب با ظرفیتهای مختلف آنها با استفاده از فن آوری‌های نوین صرفه جویی که باعث کاهش هدر رفتن آب در هنگام مصرف می‌شود. همچنین از ماده مخصوص برای عایق کاری مخازن نیز استفاده می‌شود. استخرها را می توان با آب باران ، آب چاه‌ها و سیستم آبیاری پر کرد و با ضمانت بیش از 15 سال قادر به سرویس دهی به آنها بود.

برنامه ترکمنستان برای توسعه تاسیسات شیمیایی - گازی صادرات محور 

رئیس جمهور بردی ترکمنستان در اجلاس سالانه شورای مردم خلق مصلحتی اظهار داشت: ترکمنستان در نظر دارد ظرفیت صنایع شیمیایی- گازی خود را افزایش داده و تاسیسات جدیدی را در استانهای لباب، مرو ، داش آغوز و بالکان احداث نماید. رئیس دولت خاطرنشان کرد: سال گذشته کارخانه دیگری برای تولید محصولات پلی پروپیلن در مجتمع پالایشگاههای ترکمن باشی به بهره برداری رسید ، مجتمع های بزرگ گاز و شیمیایی در قره بوغاز  و کیانلی افتتاح شد و امسال نیز اولین کارخانه جهان برای تولید بنزین از گاز طبیعی در استان آخال افتتاح و مور بهره برداری قرارگرفت.

 همچنین تاسیسات و کارخانجات مهم دیگری در حوزه انرژی، صنعت و امور اجتماعی در کشور ساخته می‌شوند. صنایع جدید بر متنوع سازی صادرات متمرکز شده اند و رشد این تاسیسات از ابتدای ساجاری تاکنون  4.8 درصد بوده است. پیش بینی می‌شود برای 9 ماهه ابتدای سال 2019، کل گردش مبادلات تجارت خارجی 11 میلیارد دلار آمریکا باشد که نسبت به سال 2018 از  رشد 8.3  درصدی برخوردار بوده است.

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای اقتصادی ترکمنستان با پیام رئیس جمهور این کشور

نمایشگاه دستاوردهای اقتصادی ترکمنستان، به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد استقلال کشور ، با همکاری اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان و وزارتخانه‌ها و ادارات این کشور در محل اتاق بازرگانی و صنایع این کشور با پیام رئیس جمهور ترکمنستان در عشق آباد برگزار گردید. در مراسم افتتاحیه نمایشگاه اعضای هیئت دولت، رئیس مجلس، مدیران وزارتخانه‌ها، ادارات، سازمانها، روسای ماموریت های دیپلماتیک و دفاتر نمایندگی سازمانهای بین المللی در ترکمنستان و سفرای ترکمنستان در خارج از کشور حضور داشتند.

رئیس جمهور ترکمنستان در قسمتی از پیام خود اظهار داشت:" افتتاح نمایشگاه دستاوردهای اقتصادی ترکمنستان ، که به مناسبت 28 امین سالگرد استقلال کشورمان برگزار می‌گردد را تبریک می‌گویم. در دوره نسبتاً کوتاه (از منظر تاریخی)، تحولات بنیادی در کشور صورت گرفته است، کارهای گسترده انجام شده و موفقیتهای بزرگی در کلیه بخشهای اقتصاد ملی ترکمنستان حاصل شده است. "

 امروز، کشور ما به طور گسترده به عنوان یک کشور در حال توسعه و مبتنی بر فناوریها و نوین و مدرن شناخته می‌شود و پروژه‌های کلان در راستای سازندگی با موفقیت اجرا می‌شوند. ابتکار عمل ما توسط جامعه جهانی مورد حمایت گسترده قرار گرفته و اعتبار بین المللی کشورما در حال افزایش است.

 وی در پایان این پیام گفت : "در چهارچوب برنامه ملی تحول در شرایط اجتماعی مردم در روستاها، شهرها، مراکز شهرستانها تا پایان سال 2020، در خصوص بهبود شرایط معیشتی، تامین امکانات مسکن، احداث مؤسسات آموزشی و پزشکی و امکانات زیربنایی اقدامات موثری انجام خواهد شد تا در همه مناطق کشور این پروژه‌ها به بهره برداری برسد. همه اینها به وضوح اثربخشی شعار دولت برای یک سازندگی است."

غرفه‌های این نمایشگاه به دستاوردهای اقتصادی و تجاری، تحولات اساسی در حوزه‌های اقتصادی، پروژه‌های کلان و موفقیت های ترکمنستان در طول سال های استقلال اختصاص یافته بود. در این نمایشگاه تجهیزات پیشرفته، ابزارآلات، مصالح ساختمانی، قابلیت های رایانه ای و ارتباطی ، دستاوردها در زمینه صنایع غذایی ، موفقیت در حل مسائل زیست محیطی، توسعه ورزش و گردشگری، علمی و آموزشی و پتانسیل های فرهنگی کشور ترکمنستان ارائه شده بود.

آعلام آمادگی ترکمنستان و قرقیزستان جهت انجام مبادلات تجاری با پول ملی دو کشور

اتحادیه صنعتگران و بازرگانان ترکمنستان (UIET) ، در ملاقات با تجار قرقیزی، آمادگی این کشور ر برای انجام مبادلات تجاری با ارز ملی اعلام کرد. این در جلسه که در راستای کارگروه مشترک همکاری  بین دو دولت جهت توسعه همکاری‌های تجاری ، اقتصادی ، علمی ، فنی در بیشکک پایتخت قرقیز برگزار گردید، اعلام شد.

    الکساندر داداواف ، اتحادیه صنعتگران و بازرگانان ترکمنستان (UIET) ، به پیشرفت چشمگیر در توسعه روابط تجاری بین دو کشور اشاره کرد و گفت که با توجه به تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی متقابل ، موضوع گشایش یک پرواز مستقیم بین پایتخت های دو کشور مورد توجه قرار گرفته است. در طول برگزاری این همایش، موضوعات مربوط به همکاری در صنعت نساجی ، ساخت و ساز و گردشگری از جمله مباحث مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تاسیس مرکز تجاری ترکمنستان در بیشکک نیز مورد توجه قرار گرفت.

پیش از این ، ترکمنستان و قرقیزستان در مورد ایجاد سرمایه گذاری‌های مشترک با تمرکز بر بازارهای اتحادیه اروپا، اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و چین به توافق رسیده بودند. قرقیزستان همچنین در حال مذاکره با بازار بورس دولتی مواد و کالای ترکمنستان جهت افزایش خرید از این بازار است. ترکمنستان نیز آمادگی خود را برای همکاری با قرقیزستان در زمینه استخراج مشترک فرآوری مواد معدنی اعلام نمود.

تاکید سفیر افغانستان بر توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با ترکمنستان

میرویس ناب ، سفیر افغانستان در عشق آباد در دیدار خداحافظی با رشید مرودوف وزیر امورخارجه ترکمنستان ، بر توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با این کشور تاکید کرد.

وی در ادامه گفت که دولت افغانستان به طور فعال با کشورهای منطقه بویژه با ترکمنستان در پروژه‌هایی از قبیل ساخت خط لوله گاز ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند (TAPI)، ساخت خط آهن ترکمنستان - افغانستان - تاجیکستان (TAT، خط انتقال برق ترکمنستان-افغانستان-پاکستان (TAP) و خط انتقال نیرو از ترکمنستان- ازبکستان- تاجیکستان- افغانستان- پاکستان (TUTAP) همکاری می‌کند.

این کشور همچنین در پروژه بزرگ منطقه ای لاپیس لازولی در مسیر افغانستان - ترکمنستان - آذربایجان - گرجستان - ترکیه - اروپا به مشارکت خود بطور فعال ادامه می دهد و کابل اطمینان دارد که اجرای پروژه‌های زیربنایی منطقه ای ، افغانستان را به مرکز تجارت و ترانزیت بین آسیای میانه و آسیای جنوبی تبدیل  می‌کند.

تلاش کشورهای عضو همکاری اقتصادی منطقه ای آسیای میانه (CAREC)  برای توسعه انرژی خورشیدی و باد

وزرای انرژی کشورهای عضو همکاری اقتصادی منطقه ای آسیای میانه (CAREC) بیانیه مشترکی را در تاشکند برای توسعه و اجرای استراتژی مشترک انرژی CAREC-2030 امضا کردند. مراسم امضاء بیانیه اولین گفتگوی وزرای انرژی کشورهای عضو همکاری اقتصادی منطقه ای آسیای میانه (CAREC که با مشارکت بانک توسعه آسیا (ADB) برگزار شد، صورت پذیرفت.

 این بیانیه در ده بند تنظیم شده است و شامل تعهدات کشورها در مورد تدوین استراتژی مشترک انرژی برای سال 2030 و همکاری در دستیابی به اهداف سازمان ملل در زمینه توسعه پایدار در مورد "انرژی مقرون به صرفه و پاک" است. این اعلامیه پیش از اجلاس توسعه پایدار سازمان ملل ، که از 24 تا 25 سپتامبر 2019 در نیویورک برگزار شد ، امضا گردید. کشورهایی که این بیانیه را امضا کردند متعهد شدند که تولید برق از انرژی خورشیدی و انرژی بادی را تا سال 2023 به دوبرابر افزایش دهند و اصلاحاتی را برای ایجاد یک چارچوب نظارتی مناسب برای سرمایه گذاران جهت تشویق رشد سرمایه گذاری در بخش خصوصی انجام دهند.

   برنامه اقتصادی منطقه ای آسیای میانه (CAREC) شامل کشورهای ترکمنستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، چین ،قرقیزستان، مغولستان، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان است که توسط 6 موسسه بین المللی و مالی چند جانبه از جمله بانک جهانی ، بانک ترمیم و توسعه اروپا پشتیبانی می‌شود. صندوق بین المللی پول و ADB بانک توسعه آسیا (ADB) در دبیرخانه CAREC فعالیت می‌کنند.

در حال حاضر ترکمنستان در تولید انرژی برق خودکفا بوده و از کشورهای صادرکننده انرژی برق و منابع انرژی هیدروکربن در منطقه است. تولیدات این کشور در بخش انرژی شامل گاز طبیعی، نفت، برق و محصولات فرآوری نفت و گاز است. 

منابع:    

 www.turkmenistan.gov.tm

www.turkmenistan.ru

 www.mfa.gov.tm

www.trend.az

www.Tdh.gov.tm

www.orient.tm

بالا